Tavaly fantasztikus rekorddal nyert a kétárbócos MLS Raiffeisen Fifty-Fitfy nevű hajó, amely Józsa Márton irányításával 5 óra 3 perc 56 másodperc alatt tette meg a légvonalban csaknem 160 kilométeres távot. Ettől az eredménytől ezúttal messze elmaradt Józsa Márton és csapata, a gyenge szélben sokáig csak a 8-9. helyen hajóztak a vártnál lényegesen kisebb sebességgel. Végül a csaknem 2 órányi hátrányt az utolsó pillanatban ledolgozva a Fifty-Fifty nyerte az 56. Kékszalagot.
Mindössze 50 másodperccel lemaradva, a versenyt sokáig vezető Prospex-Delta Kaiser Kristófékkal lett a második, a harmadik helyen az RSM futott be, Vándor Róbert vezetésével. A negyedik helyen a Litkey Farkas kormányozta Process Solutions ért célba.
2022 és 2023 után zsinórban harmadszor (összesen ötödször) nyerte meg a Kékszalagot az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty. Ilyen triplázás a verseny történetében először 1955-ben történt, amikor a Nemere II. Németh Istvánnal a kormánynál sorozatban harmadszor győzött.
Józsa Márton a fantasztikus hajrá után a parton először a riválisoknak gratulált.
– Elismerés az ellenfeleknek, fantasztikusan vitorláztak, gratulálok nekik. Ez volt eddig a legkomolyabb, a legélesebb győzelem, a legizgalmasabb csatánk. Gyenge szeles versenyen sikerült bizonyítanunk. Taktikai győzelem volt, de ehhez kellett, hogy a felkészülési időszakban sokat dolgozzunk a hajó könnyű szeles beállításain – mondta Józsa Márton.
Idén 510 hajóval, köztük 15 katamaránnal, csaknem 2500 versenyzővel rajtolt el az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj. A verseny távja légvonalban 155 km, limitideje 48 óra. A parton ezúttal is kisebb fesztivál kíséri a sporteseményt. Európa legnagyobb tókerülő vitorlásversenye 90 éves múltra tekint vissza, az elsőt 1934-ben rendezték.
A Kékszalag Fesztivál számos kulturális és gasztronómiai programot ölel fel, július 20-án, a Gyógy téren rendezett ünnepélyes díjkiosztójával és utcabállal ér majd véget.
Idén is megrendezik a kulturális Kékszalagot. A kék ruhában és kék kiegészítőben érkezők 30 százalék kedvezménnyel látogathatják a Vaszary Galériát, a Jókai Mór Emlékházat, a Modern Műtárat, az Esterházy-kastély Nyaralástörténeti Látogatóközpontot és a Vitorlázeumot.
Részletes program itt.
Korábbi hírünk:
Csúcstechnikával felszerelt, száguldó katamaránok, a múlt század első felét megidéző, klasszikus cirkálók és a Balatonra jellemző sportos és családi vitorlások százai lepik majd el a tó felszínét csütörtök reggel 9-től, a rajt pillanatától. A verseny egészen július 20-án, szombat reggel 9-ig tart, amikor lejár a 48 órás limitidő.
– Hazánk legismertebb vitorlásversenyén több, mint 30 különböző kategóriában mérhetik össze tudásukat a vitorlázók. A Kékszalag idén a második legfontosabb verseny a Magyar Vitorlás Szövetség számára, ugyanis 2024 az olimpia éve, melyre Magyarország komoly várakozásokkal tekint. A sportolók motivációja a táv teljesítésében más és más, de közös bennük a sportágunk és a természet iránt érzett tisztelet, elkötelezettség. Kiemelten fontosnak tartjuk, hogy a Kékszalag Nagydíjon a történelmi múlttal rendelkező klasszikus hajóktól, egészen a legkorszerűbb technológiákkal rendelkező vitorlásokon át, mindenki egyaránt képviseltesse magát – mondta a verseny sajtótájékoztatóján Haranghy Csaba, a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke.
– A Magyar Vitorlás Szövetség a verseny rendezésben idén több módosítást is tervez, módosulnak a rajteljárás, új mentési szabályzatot készítenek elő, a Telekom jóvoltából minden hajóra nyomkövetőeszköz kerül, mely a biztonság mellett a verseny közvetítését is támogatja majd. A verseny élő közvetítését a www.kekszalaglive.hu oldalon csütörtök reggeltől a díjkiosztóig követhetik az érdeklődők.
A verseny rekordidejét 1955-től 57 évig a Nemere II. tartotta. Az 1944-ben épült 75-ös cirkáló az akkor már kétszeres győztes Németh István kormányzásával 10 óra 40 perc alatt ért körbe. Ezt a csúcsidőt javította meg a Fifty-Fifty, amely Józsa Márton kormányzásával 7 óra 13 perc 57 másodperc alatt teljesítette a Kékszalagot, 2014-ben. Tavaly saját korábbi rekordját megdöntve, 5 óra négy perc és négy másodperces idővel újabb rekordot állított fel. Józsa Márton a Fifty-Fifty katamaránjával idén is indul a versenyen, ő az egyik legnagyobb esélyes.
Az első Kékszalag 1934. július 27-én rajtolt a Balatonfüred – Alsóörs – Keszthely – Balatonfüred távon. Az elképzelés az volt, hogy a Balaton Kék Szalagját bármely vitorlás elnyerhesse, amely a kiírt távon, az óramutató járásának megfelelően a leggyorsabban körbe hajózza a tavat. A 21 induló hajó közül végül csak kettő nem teljesítette a távot. Az abszolút győztes Ugron Gábor, a Rabonbán nevű hajó kormányosa volt. 1942-ig a versenyt kétévente tartották meg, majd a háború miatt kimaradt néhány esztendő, a hagyomány 1947-ben éledt újra.
A versenynek több olyan meghatározó vitorlázója van, akinek többször is sikerült abszolút győzelmet aratnia a Kékszalagon. A rekorder Litkey Farkas tizenhárom győzelmével. Többszörös győztes Kovács Béla (1936, 1938), az első női győztes Gordon Evelyn, aki 1940, 1942), Németh István (1951, 1953, 1955), Lovas József (1977, 1979), Eindl Steeg Simsalabin (1985, 1987) és Tuss Miklós (1993, 1995).
Krónikás
2024.12.13.
Ismét lélek melegítő volt az iskolai kórusok karácsonyi hangversenye a Kongresszusi Központban. Köszönjük!
Bővebben
éljen a REALISTA pesszimizmus
2024.12.04.
Óvoda, belső udvar, körforgalom, 5csillagos szálló, új lakótelep, stb., egyremegy. Amit a k.u.k. időkben és talán 1950-ig építettek, az tetszett…
Bővebben
kekec
2024.11.28.
Szuper, hogy kijavítja a másik helyesírását. Imádom az ilyet. Bizony, rövid magánhangzóval írta a felemlegetett szót. De akkor miért írja…
Bővebben