Segíts nekem, hogy magam csinálhassam – ez a mottója annak a Montessori-módszernek, aminek a szellemében idén szeptembertől új csoport indul a városi bölcsődében.
A szülők részéről újabb és újabb nevelési kérdések fogalmazódnak meg, a bölcsődei pedagógusok pedig szintén tapasztalják, hogy a gyerekek is egészen mások, mint pár évtizeddel ezelőtti társaik. Ennek megfelelően a bölcsődei pedagógusok képzését folyamatosan változtatni kell, hogy tájékozottabbak lehessenek a hasznos és alkalmazható pedagógiai irányzatok terén. A jelen és a jövő kihívásaira a feleletet egyre többen az 1870-ben, Olaszországban született Maria Montessori pedagógiai rendszerében keresik.
Kovács Judit a balatonfüredi városi bölcsőde vezetője kifejtette, a Montessori-csoportos gyermekek ugyanúgy önfeledten fognak játszani, mint a hagyományos bölcsődei csoportba járó társaik. A lényegi különbség abban lesz, hogy már kicsi korban önállóbbak lesznek, mert tapasztalati úton megtanulják például, hogyan vegyék fel egyedül a kabátjukat, gombolják be a gombjaikat. Rávezetik őket, hogy mennyire egyszerűek ezek a hétköznapi feladatok, ők pedig önfeledten, játékosan fejlődnek.
A szakember szerint a bölcsődei szakmai irányelvek jelentős változásokon mentek keresztül az elmúlt húsz-harminc évben. Elég csak arra gondolni, hogy évtizedekkel ezelőtt még egészségügyi intézménynek számított egy bölcsőde, ahol mezítelenül, lázmérővel kellett a gyerekeket átadni. Ma a gyermekvédelem, vagyis a szociális ágazat felügyeli a legkisebbek intézményeit, a gyerekek saját ruhájukat hordják, és két hét alatt szoknak be a szülővel együtt.
– Ma a világ hetven országában alkalmazzák a Montessori-módszert, és érintőlegesen minden magyar felsőoktatásban részt vevő pedagógus találkozik a nevével. Mi a pécsi testvérbölcsődénk révén kaptunk további információkat a módszerről, amit egy ideje konferenciákon és az interneten is figyelemmel kísértünk. A füredi városi bölcsődében dolgozó 8-10 gondozónő egyhangúan döntött úgy, hogy ismerkedjünk meg a módszerrel, így ketten képzésen vehetnek részt. Ez egy merőben más szemléletmód, kreativitást igényel a gondozóktól, ezért volt fontos az egyhangú döntés, amihez a technikai személyzet is csatlakozott. Rájuk is szükségünk lesz, mert a Montessori-módszer szerint például a gyerekek kiszolgálják magukat, merítenek, öntenek, és ha az kidől, vagy egy tányér leesik és eltörik, akkor a technikai személyzet segítségével törlik fel és seprik össze. Jellemzően ez ritkán fordul elő, a gyerekek odafigyelnek, és élvezik az önállóságot – mondta az intézményvezető.
Egy mai, modern bölcsőde nem áll messze a Montessori-módszertől, hisz alapelv a gyermek tisztelete és önállóságra nevelése. A különbség az, hogy mindezt más módszerrel érik el – állítja a szakember. A Montessori-módszer egyik lényeges eleme – amit nem csak a Montessori, hanem mind a négy csoportunkban szeretnénk bevezetni -, hogy lesznek úgynevezett csend-játékok, amivel megtanítjuk őket lecsendesedni, fokozottan egymásra figyelni. A játékaikat olyanokra cseréljük, amivel ugyanúgy önfeledten tevékenykedhetnek, mint a hagyományos játékokkal, csak kicsit több hétköznapi tapasztalatot szereznek velük: virágot locsolnak, öntögetnek különböző formájú edényekbe, a súlyt szemléltető tárgyakat vehetnek kézbe, gombolhatnak, csatolhatnak, tépőzárazhatnak, sütünk-főzünk, ablakot vagy éppen cipőt takaríthatnak. De nem kell megijedni: lesz babájuk is, a gyerekek a hagyományos és a Montessori-szemlélet mai korra érvényes ötvözetét kapják tőlünk – teszi hozzá Kovács Judit.
Az intézményfenntartó önkormányzat támogatásáról biztosította a bölcsőde módszertani törekvéseit, a szülők pedig összefogtak, hogy némely játékot maguk segítenek elkészíteni. A bölcsőde vezetése hasonló módszerrel dolgozó, hazai és külföldi intézményekbe tanulmányutak szervezését tervezi.
Maria Montessori (1870 – 1952) műszaki középiskolába járt, majd a Műegyetemen folytatta tanulmányait. 25 évesen Olaszország első orvosnőjévé avatták. Fiatal orvosként gyermekosztályon dolgozott, és ott hamarosan arra a megállapításra jutott, hogy az értelmi sérülés nemcsak gyógyszerekkel, hanem sokkal inkább pedagógiai eszközökkel korrigálható. Érdeklődése ettől kezdve irányult a pedagógia felé. Neki köszönhető például, hogy a gyerekek a saját magasságuknak megfelelő óvodai és iskolapadokban ülhetnek, a játékaik pedig nem szekrényekben, hanem könnyen hozzáférhető polcokon vannak. Maria Montessori a szabad, boldog, öntudatos ember nevelésén fáradozott egész életén át.
hirbalaton.hu
Belső üdvar-hoz
2024.11.15.
Köszönöm, hogy megengedi a szubjektivitást, mert szerintem igenis betonszörny. Ez is és igen, a vele szemben lévő is. Szerintem. Nem…
Bővebben
belső udvar
2024.11.12.
Szerintem nem betonszörny épül, az ezzel szemben van, de ez szubjektív. Lesz egy nyitott épület, üzletekkel, szerintem ez jó. Fűmaggal…
Bővebben
Krónikás
2024.11.11.
Teljes egészében egyetértek "belső udvarral". Egy újabb terület lesz rendezett. Ugyanakkor érthetetlen, hogy Füreden már olyan területeken is el lehet…
Bővebben