Litkey Farkas tizenkettedszer győzött a Kékszalagon, először nyert katamaránnal, megelőzve a verseny rekordját tartó, Józsa Márton kormányozta Fifty-Fiftyt. A nevezett hajók közül többen visszaléptek a versenytől, az esélyes katamaránok némelyike már a parton megsérült a szerda esti viharban.
A versenyt Litkey Farkas vezette Festipay nevű hajó nyerte, a győztes idő 8 óra 34 perc 06 másodperc, ami több mint egy órával elmaradt a korábbi rekordidőtől. A 12. győzelmét ünneplő Litkey először nyert a versenyen katamaránnal. Józsa Márton vezette Fifty-Fifty hat perc hátránnyal szerezte meg a második helyet. A rekordernek a viszonylag gyengébb szélben nem volt esélye a győzelemre. Harmadikként a Kaiser Kristóf irányította Extreme Sailing Team futott be.
– Jó érzés a győzelem, még barátkozom vele. Nagyon kellett figyelni, hogy a végén egyben tudjuk behozni a hajót a célba. Óvatosan kezdtünk, de látva, hogy nem érkezett meg az ígért erős szél elkezdtünk gyorsan vitorlázni. Ez bejött. Rengeteget készültünk a versenyre, sok-sok edzés van a hátunk mögött. Jó vitorlázni ezzel a katamaránnal, indulunk jövőre is – nyilatkozott a célban Litkey Farkas, aki hozzátette: a Fifty-Fifty erősebb szélre készülve, olyan vitorlázattal indult a versenyen, ami a vártnál gyengébb szélben nem teljesített igazán jól.
Részletes eredmények itt.
Az eredményhirdetést a szakadó eső miatt a Gyógy tér helyett a görög faluban, a Sundance rendezvénysátorban tartják meg, július 16-án, szombaton hat órakor.
Csütörtök reggel 9 órakor, mintegy négyszázötven hajóval rajtolt el a 48. Kékszalag mezőnye Balatonfüredről. A rajt előtt vízi jetpack-es bemutatót tartottak, a búvárnak látszó férfi szaltózott, repült majd fejest ugrott a Balatonban.
Az időjárás külön nehézséget okozott a versenyen: szerda este egy komoly károkat okozó, jégesőt és viharos szelet hozó, hidegfrontot megelőző zivatarzóna vonult át a Balaton térségén, s nem lehetett tudni, milyen erősségű szélre kell majd számítani a verseny idején.
Fotógaléria a rajtról. Katt a kis képre.
{photogallery}3742{/photogallery}
A szerda esti vihar komoly károkat okozott: több hajó – köztük néhány esélyes is, mint például a Fifty-Fifty – már a parton megsérült. A parton is jelentős károkat okozott a vihar, megrongálta a kitelepülők sátrait, megtépázta a fákat, tönkretette a Vitorlás téren felállított led falat. Részletek, fotók itt.
Korábbi híreink
A verseny szervezői, a Magyar Vitorlás Szövetség és partnerei, a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata mindent megtettek azért, hogy az erős szél ellenére is biztonságban célba érjen minden résztvevő. Több közleményben is felhívták a figyelmet arra, hogy csak azok vágjanak neki a távnak, akik hajójukat alaposan felkészítették ilyen körülményekre is, és gyakorlott legénységük van. Emellett fontos, hogy minden biztonsági és kommunikációs eszköz is bevetésre előkészítve rendelkezésre álljon a fedélzeten.
A versenyszabályzat módosítása miatt várhatóan ez volt az utóbbi évek leglátványosabb rajtja, ugyanis a végső győzelemre is esélyes hajók közel a mólóhoz rajtoltak.
Részletes program itt.
A Tagore sétányon igazi gasztronómiai örömünnep fogadja a Füredre látogatókat. A VinCe Balaton rendezésében trendi ételeket és válogatott, minőségi borokat kínál a mintegy negyven kitelepülő. A teljes lista itt. A hétvégén rendhagyó programokkal és extra nyitva tartással várják a füredi múzeumok az érdeklődőket. A vitorlások mellett ezúttal is versenyre kelnek a helyi éttermek is, saját Kékszalag-menüvel és borválogatással várják a vendégeket, akik szavazataikkal kiválasztják majd a Kékszalag Éttermét.
A Kékszalag leggyorsabb hajói versenyeznek majd közvetlenül a Tagore sétány előtt, lesz éjszakai, reflektorfényes vitorlásverseny, flyboard bemutató, a rendezvényt pedig utcabál zárja.
A júliusi versenyen összesen 26 hajóosztályban hirdetnek majd bajnokot. Az idei Kékszalag egyik újdonsága, hogy okostelefonon minden hajó útja folyamatosan nyomon követhető lesz.
