Izgalmas, szoros küzdelemben Litkey Farkas és csapata nyerte a 45. Kékszalag Nagydíjat, ezzel 11. alkalommal diadalmaskodott a vitorlásversenyen. A győztest üdvrivalgás fogatta a mólón. A versenyt sokáig vezető Király Zsolt kormányozta Raffica lett a második. A versenyt végül 337 hajó teljesítette.
525 hajóval, fedélzetükön mintegy 2500 résztvevővel rajtolt el a 45. Kékszalag mezőnye. Idén a légvonalban 145 kilométeres távon a csúcsdöntés elmaradt. A versenyt végül 337 hajó teljesítette.
Litkey Farkas idén az EvoPro magyar mérnökiroda színeiben indult a Lisa nevű hajóval, amellyel 2007-ben, 2009-ben és 2011-ben diadalmaskodott.
A verseny hivatalos honlapjának a győztes elmondta: nehéz küzdelemben nyerték meg a versenyt, első alkalommal történt, hogy két hajó – a Principessa és a Raffica – is gyorsabb volt náluk.
Király Zsolt, a Raffica kormányosa kilencedszer lett második. Mint mondta, gyorsabb hajóval kaptak ki, nem lett volna szabad elengedniük a Lisát.
Littkey szerint segítségükre volt, hogy a szigligeti öbölben legyengült a szél, illetve a parti szél is őket segítette. Utóbbi a vártnál egy órával korábban érkezett. A Lisa előbb kiváltott a déli partra, mint a Raffica. Litkey Farkas hozzáfűzte, a délelőtti teljesítményükkel nem volt elégedett, csak 60 százalékon vitorláztak. A várható időjárás miatt Litkey Farkas egy külön vitorlát varratott, ennek felhúzása is fontos szerepet játszott a sikerben.
A harmadik helyen a Principessa Rauschenberger Miklós irányítása alatt futott a célba, negyedik a Soponyai Géza kormányozta Avatar.
A mezőny csütörtök reggel kilenc órakor rajtolt el, Litkey Farkas és a 17 fős legénység 14 óra feletti idővel teljesítette a távot.
A szervezők tájékoztatása szerint 525 hajó – fedélzetükön összesen nagyjából 2500 résztvevővel – vágott neki a légvonalban 145 kilométeres távnak. Ez azt jelenti, hogy nem dőlt meg a részvételi rekord, 2010-ben ugyanis 623 vitorlást regisztráltak.
Az indulóknak a Balatonfüred-Kenese-Siófok-Keszthely-Balatonfüred útvonalat kell teljesíteniük, a kiírás szerint szombat reggel kilencig lehet érvényesen célba érni.
A Kékszalagon utoljára versenyeznek kizárólag az egytestű hajók, amelyek eddig a páratlan években alkották a mezőnyt, 2014-től ugyanis megszűnnek a kategóriákra vonatkozó megkötések.
Képünkön a Litkey Farkas kormányozta Lisa.

Korábbi hírek
22.50 A tihanyi csőben csökkent a Lisa és a Raffica közötti különbség, alig van szél, ami inkább a Rafficának kedvez. Várhatóan még egy óra kell a célba éréshez.
22.20 A Lisa 1,5 kilométeres előnyre tett szert, és továbbra is gyorsabban halad, mint a Raffica.
21.40 Balatonszemesnél újra az élre került a Lisa, a Raffica szorosan mögötte.
20.30 A mezőnyből 487 hajó teljesítette a siófoki bóját este nyolc órakor. Az élen álló két hajó nagyon elhúzott a többiektől. Fej-fej mellett haladnak, hol a Raffica, hol a Lisa az élen.
19.50 Átvette a vezetést Litkey Farkas, de azt nem tudta sokáig megtartani, Ábrahámhegynél a Király Zsolt kormányozta Raffica visszavette az első helyet. Fej-fej mellett halad a két hajó, a harmadik helyen vitorlázó Principessa jócskán lemaradva követi őket.
18.00 Litkey Farkas már a második helyen, folyamatosan csökken a hátránya, mintegy 800 méterre van az első helyen hajózó Rafficától. Kiélezett küzdelem várható.
16.40 A Raffica, a Principessa és a harmadik helyen a Lisa (képünkön) is túl van a keszthelyi fordulón. Ők már a verseny második felébe léptek, azaz tartanak vissza, Füredre. Szakértők szerint Litkey Farkas különösen a második, hazafelé tartó körben erős, jóformán csodákra képes. Az eredmény így még mindig nem borítékolható. Nagy verseny van kilátásban.
15.30 A Raffica Badacsonynál jár mögötte 2 kilométerrel lemaradva a Principessa majd újabb 2-3 kilométeres lemaradással érkezik a Litkey csapat. Gondot okoz a hajóknak az igen gyenge szél.

