Oldal kiválasztása

Krasznahorkai László kapta az irodalmi Nobel-díjat

Szerző: | 2025-10-10.

A Svéd Akadémia a 2025-ös irodalmi Nobel-díjat Krasznahorkai Lászlónak ítélte oda lebilincselő és vizionárius életművéért, amely az apokaliptikus terror közepette megerősíti a művészet erejét. A Kossuth-díjas író december 10-én, Alfred Nobel halálának évfordulóján veheti át a világ legrangosabb irodalmi kitüntetését. Krasznahorkai Lászlóval évekkel ezelőtt Balatonfüreden a Fordítóházban beszélgettünk írásról, zenéről, emberi sorsokról és az íróasztala fiókjában ott lapuló töltött revolverről.
Évekkel ezelőtt láttam egy filmet Önről, ami alapvető élményemmé vált. Ült egy nagy fekete zongora előtt, és azt taglalta, hogy egy betegség következtében nem tud­ta a bal kezét használni, így aztán csak jobb kezével volt képes zongorázni, de ennek ellenére muszáj volt újra és újra eljátszania egy bizonyos dallamot. A zene, a zongorajátéka tökéletes folytatása volt a Krasznahorkai mondatoknak. Megdöbbentő volt a hatás.
– Az említett zene Mészöly Miklósnak készült. Amikor már na­gyon beteg volt, és nem tudott olvasni, viszont a rádiót sze­rette, úgy döntöttem, nem felolvasom, hanem elmesélem neki akkor írt friss könyvemet, a Háború és háborút, hogy a sze­retetemet kifejezzem iránta a bajban. Ötórányi anyagot vet­tünk fel, amit le is játszott – ami engem illet: neki – a rádió, ehhez zongoráztam fel azt a dallamot. Amúgy a zene, ahogy mondani szokás, központi szerepet játszik az életemben. Sok évig tanultam klasszikus zenét, majd egyebek mellett klasszi­kus dzsesszel foglalkoztam. Itt Thelonious Monk volt a legnagyobb hatással rám, akit pontosan lejátszani képtelenség, emiatt a játéka egyfajta szabadságot adott nekem. Ez volt az egyik irány. A másik a beat. A zenekaromban egy nagyszerű dobos bluesimprovizációi tanítottak meg engem ebben a mű­fajban zongorázni, nagyon sokat köszönhetek neki. A pro­fesszionális muzsikuslét nem tartott sokáig, de privát zené­lés nélkül azóta sem tudom elképzelni a napjaimat. Mivel a zongorámat nem tudom magammal cipelni folyton, az évti­zedek során mozgékonyabb hangszerekkel vettem körbe ma­gam. Alapvetően azon múlik a dolog, hogy vagyok valahol, hallok egy számomra ellenállhatatlan új zenét, és akkor nincs mit tenni, vennem kell egy ehhez szükséges hangszert. Hol a krétai lírával, hol a kínai erhuval, hol a japán shóval jártam így. Felsorolhatatlan az egész, soha nincs vége, folyton újabb hangszereken tanulok – de magamnak játszom, ahogy ma­gamnak veszem a levegőt is.A megszólalásának védjegyévé vált hosszú mondatoknak az irodalomban ritkán tapasz­talt, rendkívül erős viszonyuk van a zenével.
– Elementáris kapcsolódási pontok vannak. A zenének és a nyelvnek a mélyben közös intenzitása van, tulajdonképp azt nehéz megértenem, ha nincs meg egy nyelvhasználatban ez a közösség. Egyik könyve, Az utolsó farkas egyetlen, 69 oldalas mondatból áll, ráadásul a történet nem lezárt, arra ösztönzi az olvasót, hogy újra és újra továbbgondolja azt. Miért tette ki a pontot?
– Amikor befejeződik egy gondolat, egy sors, akkor a pontot ki kell tenni. Ez a dolgok rendje. Az utolsó farkas főhőse törté­nete végén csapdába kerül. Beindul egy körkörösség az életé­ben, állandóan visszatér ugyanoda, megpróbálja értelmezni, mi történt vele, de nem megy, mert érzelmekre volna szük­sége ehhez, érzelmei viszont nincsenek. Története felmond­ja a szolgálatot, a sorsa véget ér. Ez a pont helye. A pont isten­ítélet.

