A Katti Zoób Divatház kortárs kollekcióval köszönti a FINA világbajnokságot. A sportesemény budapesti és balatonfüredi megnyitóján az Anna-bált is megidézik.
A KATTI ZOÓB Divatház teremtett letisztult, légies szépségű, modern ruhakollekció, amelynek darabjait az idén 192 éves Anna-bál divattörténete inspirálta, lesz látható a világbajnokság megnyitóján. A megnyitó június 14-én este Budapesten, 15-én reggel, kilenc órakor pedig Balatonfüreden lesz látható. Zoób Katival, a tervezővel beszélgettünk.
– Mi adta az alapkoncepciót a kollekcióhoz?
– Az alapötlet onnan született, hogy – Budapesttel együtt – Balatonfüred is az úszó világbajnokság versenyének egyik helyszíne lesz, és a nyitóünnepséggel egyúttal Füred, mint ikonikus magyar város is bemutatkozik. Azt gondoltam, ennek a legizgalmasabb, legméltóbb formája egy friss kulturális üzenet megfogalmazása, amelyhez az idén 192 éves Anna-bál tökéletes eszközt és gazdag ihletforrást jelent. A világon egyedülálló hagyomány, hogy valahol közel két évszázada évről évre megválasztják a legszebb fiatal lányt, mint bálkirálynőt. Mivel divattal foglalkozom, számomra ez stílustörténeti érték és érdekesség, innen jött a gondolat, hogy az elmúlt 200 év minden fontos divattörténeti vonalát megidézzük kortárs értelmezésben, 1825-től napjainkig. Azt gondolom, ez a fantasztikus kihívás egyúttal óriási lehetőség arra, hogy valami újat üzenjünk és egy divatkultúráról elmondhassuk, hogy mindig is jelen volt, ilyen a múltja, ennyire könnyed és sokszínű – mindezt modern nyelven, letisztult ritmusokkal.
– Az Anna-bál és a bálkirálynő kapcsán tehát a szépség fogalma is előtérbe kerül a produkcióban?
– A történelem viharai néha elsodorták az Anna-bált, így a hagyomány történetében eddig körülbelül 150 alkalommal választottak Annát. Ezt lekövetve mi 154 modellt állítunk színpadra, valamint 20 évtized divattörténetét fordítottuk le 40 szabásmintára. Ez egy hatalmas szépséghadsereg, amely elsősorban a fiatalság erejét, megújuló-képességét testesíti meg – maga a nyitóünnepségre készülő kollekció is álomszerűen könnyed, légies és fiatal.
– Milyen jellegzetes stílusok kapnak új értelmezést?
– Rengeteg érdekesség van ebben a produkcióban, de ruhákban szinte mérhetetlen: 200 év korstílusai, újraértelemezve, a reformkortól az art decoig minden stílusból lesz egy mai ruha. Olyan sokarcú darabok is felvonulnak majd, amelyek korszakok szerint alakíthatóak: jelzésszerű, kortárs alapdarabok, amelyek például egy kabátkával kiegészítve máris 1825-be repítenek. Anyagok szerint is váltakoznak a stílusok, például a klasszikus, finom esésű szatén, légies kombinéruha formájában felidézheti a 20-as évek hangulatát, míg egy határozottabb, erősebb tartású anyag, például a düssesz már tökéletes eszköz arra, hogy a 60-as évek divatvonalait is újraértelmezzük. A teljes kollekción végigvonul a légiesség – egyetlen jelmezszerű ruha sem található ebben az öltözéksorban.
– Milyen motívumok jelennek meg a kollekcióban?
– A kollekcióval életre keltettünk egy füredi, illetve egy új Anna-báli szimbólumrendszert, amelynek egyik alapját a Balaton szín-és motívumvilága jelentette. Tavaly felkérést kaptam az Anna-bál arculatának megújítására, amelyhez a svéd grafikus, Einar Nerman egy munkáját, egy 100 éves plakátot választottam szimbólumként. Ehhez tettük hozzá a saját hullám-motívumunkat, amely számomra kifejezi azt a lendületet, erőt, hitet, ami egy 18 éves lányban jelen van, idén pedig ezt a szimbólumrendszert dolgoztuk fel textilmintaként. Egy másik alapmotívumunk a madár, amely jellegzetes formáját egy Herendi sirályszobortól örökölte, Herend ugyanis az Anna-bál partnere, vagyis emblematikusan kapcsolódik az esemény teljes világához és történelméhez. Az aranyszárnyú és a Balaton fölött átrepülő, fehér sirályokon túl az ikonikus Herendi lótuszvirág is modern feldolgozásban, textilmintaként születik újjá, valamint az egyik saját motívumunk, az art deco hullám is új értelmezést kap: a geometrikus formák ezúttal a víz tükröződését, mozgását idézik fel a ruhákon. A kollekció egyik alaptónusául a Balaton jellegzetes és sejtelmes színe szolgál, amely könnyed titokzatosságával tovább fokozza azt az éteri szépséget és frissességet, amelyet életre szeretnénk kelteni a színpadon.
– Úgy tudjuk, a divat egy másik fontos nemzetközi divatszakembere is részt vesz a nagyszabású produkcióban.
– Igen, a showt a nagy múltú John Walford a Graduate Fashion Week atyja, egy valódi divatikon rendezi, aki – többek közt – olyan nemzetközi tervezőkkel dolgozik együtt, mint Vivienne Westwood vagy Roberto Cavalli. John közreműködésének meghatározó szerepe van abban, hogy a lehető legkülönlegesebb megoldásokkal, méltó formában állíthatjuk színpadra ezt a produkciót.
– Mit jelent számodra ez a különleges projekt?
– Az egészet úgy élem meg, mint egy revelációt – magát a tényt is, hogy 200 évet felelevenítünk a színpadon, ahol a mi saját jelképrendszerünk is megjelenik majd, teljesen új tartalommal. Nagy ajándéknak tartom, hogy ezt a munkát megkaphattam, még mindig nem fogtam fel. Fantasztikus volt akár csak ezeket az anyagokat megtervezni, a folyamat, ahogy készülnek, várjuk őket és ahogy elámulunk a végeredménytől. Maga a produkció is újra és újra lenyűgöz, ezer művész dolgozik benne egyszerre, köztük 500 táncos, gyerekek és felnőttek együtt – elképesztő művészeti összefogás valósul meg a színpadon.
balatonfured.hu
Belső üdvar-hoz
2024.11.15.
Köszönöm, hogy megengedi a szubjektivitást, mert szerintem igenis betonszörny. Ez is és igen, a vele szemben lévő is. Szerintem. Nem…
Bővebben
belső udvar
2024.11.12.
Szerintem nem betonszörny épül, az ezzel szemben van, de ez szubjektív. Lesz egy nyitott épület, üzletekkel, szerintem ez jó. Fűmaggal…
Bővebben
Krónikás
2024.11.11.
Teljes egészében egyetértek "belső udvarral". Egy újabb terület lesz rendezett. Ugyanakkor érthetetlen, hogy Füreden már olyan területeken is el lehet…
Bővebben