13.30 Az első három Balatonszemes magasságában hajózik. Raffica továbbra is vezet, kicsit ellépve Principessától és a Lisa-tól.
A Raffica Király Zsolt vezetésével elhagyta a tihanyi csövet és jókora előnnyel az élre tört, nyomában a Principessa Rauschenberger Miklós irányítása alatt. Mögöttük az Avatar és a Litkey Farkas vezette Lisa között bontakozott ki küzdelem, melyben pillanatnyilag a Lisa áll nyerésre.
Reggel kilenc órakor elrajtolt a 45. Kékszalag vitorlásverseny mezőnye. 525 hajó, fedélzetükön mintegy 2500 résztvevővel vágott neki a 150 kilométeres távnak. A Balaton-kerülő vitorlásverseny résztvevői először keleti irányban vitorláznak, ahol kerülniük kell egy Balatonkenese előtt elhelyezett bójasort. Innen Siófok érintésével a Balaton nyugati vége, Keszthely az irány, ahonnét ismét a Tihanyi-szoroson keresztül vitorláznak vissza a balatonfüredi célig.

A résztvevőket a navigálási és széltaktikai kihívás mellett várhatóan az időjárás is próbára teszi majd. A délutáni órákban egy erősebb frontra lehet számítani a Balaton térségében, amely valószínűleg erősebb széllel is jár majd. Ennek ellenére a szervezők nem számítanak gyors versenyre, a legjobb hajók késő este érhetnek a füredi mólónál felállított célba.
A versenyt utoljára írták ki kizárólag egytestű vitorlások számára, amelyek eddig a páratlan években alkották a mezőnyt. Jövőre megszűnnek a kategóriákra vonatkozó megkötések, a klasszikus hajóknál jóval gyorsabb katamaránok és a kiülőkerettel versenyző liberák is rendszeres résztvevői lesznek a versenynek.
Kollár Lajos, a Magyar Vitorlás Szövetség (MVSZ) elnöke a füredi sajtótájékoztatón hangsúlyozta: nem véletlenül népszerű a Kékszalag, hiszen a legnagyobb hagyománnyal rendelkező európai tókerülő verseny.

– Jó vitorlázó időt várunk. Idén hőkamerás látcsövekkel nézik a bírók a mezőnyt, így egyetlen hajós sem próbálkozhat az éjszaka leple alatt a motorok elindításával – fogalmazott Kollár Lajos.

– A város sokat tesz a vitorlázásért, az idei nyáron már eddig is több rangos vitorlás versenynek adtunk otthont. A Kékszalag a hazai vitorlázás illetve Füred nagy ünnepe – jelentette ki Bóka István polgármester.
Litkey Farkas tízszeres Kékszalag győztes az idei versenynek is az egyik nagy esélyese.
– Újra a Lisával vitorlázunk. Felkészítettük a hajót, néhány apróbb fejlesztést is végeztünk rajta, jól állunk. Sok, jó ellenfelünk lesz, meglátjuk, mit hoz a verseny, egy fair küzdelmet várok – mondta Litkey Farkas. (Képünkön eddigi utolsó, sorrendben tizedik Kékszalag győzelmét ünnepli.)

A kihívók között ott van a Király Zsolt vezette Raffica, és a több versenyen is kitűnő időt futó balatonfüredi hajó a Principessa, amelyet Rauschenberger Miklós kormányoz.
Ott lesz a mezőnyben a Balaton legöregebb vitorlása, a 117 éves Kishamis és több a múlt század első felében épült klasszikus hajó, köztük az európai vizeken is kuriózumnak számító 75-ös cirkálók, a Nemere II, a Sirocco és a Lillafüred. Az abszolút győzelemre csak néhány hajó esélyes, ám emellett 26 hajóosztályban hirdetnek győztest a kétnapos verseny végén.
Idén is lesznek programok a parton, július 25-28. között elegáns promenáddá változik a Tagore sétány. Mintegy ötven kitelepülő révén a hazai legjobb borok kóstolhatók majd, fellép Harcsa Veronika, a Falusi Mariann és Sárik Péter duó és az Iván and The Parazol, esténként pedig DJ-k gondoskodnak a jó hangulatról.
A 45. Kékszalag előtt egy nappal rendezik meg a 6. Kékpántlika versenyt. Európa legrégebbi és legnagyobb tókerülő versenyének rekordját tavaly a Fifty-Fifty nevű katamarán Józsa Mártonnal a fedélzeten állította be 10 óra 34 perces idővel, hat perccel megjavítva a Nemere II. cirkáló 57 éves rekordját.

