Oldal kiválasztása

Kirándulások

Szerző: | 2011-01-07.

Gyalogtúra Balatonfüreden – félnapos túra

Jókai u. – Jókai Múzeum, Kerek templom, Huray ház – Ady Endre u. – Városháza – „Piros” templom – Kossuth L.u. – üzletek – „Fehér” templom – Siske u. – Régi temető – középkori falu (Papsoka) – Szent Mihály templomrom – Keöd kapitány sírja – Vázsonyi u.

Indulás a Halászkert étterem előtti parkolóból. A Zákonyi utcán haladunk keleti irányba,majd a Jókai utcán balra fordulunk. A Jókai utcán északi irányba haladunk tovább. Jobb oldalon áll a Kerek templom, balra a Jókai villa. Ma emlékmúzeum. A Jókai utcán továbbhaladunk északi irányba. Az utca bal oldalán, a közlekedési lámpák után található az áruház, jobb oldalon pedig a Tourinform iroda. Továbbhaladva északi irányban a Jókai utcán balra vezet az út az állomásra. A Jókai utca folytatása az Ady Endre utca. Itt északi irányban továbbhaladunk, jobbra található a Lóczy Lajos Gimnázium, majd továbbsétálva elérjük a jelenlegi zeneiskolát, mely egykor Pálóczi Horváth Ádám kastélya volt. Jobbra látható a városháza. Innen vezet az út jobbra Arács falu és a vásárcsarnok felé. Előttünk áll az 1927-ben épített „Piros” templom, vele szemben a postahivatal. A Kossuth Lajos utcán továbbhaladva elérjük a Kossuth teret. Itt áll az első világháborús emlékmű. Jobb oldalon látható a „Fehér” templom. A tér bal oldalán van a XIX. században klasszicista stílusban épült régi községháza. A templomtól nyugat felé haladunk a Siske utcában. Elérünk egy régi emeletes malmot. Jobbra fordulunk északi irányban. A régi füredi falu házait láthatjuk itt, ahol egy kis patak régen több vízimalmot hajtott. Egy malom maradványa még ma is látható (Régitemető u.1.). Balra kanyarodunk, a Régitemető utcában sétálunk tovább. A régi temetőbe érünk, itt láthatjuk az Árpád-kori Szent Mihály templomromot, mely valamikor Papsoka falu temploma volt. A falucska Füreddel volt határos, 1211-ben már említi a Tihanyi Alapítólevél. Itt van eltemetve Keöd József, az első gőzhajó kapitánya is. Elsétálunk a Vázsonyi útra, az autóbusz végállomáshoz. Innen csodás a kilátás. Busszal vagy gyalog térhetünk vissza a város központjába.

Gyalogtúra – 3 órás

Halászkert étterem – Kikötő – Tagore sétány – Emlékfák – Szobrok – Gyógy-tér, Állami Szívkórház – Kossuth kút, Horváth ház – Panteon – A Kőszínház oszlopai – Kiserdő – Blaha Lujza villája – Huray villa – Kerek templom – Jókai villa

A Halászkerttől a Zákonyi utcán keleti irányban kell áthaladnunk. Elérjük a kikötőt. Kisétálunk a Mólóra. Itt áll Borsos Miklós „Balatoni szél” szobra. Visszafelé jövet jobb oldalon találjuk a Rózsakertet, ahol Pásztor János szobrait láthatjuk:a Révészt és a Halászt. Továbbsétálunk a Tagore sétányon keleti irányban. A sétány bejáratánál bal oldalon találjuk a nagy hindu költő, Rabindranath Tagore emlékfáját, melyet a költő 1926 november 8-án ültetett. Ekkor keresett gyógyulást a balatonfüredi szívkórházban. A szobortól keleti irányban továbbhaladva láthatjuk azokat az emlékfákat, melyeket a városban tartózkodó híres emberek ültettek. Északra tekintve megpillanthatjuk Kisfaludy Sándor (1772 -1844) szobrát. Kezdeményezésére építették fel 1831-ben az első dunántúli magyar nyelvű kőszínházat. Visszatérünk a sétányra. Itt van Blaha Lujza,a híres színésznő padja. Ő volt a „Nemzet Csalogánya”. Továbbsétálunk, elérjük Gróf Széchenyi István reformkori politikus szobrát. Itt látható Noszlopy Gáspár emléktáblája is, akinek szabadságharcosai 1849. augusztus 9-én itt szálltak partra. Balra fordulunk, észak felé haladunk. Elérjük a kórházhoz tartozó fürdőt, előtte van a sziklakert. A lépcsőn felmegyünk a Gyógy-térre.
Látnivalók: Kossuth-forrás. A régi Kurszalon színháztermében rendezik a híres füredi Anna-bálokat. Az épület előtt van az egykori fedett sétány, a Panteon, ahol a Füreddel foglalkozó írók, művészek, tudósok emléktábláit helyezték el. A tér keleti részén található legnagyobb épület a külföldön is ismert Állami Szívkórház. A tér déli oldalán Eötvös Károly, az első balatoni útleírás szerzőjének szobra látható. A Kórház sarkánál balra ÉNy-i irányban elérjük a Kiserdőt, északra továbbsétálva pedig megpillantjuk az 1831-ben épült Kőszínház oszlopait. Teszünk egy sétát az erdőben, majd visszatérünk a Gyógy-térre. A Blaha Lujza utcán nyugatra haladunk. Bal oldalon,a sarkon áll az egykori Horváth-ház. Itt nyaralt Szentgyörgyi Horváth Anna. Az ő névnapján rendezték e házban az első Anna-bált1825-ben. Az utca jobb oldalán van Blaha Lujza (1850-1926), a híres énekesnő nyaralója, mellette régi gyógyszertár és a Huray villa (Huray volt Füred első fürdőorvosa). Balra látható a kerek templom. Továbbhaladunk nyugati irányban. A Honvéd utca sarkán áll jobbra a Jókai Emlékmúzeum. Mindenképpen érdemes megtekinteni. Itt láthatjuk a nagy író munkásságának emlékeit. A Honvéd utcán továbbhaladunk nyugat felé, majd a lépcsőnél balra fordulunk, lemegyünk, s elérjük a parkolót.