Nincs arra esély, hogy ez a komoly ember, ez az évek óta írásképtelen, egy berlini kocsmában ücsörgő német filozófus előkaparja az érzelmeit?
– Nincs. Ez egy komoly ember, aki eljutott a gondolkodásban arra a pontra, ahol a gondolkodás felszámolja az érzelme­ket. Az utolsó farkas lelövésének története nem kimozdítja őt addigi sötét és kilátástalan életéből, hanem megzavarja ott. Nincs esélye arra sem, hogy mások érzelmei az ő egykori em­lékeit felidézzék. Amire viszont van esély, az az olvasó esélye, hogy ő az olvasott történettől megrendül – annyira, hogy még a főhősnek ezt a érzelemtől elhagyatottságát is részvéttel tud­ja figyelni.

Az utolsó farkas számomra minden korábbi írásánál hatá­rozottabban teszi fel a kérdést: mi van a halál után?
– Talán mert maga még nagyon fiatal, s a halált nagy messze­ségben tudja. Aki eljut a halál közelébe, annak már csak a fé­lelemhez van köze, az már nem tud azzal foglalkozni, utána mi lesz. Nem mondhatjuk, hogy semmi nem lesz utána, és ezt ez a könyv sem mondja, erről ez a könyv legfeljebb csak an­nyiban beszél, hogy hallgat róla. Viszont az egész történet a halál felől van írva. Abból a pontból, amelyben megjelenik a visszavonhatatlan. Súlyt magától értetődően az ad a hős sor­sának, hogy e visszavonhatatlanság már megjelent történe­te horizontján, hogy közel van hozzá, akár felveszi gondola­tai közé, akár nem. Az, hogy mi lesz utána, az már nem az ő története.

Inoue Kazoyuki japán művész, akit mesterének tart, azt mondta: abba kell hagynia az írást. Mit lehet kez­deni ezzel a kinyilatkoztatással?
– Ő egy szent ember, aki azonban nem az „életem mestere”, ha­nem az életem azon szakaszának, amelyet Kyotóban töltöt­tem. Valóban ezt az ítéletet kaptam tőle, azt mondta: olyan erős függésben vagyok a nyelvtől, a szavaktól, hogy az írás el­hagyása nélkül nem szabadulhatok meg a saját szellemi gond­jaimtól. Segíteni akart, megszüntetni a függésemet. Azt vá­laszoltam neki, hogy nem. Hogy nem hagyom abba az írást. Vagyis nem értettem meg. Ő a hitben él, én a hitben kételke­dem. Neki a hit bizonyosság, nálam a hit a gyanú tárgya.

Többször írt már arról, hogy az egyetlen, tökéletes mondatot keresi, amihez, hajlamos vagyok úgy gon­dolni, éppen a delejes hatású, spirális erejű hosszú mondatai vezethetnek el. De létezik-e a tökéletes mon­dat?
– Létezik. De még senki nem érte el. Sőt, számomra nem is úgy áll, hogy maga a mondat lenne a tökéletes, hanem hogy a tö­kéletes egy mondatba van belerejtve. A kérdés, hogy melyik ez a mondat. Törekszem tehát. De nem azért törekszem, hogy megtaláljam, hogy legyen ilyen mondat, és nem is azért, hogy azt én írjam le, hanem mert egyfajta törtségben, folyamatos akadálypályán élek, a szabdaltság, a töredezettség, a félreér­tések, a tévelygések között, és ezt nem lehet másképp, mint a remény árnyéka alatt, ahol a remény azt jelenti: a tökéletes, az van. Iszonyú erővel sugárzik a messzeségből.

Az utolsó farkasban azt írja, a nyelv, az írás a gondo­latok szennyese, ami nem vezet sehová.
– Ó, de ez nem az én ítéletem, hanem a főhősé Az utolsó far­kasból, akinek épp azért ez és nem más a sorsa, mert ilyene­ket gondol.

„Mindaz, aminek az ábrázolására törekszem, az egyre inkább elfut, mint a hab.” Ezt viszont már Ön mond­ta. Azzal a gondolattal sem tud azonosulni, hogy a nyelv által – hiába minden gondosság és figyelem – az eredeti közlendő mégiscsak mindenképp torzul?
– Nem a nyelv által torzul, hanem általam, aki még nem hasz­nálja helyesen a nyelvet, csak törekszik rá. Az idézett mondat­tal még mindig ez a helyzet, ma is így érzem: megragadom, és a semmit ragadom meg. De az a távoli sugárzó valóság, a tökéle­tesé, amelynek létében biztos vagyok, az inspirál arra, hogy új­ra és újra nekiálljak. Egy metafizikai módszerről van szó, ami­nek nekifutok újra és újra, ahol nem kérdések és nem válaszok vannak. A dolgok lényege, ha lehet egyáltalán így fogalmazni, biztosan nem a kérdés és a válasz formáiban megragadható.

