A Katti Zoób Divatház kortárs kollekcióval köszönti a FINA világbajnokságot. A sportesemény budapesti és balatonfüredi megnyitóján az Anna-bált is megidézik.
A KATTI ZOÓB Divatház teremtett letisztult, légies szépségű, modern ruhakollekció, amelynek darabjait az idén 192 éves Anna-bál divattörténete inspirálta, lesz látható a világbajnokság megnyitóján. A megnyitó június 14-én este Budapesten, 15-én reggel, kilenc órakor pedig Balatonfüreden lesz látható. Zoób Katival, a tervezővel beszélgettünk.
– Mi adta az alapkoncepciót a kollekcióhoz?
– Az alapötlet onnan született, hogy – Budapesttel együtt – Balatonfüred is az úszó világbajnokság versenyének egyik helyszíne lesz, és a nyitóünnepséggel egyúttal Füred, mint ikonikus magyar város is bemutatkozik. Azt gondoltam, ennek a legizgalmasabb, legméltóbb formája egy friss kulturális üzenet megfogalmazása, amelyhez az idén 192 éves Anna-bál tökéletes eszközt és gazdag ihletforrást jelent. A világon egyedülálló hagyomány, hogy valahol közel két évszázada évről évre megválasztják a legszebb fiatal lányt, mint bálkirálynőt. Mivel divattal foglalkozom, számomra ez stílustörténeti érték és érdekesség, innen jött a gondolat, hogy az elmúlt 200 év minden fontos divattörténeti vonalát megidézzük kortárs értelmezésben, 1825-től napjainkig. Azt gondolom, ez a fantasztikus kihívás egyúttal óriási lehetőség arra, hogy valami újat üzenjünk és egy divatkultúráról elmondhassuk, hogy mindig is jelen volt, ilyen a múltja, ennyire könnyed és sokszínű – mindezt modern nyelven, letisztult ritmusokkal.
– Az Anna-bál és a bálkirálynő kapcsán tehát a szépség fogalma is előtérbe kerül a produkcióban?
– A történelem viharai néha elsodorták az Anna-bált, így a hagyomány történetében eddig körülbelül 150 alkalommal választottak Annát. Ezt lekövetve mi 154 modellt állítunk színpadra, valamint 20 évtized divattörténetét fordítottuk le 40 szabásmintára. Ez egy hatalmas szépséghadsereg, amely elsősorban a fiatalság erejét, megújuló-képességét testesíti meg – maga a nyitóünnepségre készülő kollekció is álomszerűen könnyed, légies és fiatal.
– Milyen jellegzetes stílusok kapnak új értelmezést?
– Rengeteg érdekesség van ebben a produkcióban, de ruhákban szinte mérhetetlen: 200 év korstílusai, újraértelemezve, a reformkortól az art decoig minden stílusból lesz egy mai ruha. Olyan sokarcú darabok is felvonulnak majd, amelyek korszakok szerint alakíthatóak: jelzésszerű, kortárs alapdarabok, amelyek például egy kabátkával kiegészítve máris 1825-be repítenek. Anyagok szerint is váltakoznak a stílusok, például a klasszikus, finom esésű szatén, légies kombinéruha formájában felidézheti a 20-as évek hangulatát, míg egy határozottabb, erősebb tartású anyag, például a düssesz már tökéletes eszköz arra, hogy a 60-as évek divatvonalait is újraértelmezzük. A teljes kollekción végigvonul a légiesség – egyetlen jelmezszerű ruha sem található ebben az öltözéksorban.
– Milyen motívumok jelennek meg a kollekcióban?
– A kollekcióval életre keltettünk egy füredi, illetve egy új Anna-báli szimbólumrendszert, amelynek egyik alapját a Balaton szín-és motívumvilága jelentette. Tavaly felkérést kaptam az Anna-bál arculatának megújítására, amelyhez a svéd grafikus, Einar Nerman egy munkáját, egy 100 éves plakátot választottam szimbólumként. Ehhez tettük hozzá a saját hullám-motívumunkat, amely számomra kifejezi azt a lendületet, erőt, hitet, ami egy 18 éves lányban jelen van, idén pedig ezt a szimbólumrendszert dolgoztuk fel textilmintaként. Egy másik alapmotívumunk a madár, amely jellegzetes formáját egy Herendi sirályszobortól örökölte, Herend ugyanis az Anna-bál partnere, vagyis emblematikusan kapcsolódik az esemény teljes világához és történelméhez. Az aranyszárnyú és a Balaton fölött átrepülő, fehér sirályokon túl az ikonikus Herendi lótuszvirág is modern feldolgozásban, textilmintaként születik újjá, valamint az egyik saját motívumunk, az art deco hullám is új értelmezést kap: a geometrikus formák ezúttal a víz tükröződését, mozgását idézik fel a ruhákon. A kollekció egyik alaptónusául a Balaton jellegzetes és sejtelmes színe szolgál, amely könnyed titokzatosságával tovább fokozza azt az éteri szépséget és frissességet, amelyet életre szeretnénk kelteni a színpadon.
– Úgy tudjuk, a divat egy másik fontos nemzetközi divatszakembere is részt vesz a nagyszabású produkcióban.
– Igen, a showt a nagy múltú John Walford a Graduate Fashion Week atyja, egy valódi divatikon rendezi, aki – többek közt – olyan nemzetközi tervezőkkel dolgozik együtt, mint Vivienne Westwood vagy Roberto Cavalli. John közreműködésének meghatározó szerepe van abban, hogy a lehető legkülönlegesebb megoldásokkal, méltó formában állíthatjuk színpadra ezt a produkciót.
– Mit jelent számodra ez a különleges projekt?
– Az egészet úgy élem meg, mint egy revelációt – magát a tényt is, hogy 200 évet felelevenítünk a színpadon, ahol a mi saját jelképrendszerünk is megjelenik majd, teljesen új tartalommal. Nagy ajándéknak tartom, hogy ezt a munkát megkaphattam, még mindig nem fogtam fel. Fantasztikus volt akár csak ezeket az anyagokat megtervezni, a folyamat, ahogy készülnek, várjuk őket és ahogy elámulunk a végeredménytől. Maga a produkció is újra és újra lenyűgöz, ezer művész dolgozik benne egyszerre, köztük 500 táncos, gyerekek és felnőttek együtt – elképesztő művészeti összefogás valósul meg a színpadon.
balatonfured.hu
Krónikás
2024.12.13.
Ismét lélek melegítő volt az iskolai kórusok karácsonyi hangversenye a Kongresszusi Központban. Köszönjük!
Bővebben
éljen a REALISTA pesszimizmus
2024.12.04.
Óvoda, belső udvar, körforgalom, 5csillagos szálló, új lakótelep, stb., egyremegy. Amit a k.u.k. időkben és talán 1950-ig építettek, az tetszett…
Bővebben
kekec
2024.11.28.
Szuper, hogy kijavítja a másik helyesírását. Imádom az ilyet. Bizony, rövid magánhangzóval írta a felemlegetett szót. De akkor miért írja…
Bővebben