
A projekt címe, azonosító száma:
A Balaton Kiemelt Térség Fenntartható Térségi Mobilitási Tervének elkészítése (TOP_PLUSZ-1.2.1-21-VE1-2023-00054)
A projekt főbb adatai:
A projekt időtartama: 2023.08.08. – 2025.06.30.
A projekt költségvetése: 120.000.000,-Ft
A támogatás mértéke: 100 %
A kedvezményezett neve: A projekt Balatonfüred Város Önkormányzata vezetésével, a Balatoni Integrációs és Fejlesztési Ügynökség Kh. Np. Kft. és a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet konzorciumi együttműködésében valósult meg.
A Fenntartható Térségi Mobilitási Terv (Sustainable Rural Mobility Plan, a továbbiakban: SRMP) célja a térségi mobilitás feltételeinek és fenntarthatósági viszonyainak a javítása, fejlesztése. A Terv céljai, programjai, projektjei révén a térség településein élők és ott közlekedők számára a korábbinál élhetőbb körülményeket, jobb elérhetőséget, fenntarthatóbb mobilitási megoldásokat biztosít, melyek keretében célozza a közlekedési rendszer fejlesztését is.
A Fenntartható Térségi Mobilitási Terv a térségi települések, térségi döntéshozók, lakosság és más érintettek által közösen kidolgozott stratégiai dokumentumként készül el, amely mellett a települések, döntéshozók elköteleződnek, és amelyet közösen hajtanak végre. A mobilitási terv végrehajtásáért közvetlenül a térségi önkormányzatok, közvetve az ott élők, az ott működő szervezetek, vállalkozások stb. felelősek, így a – végrehajtható – programok/projektek is ennek tudatában kerülnek majd kidolgozásra. A Mobilitási Terv feladata továbbá, hogy a későbbi konkrét projektek megvalósításához szükséges stratégiai megalapozó tanulmányként iránymutatást és szakmai indoklást adjon a fejlesztések támogatásához.
Az SRMP tehát nem egy közlekedésfejlesztési terv, hanem egy mobilitási terv, amelyben a hangsúly nem elsődlegesen az egyes alágazati (vagy intermodális) infrastruktúra vagy más közlekedési rendszerelemek fejlesztésére, hanem valamennyi közlekedési mód kapcsán a mobilitás feltételeinek és fenntarthatósági viszonyainak a javítására kell törekedni, az elérhetőség és életminőség (társadalmi méltányosság, egészség, környezet minőség, gazdasági életképesség stb.) céljait szem előtt tartva.
A Balatoni SRMP területi hatálya a Balaton Kiemelt Térség, más néven Balaton Kiemelt Üdülőkörzet. A Balaton Kiemelt Üdülőkörzet területi lehatárolását a Magyarország és egyes kiemelt térségeinek területrendezési tervéről szóló 2018. évi CXXXIX. törvény 1/2. melléklete határozza meg.
A Balatoni SRMP Balatonfüred Város Önkormányzata, a Balaton Fejlesztési Tanács munkaszervezete a Balatoni Integrációs és Fejlesztési Ügynökség Kh. Np. Kft, és a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet konzorciumi együttműködése keretében, a TRENECON Kft. tervezői közreműködésével készült el. A munkába természetesen minden más balatoni önkormányzat is bevonásra került, a munka velük szoros együttműködésben készült el.
A projekt célcsoportja volt a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet (BKÜ)
- lakossága,
- a térségben időszakosan tartózkodó üdülőtulajdonosok, turisták,
- a BKÜ önkormányzatai,
- és a BKÜ fejlesztésében érdekelt megyei, térségi, országos szervezetek.
A Balaton Kiemelt Térség az EU által kijelölt 15 ún. bemutató térség egyike, ahol többek között a Térségi Mobilitási tervek készítésének gyakorlatát is vizsgálják.