A Kékszalag évek óta Európa legnagyobb tókerülő versenyeként, hazánk öt legismertebb rendezvénye között van. A több mint 3000 versenyző között évről évre több külföldi is rajthoz áll. Az esemény több tízezer nézőt és érdeklődőt vonz nyáron a Balaton partjára. A verseny minden évben megmozgatja a magyar tervezők és hajóépítők fantáziáját. Rendszeresen jelennek meg egyedi kisebb-nagyobb fejlesztések a hajókon.
A 45. Kékszalag Nagydíj legnagyobb kérdése újra csak az, hogy megdőlhet-e az aktuális rekord. Az 1955-ben felállított Nemere II. nevű 75-ös cirkáló 10 óra 40 perces rekordja évtizedeken át tartotta magát, tavaly viszont a Fifty-Fifty nevű katamarán pár perccel megdöntötte a csúcsot. A várakozások szerint idén is megdőlhet a rekord, de ehhez az kell, hogy a verseny napján a teljes Balatonon megfelelő irányú és erejű, egyenletesen jó szél fújjon, ami igen ritkán fordul elő.

A Kékszalag szervezői idén is folytatják az évekkel ezelőtt megkezdett jótékonysági akciójukat. A verseny rendezői a Hospice Alapítvány gyermekhospice tevékenységét támogatják, és felhívták a résztvevő versenyzők figyelmét, hogy a nevezéskor maguk is járuljanak hozzá ehhez a nemes célhoz.

Tények és adatok a Kékszalagról
Az európai tavakon rendezett tókerülő vitorlásversenyek között a Kékszalag a legrégebbi, a balatoni versenytáv a leghosszabb és az elmúlt években itt vitorlázik a legnépesebb mezőny is.
Az első Kékszalag versenyt 1934. július 27-én rendezte a balatonfüredi Hungária Yacht Club. 21 hajó állt rajthoz és csak ketten adták fel a versenyt. A győztes a Rabonbán nevű 30-as Cirkáló lett Ugron Gábor kormányzásával.
A Kékszalagon versenyzők létszáma folyamatosan növekszik. 2010-ben már 623 hajó állt rajthoz. A Kékszalag távja légvonalban 145 kilométer, persze a hajók a szélviszonyoktól függően ennél jóval többet is vitorlázhatnak. A verseny limitideje 48 óra, vagyis maximum két nap áll a versenyzők rendelkezésre a táv teljesítésére.
A bajnokságot kezdetben kétévente, minden páros évben rendezték meg. 1944-ben elmaradt a versenyzés a hagyomány 1947-ben folytatódott. 2001 óta pedig minden évben megrendezik a tókerülő bajnokságot. A verseny történetének legsikeresebb hajója a Tramontana, amely nyolcszor nyerte el a Kékszalagot.
A verseny történetének legsikeresebb kormányosa Litkey Farkas tíz győzelmével. 2001 és 2009 között megszakítás nélkül győzött minden regattán. Női kormányos először 1940-ben nyerte a Kékszalagot. Dr. Kultsár Istvánné Gordon Evelyn a Tramontana nevű hajóval 1942-ben megismételte győzelmét. Rendszeresen indulnak női csapatok is a versenyen.
balatonfured.hu







igazi régi fürediek
2025.12.17.
Tisztelt Névtelen! Van egy nagy baj! A hozzászólása után ítélve Önnel semmi baja a füredieknek, hanem az éjszakai rendzavarókkal, stb.…
Bővebben
2025.12.16.
Sajnos a "rezignált füredinek" nem tudtam válaszolni, ezért ha nyomon követi az itteni beszélgetést, akkor válaszolnék, mégpedig nem vagyok iszákos,…
Bővebben
szintén nagyon fáradt füredi
2025.12.10.
Egyetértek rezignált füredivel, sőt. Én egyébként Judithoz képest pont fordítva érzem, évtizedek óta és évről évre egyre inkább: pont, hogy…
Bővebben