Kispolgári romantika, klasszicizmus ugyanakkor ellentétek és feszültségek. A Vaszary Galériában Cilinder és lokni címmel két gyűjteményes biedermeier tárlat látogatható magyar és osztrák festők képeiből.
– Ez a két kiállítás a szemnek kedves festményekkel igazi műélvezetet nyújt, miközben rejtett izgalmakat, feszültségeket tárnak fel egy képmutatásra berendezkedett, és éppen ezért nagyon is ismerős világból. A biedermeier, mint minden korszak, tele volt ellentétekkel, indulatokkal, feszültségekkel. Olyan volt, mint e kisváros, Füred maga. A reformkori Balatonfüred történéseit ismerve szinte egy klasszicista festmény elevenedik meg előttünk, a szellem hőseivel, idilli tájjal, országos jelentőségű, sorsfordító beszélgetésekkel. Miközben szerelem, pajkosság, dínomdánom, kicsapongó társasági élet jellemezte a várost, örömlányok illetve kéj és unalom vadászok terepe volt a part – mondta megnyitó beszédében Rostás Péter, a Budapesti Történeti Múzeum főigazgató-helyettese.
Fotógaléria. Katt a kis képre.
{photogallery}3163{/photogallery}
A Vaszary Galériában két párhuzamos biedermeier tárlat nyílt. A Szépművészeti Múzeum Cilinder és Lokni című osztrák, mintegy negyven alkotásból álló képváltogatása illetve a Fővárosi Képtár Gyűjteményéből származó kollekció, amely a magyarországi biedermeiert mutatja be.
Közel három évig ad otthont a Vaszary Galéria a kiváló festők jól ismert alkotásait tartalmazó kiállításnak. A tárlat Friedrich von Amerling, Johann Nepomuk Ender, Franz Eybl, Friedrich Gauermann, August von Pettenkofen, Johann Baptist Reiter és Ferdinand Georg Waldmüller festményeire épül.
– A finom humorú Krúdy szép megfogalmazásában: múlt idők átélt regénye volt a biedermeier képzete. Ez egy sokarcú korszak, nem csupán a kifinomult, súrlódásmentes polgári világ megjelenése – tette hozzá Rostás Péter.
A biedermeier művészeti stílusa a 19. század első felében Közép-Európában a városi polgárság megerősödésével vált divatossá. Hatása a festészetben, az irodalomban és a lakáskultúrában egyaránt megfigyelhető.
A feltörekvő új társadalmi erő igyekezett saját ízlése szerint megformálni környezetét, a művészeti és lakberendezési termékek megválasztásakor elsődleges szempont volt a komfortérzet kialakítása. A portré, az életkép és a csendélet voltak a stílus legjellemzőbb műfajai. A polgári öntudat kifejeződéseként az új otthonok gazdái szívesen díszítették falaikat a ház lakóinak arcképeivel, valamint a hétköznapi környezet nyugalmat árasztó, békés jeleneteivel, realista eszközökkel megfestett tárgyaival. Magyarországon kifejezetten az arisztokrácia protezsálta a biedermeiert, és minden valamit magára adó bécsi arisztokrata família előszeretettel dicsekedett a család féltve őrzött biedermeier festményeivel, empire bútoraival.
A térség politikai és kulturális központjaként Bécs volt a művészeti fejlődésnek is a meghatározó centruma. A kiemelkedő technikai felkészültségű festők sora jelentkezett az új polgári réteg igényeinek a kielégítésére.
balatonfured.hu
kekec
2024.11.28.
Szuper, hogy kijavítja a másik helyesírását. Imádom az ilyet. Bizony, rövid magánhangzóval írta a felemlegetett szót. De akkor miért írja…
Bővebben
ovi
2024.11.28.
Szerintem nem tájidegen, sőt egyetértek, jól néz ki. Hogy Dubaj, hogy jön ide, végképp nem értem. Biztos kellett valami nagy,…
Bővebben
Nagyon új óvoda
2024.11.28.
Én is egyetértek az eredeti kommentelővel. Nekem a tájidegen szó jutott eszembe. Van egy honlap, szerintem nem írhatom ide a…
Bővebben