Oldal kiválasztása

Balatoni kultúrharc

Szerző: | 2024-12-28.

Mi táplálja a balatoni kultúrharcot? Miért tűnnek áthidalhatatlannak az ellentétek a helyi lakosok és az ideérkező nyaralónépség között? Honnan erednek a térségre jellemző konfliktusok? Vajon milyen autentikusságról beszélhetünk a Balatonnál, miközben a halászat, mint az egyik tradicionális tevékenység, szinte teljesen megszűnt, a tó partszakasza külön válik már a térségtől, és az őslakosság számához viszonyítva a kezdeti harminccal szemben hetvenszeresére nőtt a tóhoz látogatók, beköltözők száma? Eközben a borúlátóbb klímakutatók szerint ötven év múlva egy majdnem kiszáradt tó körül él majd az elöregedett népesség. Aki a kérdésekre keresi a választ, olvassa el Schleicher Vera, etnográfus, muzeológus Kultúrfürdő című hiánypótló könyvét. A szerzővel tihanyi előadása apropóján beszélgettünk.

Az mindenképp tanulságos, hogy a könyvből kiderül: 150 évvel ezelőtt is hasonló gondok jellemezték a Balaton térségét, az őslakosok és a nyaralók közötti konfliktusok, mit sem változtak, sőt vannak, amelyek azóta csak felerősödtek. Van feloldozás?
– A turizmus antropológiának több válasza van erre. Az biztos, hogy ez csak ott tud harmonikusan működni, ahol a helyiek megélhetése részben a turizmusból fakad, vagyis az őslakos, nemcsak elszenvedője a turizmusnak, hanem részesül az ebből származó javakból. A Horthy korszakban a tulajdonviszonyok még érintetlenek, a helyiek nem adják fel a saját birtokaikat, bár ebből is vannak konfliktusok, de a központosított irányítás miatt ellentmondásos elvárásokkal szembesülnek az őslakosok, a helyi nem túl markáns népi kultúrával szemben megjelennek az urbanizált, polgári minták. A saját sorsukról való döntés lehetősége nagyon korán egyre messzebb kerül a helyiektől már a 19. században elvesztik a kezdeményező szerepet és a döntési lehetőséget.

Jelenleg is az a gond, hogy egy szűk réteg élvezi a turizmus előnyeit, a többség inkább csak a hátrányaival szembesül. A helyiek nem tudtak és nem tudnak meggazdagodni a turizmusból, annak irányítói pedig végképp nem tudnak lenni, csak igyekeznek követni és kiszolgálni az ideérkezők igényeit. Ebből van a nézeteltérés, holott se a helyi lakos sem az ideérkező nem vétkes ebben.
– A Balatonnál az ideérkezők a víz jelenléte miatt az „én” megélésére törekedtek és törekszenek elsősorban ma is. Németh László írta, hogy a Balaton az ország rekreációs telepe, Herczeg Ferenc pedig az ország idegszanatóriumának nevezi. Ebben a szemléletben nem tudott igazán érvényesülni a helyi bor és szőlőkultúra, a helyi hagyományos tevékenységek sem. A helyi gazdálkodási formák nem tudtak együtt fejlődni a turizmussal, mint például Szlovéniában, a Stájer-Alpokban, vagy Bajorországban, ahol megmarad a hagyományos gazdálkodás, modernizálódik és némi kompromisszummal illeszkedik a turizmus igényeihez. A Balatonnál az őslakos nagy tömegekben inkább elszenvedője a turizmusnak. Ugyanakkor a turizmus volt a megváltója a térségnek és az ma is. Identitás válság van most is, nem a helyi vállalkozók, hanem az ideérkezettek működtetik a gazdaságot.

Miként lehetne meghatározni a Balaton kultúráját?
– Balatonfüredről indul a Balaton felfedezése, a savanyúvíznek köszönhetően, itt fürdőznek először a tóban, és az esős napokra kell valami szórakozás, ez a festői Tihany. Az 1840-es években ez olyan mértékű, hogy a tihanyi apát azt mondja: ha nem enyhül az érdeklődés bezárja a látogatók előtt a királyi sírt.
A térségben olyan régóta van jelen az idegenforgalom, és olyan jelentős hagyományokkal rendelkezik már a 18. század végétől kezdődően, hogy a Balatonnak két kultúrája él egymás mellett. A helyiek illetve az ideérkezők, nyaralók, beköltözők kultúrája. Időről időre kölcsönhatásba és konfliktusba kerülnek ezek egymással, vannak ennek drámaibb és kiegyensúlyozottabb korszakai. A hatvanas években lezajló téeszesítés egy fordulópont, mert egy életforma ér véget, de azt nem mondanám, hogy a Balaton hagyományos népi kultúrája felszámolódott, hiszen ez nemcsak gyakorlatokat jelent, hogyan metszünk vagy halásszunk, hanem konkrét tudást. A vízhez és a tájhoz kötődő tudást, a dűlőnevek tudását, mikor, honnan fúj a szél, mikor lesz vihar – ez ma is tovább él. Érdekes, hogy ezt a fajta tudást az ideköltözők viszik tovább, elkezdenek kötődni a térséghez és szorgalmazzák, hogy legyen ismeretük erről a tájról.