Gyalogtúra- 4 órás

Halászkert étterem – Jókai út (Kerek templom, Jókai Múzeum) – Ady Endre u. (Városháza) – Arácsi út – Öreghegyi út (Lóczy-barlang) – Tamás-hegy – Jókai kilátó

Indulás a Halászkert elől. A Jókai úton haladunk északi irányba. Az út jobb oldalán látható az ún. Kerek templom. Bal oldalon van a XIX. sz. nagy írója, Jókai Mór villája – ma emlékmúzeum. Az Ady Endre úton továbbsétálva elérjük a városházát. Jobbra fordulunk az Arácsi úton, majd a második utcán balra az Öreghegyi úton haladunk északi irányba, s rövidesen elérjük a Lóczy barlangot. A barlangot 1894-ben fedezték fel. Balra a Hóvirág úton feljutunk a Tamás-hegyre, a Jókai kilátóba. Innen a Balaton mindkét medencéje látható. Ugyanezen az úton sétálunk vissza a partra.

Kirándulás – 5 órás gyalog, kerékpárral

Halászkert étterem – Jókai út (Kerek templom, Jókai Múzeum) – Ady Endre út – Arácsi út („Piros” templom, Gombás Kúria) – Arács faluközpont (templomok) – Koloska völgy -Lóczy Lajos utca – Széchényi Ferenc Szakközépiskola – Hősök tere – Arácsi temető (híres emberek nyugvóhelyei) – Lóczy Lajos út – Pető .Sándor utca – Zsigmond utca – Blaha Lujza utca – Jókai út

A Halászkerttől indulva a Jókai úton haladunk északi irányba. Az út jobb oldalán látható az ún.Kerek templom. Bal oldalon van a XIX. sz. nagy írója, Jókai Mór villája-ma emlékmúzeum. Az Ady Endre úton továbbsétálunk a városházáig. Itt jobbra fordulunk az Arácsi útra, melyen továbbhaladunk keleti irányba. Az út bal oldalán található a Gombás-kúria,még a XVIII. században építették copf stílusban. Továbbfolytatva utunkat az Arácsi faluközpontba jutunk, ahol előbb a római katolikus fehér templomot (1790), majd a református templomot (1786) láthatjuk meg. A templom előtti paplak Arács legszebb műemléke. Továbbhaladva, a templom után balra fordulunk, és elérjük a Kolosa völgyet, a csárdát, majd a Kolosa forrást. Itt pihenőhelyet alakítottak ki. Ugyanezen az úton visszamegyünk a Lóczy Lajos utcáig, majd déli irányban haladunk, elérjük a Hősök terét. Jobbra látható a Kertészeti Szakközépiskola, majd az út két oldalán a temető. A bal oldali temetőben több híres ember sírja van. Itt temették el Lóczy Lajos geológust, a Balaton világhírű kutatóját és dr.Zákonyi Ferencet, Balatonfüred és Siófok város díszpolgárát, a Balaton-környék és a Bakony nagy ismerőjét, tudósát is. Továbbhaladunk dél felé. A vasúti átjárót elhagyva kanyarodunk a Pető Sándor utcára. Nyugati irányban haladunk tovább, a harmadik utcánál balra fordulunk, majd a Zsigmond utcán elérjük a Blaha Lujza utcát – innen jobbra fordulva eljutunk a Jókai utcára, s a Móló előtt vissza a Halászkerthez.
Megosztás

Ne maradjon le a város legfontosabb híreiről!

Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön első kézből Balatonfüred híreiről!

Olvass tovább

Programok

Meseautó

2024-04-06. 19.00 Balatonfüred Kongresszusi Központ

Musical.

Arács Napja

2024-04-06. 11.00 Arácsi Népház

Az értékek nyomában Arácson.

< 2023 >

Hírek, Agora

Hírek

Agora

• nemecsek2024-03-28 09.53AgoraSzerintem összekapcsolódik a fejekben, de aki gondolkodik azt is tudja, hogy vannak törvények amiket illene betartani. A varjak védett állatok,
  • Akkor én nem értem2024-03-27 18.33AgoraHogy ha annyira dübörög a turizmus (amire ugye azt mondták, hogy nem cél, hanem eszköz; csak tudnám, hogy mihez, mert
  • dühös füredi2024-03-23 20.42AgoraArra itt nincs pénz, csak ötcsillagos szállókra. Talán jún. után lesz. A feleségem egy hetes kabátját is összerondították, de a