A Kékszalaghoz kapcsolódó események sorát a Fehér Szalag nyitja, majd július 13-án, szerdán rendezik meg az utánpótlás számára kiírt Kékpántlikát, majd a fesztivált a 2szalag katamarán nagydíj zárja szombaton.
A Kékszalag nemcsak a profi vitorlázók versenye. Önmagában rendkívüli teljesítmény a tó körbevitorlázása, amely a lassúbb hajók számára akár két vízen töltött éjszakát is jelent – néha hőségben és nagyon kis szélben, néha viharos, hideg időben kell kitartania a közel háromezer résztvevőnek.
A versenyen, az 1934-es ötletadók szándékának megfelelően, már nincsenek megkötések, a klasszikus hajóknál jóval gyorsabb katamaránok és a kiülőkerettel versenyző liberák is részt vehetnek a légvonalban 155 kilométeres távon.
A csúcsot a különleges, kétárbocos Fifty-Fifty katamarán tartja, amely 7 óra 13 perc 57 másodperc alatt futott be a célba 2014-ben. Józsa Márton csapata döntötte meg egyébként a klasszikus Nemere II. 57 éven át érvényes 10 óra 40 perces rekordját is, még 2012-ben.
Az egytestű rekordot jelenleg a Király Zsolt irányította Raffica tartja, 9 óra 56 perc 46 másodperccel. A kormányos idén is ezzel a hajóval áll rajthoz, mint mondta még nem talált szponzorokat ahhoz, hogy leváltsa hajóját egy gyorsabb katamaránra – jelentette be a Kékszalag sajtótájékoztatóján.
Az abszolút elsőségért folyó, legnagyobb érdeklődéssel kísért küzdelem mellett sokféle hajóosztályban osztanak még díjakat. A verseny sajátossága ezúttal is az lesz, hogy a profi versenyzők, világbajnokok, sokszoros magyar bajnokok együtt rajtolnak a szinte teljesen amatőr csapatokkal. A hagyományos, egytestű hajók illetve a két- vagy háromtestű high-tech vitorlások együtt a vízen.
Az európai tavakon rendezett tókerülő vitorlásversenyek között a Kékszalag a legrégebbi, a balatoni versenytáv a leghosszabb és az elmúlt években itt vitorlázik a legnépesebb mezőny is. Az első Kékszalag versenyt 1934. július 27-én rendezte a balatonfüredi Hungária Yacht Club. 21 hajó állt rajthoz és csak ketten adták fel a versenyt. A győztes a Rabonbán nevű 30-as Cirkáló lett Ugron Gábor kormányzásával.
A Kékszalag távja légvonalban 155 kilométer, de a hajók a szélviszonyoktól függően ennél jóval többet is vitorlázhatnak. A verseny limitideje 48 óra, vagyis maximum két nap áll a versenyzők rendelkezésre a táv teljesítésére.
A bajnokságot kezdetben kétévente, minden páros évben rendezték meg. 1944-ben elmaradt a versenyzés a hagyomány 1947-ben folytatódott. 2001 óta pedig minden évben megrendezik a tókerülő bajnokságot.
A verseny történetének legsikeresebb hajója a Tramontana, amely nyolcszor nyerte el a Kékszalagot. A verseny történetének legsikeresebb kormányosa Litkey Farkas tizenegy győzelmével. 2001 és 2009 között megszakítás nélkül győzött minden regattán.
Rendszeresen indulnak tisztán női csapatok is a versenyen. Női kormányos először 1940-ben nyerte a Kékszalagot. Dr. Kultsár Istvánné Gordon Evelyn a Tramontana nevű hajóval 1942-ben megismételte győzelmét.
A VMSz teljes készültséggel biztosítja majd a versenyt: hét mentőhajójuk és közel ötven vízimentő 48 órán át ügyel a mezőnyre. A verseny mentésirányítási központja a Balatonfüredi Yacht Clubban lesz.
balatonfured.hu
Belső üdvar-hoz
2024.11.15.
Köszönöm, hogy megengedi a szubjektivitást, mert szerintem igenis betonszörny. Ez is és igen, a vele szemben lévő is. Szerintem. Nem…
Bővebben
belső udvar
2024.11.12.
Szerintem nem betonszörny épül, az ezzel szemben van, de ez szubjektív. Lesz egy nyitott épület, üzletekkel, szerintem ez jó. Fűmaggal…
Bővebben
Krónikás
2024.11.11.
Teljes egészében egyetértek "belső udvarral". Egy újabb terület lesz rendezett. Ugyanakkor érthetetlen, hogy Füreden már olyan területeken is el lehet…
Bővebben