Kispolgári romantika, klasszicizmus ugyanakkor ellentétek és feszültségek. A Vaszary Galériában Cilinder és lokni címmel két gyűjteményes biedermeier tárlat látogatható magyar és osztrák festők képeiből.
– Ez a két kiállítás a szemnek kedves festményekkel igazi műélvezetet nyújt, miközben rejtett izgalmakat, feszültségeket tárnak fel egy képmutatásra berendezkedett, és éppen ezért nagyon is ismerős világból. A biedermeier, mint minden korszak, tele volt ellentétekkel, indulatokkal, feszültségekkel. Olyan volt, mint e kisváros, Füred maga. A reformkori Balatonfüred történéseit ismerve szinte egy klasszicista festmény elevenedik meg előttünk, a szellem hőseivel, idilli tájjal, országos jelentőségű, sorsfordító beszélgetésekkel. Miközben szerelem, pajkosság, dínomdánom, kicsapongó társasági élet jellemezte a várost, örömlányok illetve kéj és unalom vadászok terepe volt a part – mondta megnyitó beszédében Rostás Péter, a Budapesti Történeti Múzeum főigazgató-helyettese.
Fotógaléria. Katt a kis képre.
{photogallery}3163{/photogallery}
A Vaszary Galériában két párhuzamos biedermeier tárlat nyílt. A Szépművészeti Múzeum Cilinder és Lokni című osztrák, mintegy negyven alkotásból álló képváltogatása illetve a Fővárosi Képtár Gyűjteményéből származó kollekció, amely a magyarországi biedermeiert mutatja be.
Közel három évig ad otthont a Vaszary Galéria a kiváló festők jól ismert alkotásait tartalmazó kiállításnak. A tárlat Friedrich von Amerling, Johann Nepomuk Ender, Franz Eybl, Friedrich Gauermann, August von Pettenkofen, Johann Baptist Reiter és Ferdinand Georg Waldmüller festményeire épül.
– A finom humorú Krúdy szép megfogalmazásában: múlt idők átélt regénye volt a biedermeier képzete. Ez egy sokarcú korszak, nem csupán a kifinomult, súrlódásmentes polgári világ megjelenése – tette hozzá Rostás Péter.
A biedermeier művészeti stílusa a 19. század első felében Közép-Európában a városi polgárság megerősödésével vált divatossá. Hatása a festészetben, az irodalomban és a lakáskultúrában egyaránt megfigyelhető.
A feltörekvő új társadalmi erő igyekezett saját ízlése szerint megformálni környezetét, a művészeti és lakberendezési termékek megválasztásakor elsődleges szempont volt a komfortérzet kialakítása. A portré, az életkép és a csendélet voltak a stílus legjellemzőbb műfajai. A polgári öntudat kifejeződéseként az új otthonok gazdái szívesen díszítették falaikat a ház lakóinak arcképeivel, valamint a hétköznapi környezet nyugalmat árasztó, békés jeleneteivel, realista eszközökkel megfestett tárgyaival. Magyarországon kifejezetten az arisztokrácia protezsálta a biedermeiert, és minden valamit magára adó bécsi arisztokrata família előszeretettel dicsekedett a család féltve őrzött biedermeier festményeivel, empire bútoraival.
A térség politikai és kulturális központjaként Bécs volt a művészeti fejlődésnek is a meghatározó centruma. A kiemelkedő technikai felkészültségű festők sora jelentkezett az új polgári réteg igényeinek a kielégítésére.
balatonfured.hu
Kiserdei
2024.11.27.
Parasztház-porta? Mi van? Itt ennyi az ízlésficamos? Miért kell minden egyes fejlesztésnél elkezdeni ezt a múltba révedő, dilettáns, avittas szemléletet…
Bővebben
Kiserdei óvoda
2024.11.27.
Kezdem a jóval: örvendetes, hogy megújul az óvoda. És akkor a rossz (és tudom, hogy rengetegen le fognak szólni, de…
Bővebben
Belső üdvar-hoz
2024.11.15.
Köszönöm, hogy megengedi a szubjektivitást, mert szerintem igenis betonszörny. Ez is és igen, a vele szemben lévő is. Szerintem. Nem…
Bővebben