Eddig csak települési (városi) szintű mobilitási tervek készültek, ezekhez kapcsolódóan állnak rendelkezésre az EU által is elfogadott útmutatók. A térségi mobilitási tervre még nincs meghatározott módszertan, ennek kidolgozását a projekt megvalósulása is segíti, a tapasztalatok pedig beépülhetnek az EU által a közeljövőben kidolgozandó SRMP útmutatóba.
Az elmúlt programozási ciklusokban elsősorban a Balaton külső elérhetőségi viszonyainak javítását szolgáló infrastrukturális fejlesztések zajlottak le, melyek kétségtelenül fontos alapot képeznek a következő időszak társadalmi-gazdasági fejlődése számára. Mivel a nagy volumenű külső elérhetőségi beruházások, szükségletek egy jelentős része teljesült, a következő programozási ciklus, valamint a távolabbi lehetőségek figyelembevételével a még szükséges külső elérhetőségi beavatkozásokon túl a belső elérhetőségi viszonyok javítását kell, hogy célozza. A feltárt igények, valamint az eddig megvalósult fejlesztések értelmében a tervezett fejlesztéseknek válaszolnia kell a lokálisan, települési szinten jelentkező fejlesztési szükségletekre, a parti és a háttértelepüléseken egyaránt, valamint a még fennálló regionális, térségi léptékű, infrastruktúra-fejlesztési és közlekedésszervezésre vonatkozó igényekre is.
Fontos, hogy a fejlesztések
- a valós forgalmi igények alapján,
- a környezetterhelés minimalizálásával,
- a párhuzamos kapacitások elkerülésével,
- térségi koordináció mellett kerüljenek megtervezésre, kialakításra.
Ezen elv megvalósulásának eszközeként került kidolgozásra a térség SRMP-je.
A projekt keretében elkészült SRMP főbb elemei:
a) valós idejű utasforgalmi adatok gyűjtése,
b) forgalmi modell készítése a Balaton Kiemelt Térség területére, a nagyobb városokat utcaszinten kezelve,
c) az önkormányzatok igényeinek, javaslatainak és terveinek összegyűjtése,
d) SRMP dokumentáció és intézkedési terv elkészítése.
A konzorciumi tagok szerepe a projekt megvalósításában:
Az Önkormányzat a térségi önkormányzatok koordinálása mellett a projekt vezetéséhez kapcsolódó adminisztratív feladatokat látta el.
A Balatoni Integrációs és Fejlesztési Ügynökség, mint térségi szervezet végezte a projekt szakmai irányítását (projekt előkészítés, koordináció, adatgyűjtés, SRMP elkészíttetése, projektmenedzsment, tájékoztatási feladatok, szemléletformálási akció).
A KTI Közlekedéstudományi Intézet végezte a projekt szakmai tanácsadói, lektori, feladatait a felhívásban előírt feltételek szerint.
Az SRMP elkészítése, összeállítása, a partnerségi tevékenységek lebonyolítása a TRENECON Kft. feladata volt.
Az SRMP társadalmi egyeztetése lezárult, a mobilitási tervezéssel kapcsolatos észrevételek, vélemények kezelése szükség szerint megtörtént.
A Balaton Fejlesztési Tanács 2025.03.19-én elfogadta a végleges dokumentumot.
A projekttel kapcsolatban további információk itt.







füles
2025.11.28.
Mindennek megy fel az ára, ami egyrészt érthető, másrészt nem lehet követni mert a bérek meg ugyanott cammognak évek óta.…
Bővebben
antinikotinista
2025.11.07.
Jól hangzik ez a bagóstopp, de minden rendelet csak annyit ér, amennyit végrehajtanak belőle. Ki és hogyan fogja ezt ellenőrizni…
Bővebben
Legyen minél több bejárható partszakasz!
2025.11.06.
Igen, köszönjük! És az év minél hosszabb időszakában, annál jobb!
Bővebben