VeraMégis a betelepülők és helyiek között mély meg nem értés tapasztalható, mások az igények, más a kulturális háttér, és mások a szándékok is.
– A turizmus antropológiának több válasza van erre. Az biztos, hogy ez csak ott tud harmonikusan működni, ahol a helyiek megélhetése részben a turizmusból fakad, vagyis az őslakos, nemcsak elszenvedője a turizmusnak, hanem részesül az ebből származó javakból. A térség igazi tragédiája az, hogy elég hamar kialakult egy központi irányítás.
Jó példa, amikor 1857-ben újra szervezik a fürdőéletet Füreden. A fürdő igazgatósáság jegyzőkönyvéből tudjuk, hogy az első bizottsági ülésre még meghívják az arácsi gazdák képviselőit, akik javaslatokkal állhatnak elő, együttműködők, két évre rá, azonban már nem hívják őket, a tihanyi apát utasítása ugyanis az, hogy erre az együttműködésre nincs szükség, majd ők meghozzuk a maguk döntéseit. Ennél világosabban nem lehet leírni a helyzetet. Ebből nyilván rossz közérzet fakad, ellenállás, ellenségeskedés, túlzott sértettség. Tihanyban például a Balaton Társaság emeltet egy Garay kunyhót, hogy a 19. század második felében, a rege hagyományt megismertessék a helyiekkel és persze a turistákkal. A kunyhóra kiírják, hogy magánterület. A tihanyiak meg jönnek kaszával, vasvillával, mert nem tudják értelmezni, hogy az ő legelőjükön megjelenik egy ilyen kunyhó, azt gondolják, elvették a földjüket. Ezek a konfliktusok megelőzhetők lennének, mert nincs gazdasági tétje, és nincs semmi összeegyeztethetetlen sem, csak értelmezések csapnak össze egymással, hogy mire való a táj.

Nemcsak az identitások keveredése a gond, hanem az ideérkezők mennyisége is.
– A turizmus antropológiai kutatások egyik alaptétele, hogy a turizmus mindenhol konfliktusokkal jár. A legszelídebb formája is konfliktusokkal jár, viszont ennek mértéke nagyon tud különbözni abból a szempontból, hogy a tömegesedés mit jelent, hogy a helyiek mennyire részesei a döntéshozatalnak. A Balatonnál nemcsak a turizmus a problémák forrása, hanem az itt ingatlant szerzők, a nyaralók is, akik az ingatlanjaik révén erős identitással rendelkeznek, ennek megfelelően döntési jogokat kérnek maguknak, ami részükről érthető, de konfliktusokkal jár. Ott ahol a beköltözők és a helyiek között a társadalmi különbség nagyon nagy, jobban kezelhetők a konfliktusok, mert a megváltást látják az ideérkezőkben, ahol közel azonos szinten vannak helyiek és beköltözők, ott egymásnak feszülnek az érdekek.
A világ számos kulturális értéke, sok esetben a turizmusnak köszönhetően maradt fent. A Balaton viszont ebből a szempontból kivétel, mert itt egy pillanatig sem volt a helyi kultúra fontos a beköltözőknek. A Balaton egy rekreációs telep, itt a víz a kultúra.

Akkor marad a kultúrharc?
– Nincs más lehetőség, beszélni kell, meg kell ismerni a másik álláspontját, meg kell érteni a történeteket, ennek a küldetésnek a jegyében fogadom el ehhez a tihanyihoz hasonló meghívásokat. Nincsenek ezek az ismeretek kibeszélve a könyvem kapcsán kiderült, hogy az abban megjelenő, száz évvel ezelőtti konfliktusok olyanok, mintha a jelenlegi helyzetről írnék.

Fotó: Fortepan – Esterházy strand 1933-ban

 

 

Megosztás

Ne maradjon le a város legfontosabb híreiről!

Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön első kézből Balatonfüred híreiről!

Olvass tovább

Programok

Szaffi – családi opera

2025-05-02. 17.00 Balatonfüred Kongresszusi Központ

Jókai Mór: A cigánybáró című regénye nyomán.

Hírek, Agora

Hírek

Drágább strandbérlet

Kétezer forintba kerül a füredi állandó lakosoknak a Kisfaludy strandra szóló éves bérlet.

Ultrabalaton a városban

Az ország egyik legnépesebb tömegsport rendezvénye miatt ideiglenes forgalom korlátozás lesz.

Partnerségi egyeztetés

A város képviselő-testülete kezdeményezte a város településrendezési eszközeinek módosítását.

2025.04.19.

Kedves István, "Pizse" nem észt oszt, csupán tényeket írt le. Én közel 30 éve közlekedek napi szinten Balatonfüred és Veszprém…

kiváncsi autós

2025.04.14.

Ami Ausztriát illeti, van egy érdekes jelenség. Sokszor látogatjuk a burgenlandi rokonainkat. Kifelé menve hogy hol a határ, azt becsukott…

Gab

2025.04.13.

Pontosan ott, ahol a MNB alapítványi pénzei, és a magánnyugdíjpénztári befizetéseink. Egyébbként az üzemanyag árában is van "útadó". Na, az…

HOZZÁSZÓLÁSOK

Hirdetés

Wow Banner Fekvo Szoveg V2 2
Toplogo Monitor
anigifwpmozi
Wow Banner Fekvo Szoveg V2 2
Bahart