Ikonikus plakátok, Eschert idéző lehetetlen tárgyak, grafikák, könyvek, film és egy tükrökkel ellátott labirintus. Tömör, szatirikus képi gondolkodás, amely hol illúziót kelt, hol megdöbbentő, hol meg filozofikus. Cinkosság, ránk szegeződő szempárok, útvesztők, éleslátás. Illúzió, ami mégis leleplező.
Orosz István életművét bemutató tárlaton egyebek mellett látható a rendszerváltás emblematikus műve, a Távárisi konyec, amelynek egyben a keletkezésének történetét is megtudjuk, de látható az alkotó szintén ebben az időszakban készült Vigyázat, lépcső! című ötperces rajzfilmje is, amely a Kádár-korszak epigrammatikus tömörségű, költői összefoglalása.
A kiállítás feltárja, hogyan, miért választotta az Utisz (senki) álnevet a rejtőzködő művész. A nevet, amelyen Odüsszeusz a szemkiszúrás előtt a küklopsznak bemutatkozik, utalva a szem ellen irányuló merényletre, az átverésre, amit aztán Orosz István szinte minden művében használ.
Képgaléria
Orosz István egy interjúban úgy fogalmazott: saját kora elől a múltba emigrált. Ez csak első látásra igaz. Különösen, ha a reneszánsz idején népszerű, maga az alkotó által feltámasztott anamorfózisokat nézzük, amelyek összevissza ábráinak a kép közepére helyezett krómhenger palástján lévő kép ad értelmet.
Orosz István tárlata június 22-ig látogatható a Vaszary Galériában.







2025.12.16.
Sajnos a "rezignált füredinek" nem tudtam válaszolni, ezért ha nyomon követi az itteni beszélgetést, akkor válaszolnék, mégpedig nem vagyok iszákos,…
Bővebben
szintén nagyon fáradt füredi
2025.12.10.
Egyetértek rezignált füredivel, sőt. Én egyébként Judithoz képest pont fordítva érzem, évtizedek óta és évről évre egyre inkább: pont, hogy…
Bővebben
rezignált fürediek
2025.12.09.
T. Judit! Hát hagyom a hosszúra nyújtott választ, (lenne mit írni) meg hogy a turizmus nélkül Füred csak egy poros…
Bővebben