A Fifty-Fifty, a kétárbocos magyar fejlesztésű katamarán – a saját maga által tavaly felállított 7.13.21 órás pályacsúcsot jelentősen meghaladva, negyedik alkalommal nyerte meg a Kékszalagot.
Az élen végző hajó legénységének tagjai Józsa Márton kormányos mellett Goszleth Marcell, Németh Áron, Adorján Csaba, Józsa-Kovács Attila, Erőss Loránd János és Bagyó Áron.
A teljesen magyar fejlesztésű és építésű hajót Paulovits Dénes álmodta meg. A kéttestű, kétárbocos katamarán példa nélküli megoldás, sőt kezelése is különleges gyakorlatot igényel. 2012-ben került vízre a hajó, tavaly vadonatúj testek készültek hozzá, ettől mintegy 400 kilogrammal könnyebb lett a vitorlás.
Józsa Márton még tavaly, friss győztesként nyilatkozta: lehet faragni a rekordon, ennek érdekében tovább fejlesztik a hajót, új árbocban és új vitorlákban gondolkodnak. A fejlesztés jól sikerült, több mint két órával futott jobb időt a katamarán.
– Ha nem lett volna egy-két leállás, akkor a korábban jelzett 4 és fél órás befutási idő sem lehetetlen. Tehát van még min javítani – nyilatkozta a célban Józsa Márton.
A második helyen a Vándor Róbert kormányozta RSM futott át a füredi célvonalon. Szoros befutó után a Prospex-Delta Sailing Team lett a harmadik, míg a Team Kaáli a negyedik.
A Magyar Vitorlás Szövetség szervezte verseny limitideje 48 óra, vagyis július 8-án, szombaton reggel 9 óráig kell teljesíteni a Balatonfüred – Balatonkenese – Siófok – Keszthely – Balatonfüred közötti, légvonalban több mint 150 kilométeres távolságot.
Európa leghosszabb tókerülő versenyén ezúttal is több külföldi egység indult, a leggyorsabb hajók, a végső győzelemre legesélyesebb katamaránok szép számmal álltak rajthoz. Jellemző, hogy a Kékszalag díjra pályázó hajókat évről évre fejlesztik, egyre korszerűbbek, egyre könnyebbek és persze egyre gyorsabbak is.
Élő közvetítés a versenyről.
A Kékszalagon közel harminc hajóosztályban, kategóriában küzdenek a versenyzők a dobogós helyezésekért. A pályán jó pár olyan hajó van, amelyek közül a szél és taktika függvényében bárki befuthat elsőként. Mindenesetre abban egyetértés van, hogy kedvező széljárásnál a korszerű katamaránokkal akár 5 óra alatt is teljesíthető a táv.
A parton számos program várja az érdeklődőket, lesz koncert, színházi előadások és Kékszalag utcabál. Részletes program itt.
A verseny rekordidejét 1955-től 57 évig a Nemere II. tartotta. Az 1944-ben épült 75-ös cirkáló az akkor már kétszeres győztes Németh István kormányzásával 10 óra 40 perc alatt ért körbe. Ezt a csúcsidőt javította meg a Fifty-Fifty, amely Józsa Márton kormányzásával 7 óra 13 perc 57 másodperc alatt teljesítette a Kékszalagot, 2014-ben. Tavaly újra megdőlt a rekord, igaz csak 36 másodperccel. Józsa Márton a Fifty-Fifty katamaránjával a saját csúcsát megdöntve 7 óra 13 perc 21 másodperc alatt teljesítette a versenyt.
Az első Kékszalag 1934. július 27-én rajtolt a Balatonfüred – Alsóörs – Keszthely – Balatonfüred távon. Az elképzelés az volt, hogy a Balaton Kék Szalagját bármely vitorlás elnyerhesse, amely a kiírt távon, az óramutató járásának megfelelően a leggyorsabban körbe hajózza a tavat. A 21 induló hajó közül végül csak kettő nem teljesítette a távot. Az abszolút győztes Ugron Gábor, a Rabonbán nevű hajó kormányosa volt. 1942-ig a versenyt kétévente tartották meg, majd a háború miatt kimaradt néhány esztendő, a hagyomány 1947-ben éledt újra.
A versenynek több olyan meghatározó vitorlázója van, akinek többször is sikerült abszolút győzelmet aratnia a Kékszalagon. A rekorder Litkey Farkas tizenhárom győzelmével. Többszörös győztes Kovács Béla (1936, 1938), az első női győztes Gordon Evelyn, aki 1940, 1942), Németh István (1951, 1953, 1955), Lovas József (1977, 1979), Eindl Steeg Simsalabin (1985, 1987) és Tuss Miklós (1993, 1995).
füredi átlagnyug(nyög)díjas
2024.10.08.
Eszerint ha időpontra megyek Pestre, (novembertől, egészségügyi okokból, mert Veszprém egy rémálom, tegnap 2,5 órát próbáltam az Sztk-ban valamit elérni,…
Bővebben
Szerettem vonatozni
2024.10.05.
Én 4 óra 30 percig utaztam Balatonfüred Bp között. Székesfehérváron lekéstük a délipartról érkezö express vonatot és nem volt mozdony!…
Bővebben
Mert ha elindul a vonat...
2024.09.26.
Biztos nem Belgrádba ment a kérdéses járat... Akkor nem, hogy 32 percet késett volna, hanem 32 perccel előbb érkezett volna…
Bővebben