Írásai véleményem szerint irodalmon túli megnyilat­kozások. Nem regényt és elbeszélést ír, hanem kinyi­latkoztat, egyfajta profetikus hangot üt meg, szövegei egy építményt alkotnak, amelynek elemeit, mint egy Thomas Bernhard-i hős, már-már rögeszmésen rakos­gatja helyükre. Mégis, a kritika mintha erről nem akarna tudomást venni, és az alkotásait pusztán iro­dalmi szempontok alapján ítéli meg.
– Mélyen egyetértek. A működésem eltér az általam külön­ben csodált írókétól, az én célom nem az, hogy könyvet írjak. Nem a könyvírás vágyából indul, és nem egy könyv megírá­sában ér véget. A nyelvet használom, író vagyok szociális ér­telemben, de nem az lényegem szerint, mert lényegem szerint mással foglalkozom. Van egy irodalom előtti tartomány, és van egy irodalom utáni, ezekben zajlik az életem, ott zajlanak a drámáim, amelyek aztán egy véletlen folytán nem a zené­ben, nem a magfizikában, nem is egy jól legyalult deszkában, hanem egy mondatban igyekeznek manifesztálódni. Műkö­désemben nagy szerepe van a szakrálisnak. Az én szemem­ben nincs hétköznapi és nincs normális, nincs lényegtelen és jelentéktelen, ezek az elválasztások, elosztások, rangsorolások az én szememben félreértések miatt alakulnak ki. Egységként tudok az ember által felfogható létre nézni, és arról igyekszem beszélni írásaimban, hogy őszintén nem értem ezt az egysé­get. Látom, hogy mérhetetlen, látom, hogy iszonytatóan bo­nyolult, igyekszem megragadni, nem sikerül. És azt gondo­lom, az olvasóim értik, mire gondolok. Ők azok, akiknek nem a vidám fiúkra van szükségük, hanem egyfajta képviseletre, hogy képviselje valaki az ügyüket a létezésben. Az én életem­ben is vannak ilyen személyek, akiknek a megnyilatkozásai mindig, örökre fontosak maradnak nekem. Rábíztam magam Pilinszky Jánosra, József Attilára vagy akár Berzsenyi Dániel­re, rábíztam magam Dantéra, Dosztojevszkijre, Kafkára és még tényleg hosszan sorolhatnám a neveket.

Pár éve azt írta, hogy egy rövid időre kiment a szobá­jából, onnan, ahol évtizedek óta ül a félhomályban, a fiókjában pedig ott lapul egy töltött revolver. Kiment sétálni egy kis időre, teljesen elvakította a fény, de köz­ben egy pillanatra sem feledte a szobát a revolverrel. Milyen most a szoba?
– Minden a helyén. Nincs semmi változás. Minden változatlan, megvan a félhomály, a fény, odakint, mert az kívülről szűrő­dik be, ha egyáltalán beszűrődik. Se nem derűsebbek, se nem reményvesztettebbek a dolgok. A helyemen vagyok. Persze, a revolvert néha olajoznom kell, hisz egyszer majd el kell sütni.

Martinovics Tibor

 

Megosztás

Ne maradjon le a város legfontosabb híreiről!

Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön első kézből Balatonfüred híreiről!

Olvass tovább

Programok

Hírek, Agora

Hírek

Közmeghallgatás

December 8-án, hétfőn rendezik meg a közmeghallgatást.

füles

2025.11.28.

Mindennek megy fel az ára, ami egyrészt érthető, másrészt nem lehet követni mert a bérek meg ugyanott cammognak évek óta.…

antinikotinista

2025.11.07.

Jól hangzik ez a bagóstopp, de minden rendelet csak annyit ér, amennyit végrehajtanak belőle. Ki és hogyan fogja ezt ellenőrizni…

Legyen minél több bejárható partszakasz!

2025.11.06.

Igen, köszönjük! És az év minél hosszabb időszakában, annál jobb!

HOZZÁSZÓLÁSOK

Hirdetés

Bannerek

anigifwpmozi

Wow Banner Fekvo Szoveg V2 2

Bahart