Hol vannak a traffipaxok? Hogyan mérhet a rendőrség, kire milyen szabályok vonatkoznak? Direkt bírságok vagy csak szimpla ellenőrzés? Mostantól a honlapon rendszeresen közöljük a sebességmérések helyét, idejét. Regdon László füredi rendőrkapitány gesztusnak szánja a tájékoztatást.
– Az európai átlaghoz képest még mindig magas az országban a sérüléssel járó közlekedési balesetek száma, a gyorshajtás pedig a leggyakoribb kiváltó ok. Tavaly a füredi kapitányság kistérségében ötven sérüléssel járó baleset történt, közülük három halállal végződött, ez sok. Uniós elvárás, hogy a balesetekre elsősorban kiható úgynevezett három gyilkost: a gyorshajtást, az ittas vezetést és a biztonsági öv használatának elmulasztását rendszeresen ellenőrizzük, és szankcionáljuk. A szigorítás egyértelmű, sok esetben a rendőr már nem is figyelmeztethet, büntetnie kell.
– Milyen eredménnyel járnak az ellenőrzések?
– Az ittas vezetők száma Füreden az országos átlag alatt van, itt javulást értünk el, de ezt rendszeres éjszakai akciókkal sikerült megtartani, volt olyan éjszaka, amikor 10-12 ittas vezetőt állítottunk elő. Ez mára havi szinten 6-10 főre csökkent. A sebességtúllépés azonban még mindig gyakori, a szezonban havonta mintegy négyszáz eljárást kezdeményezünk, átlagos hónapban közel százat, ezek szinte mindegyike már az objektív felelősség körébe tartozik, vagyis jelentős sebességtúllépést jelentenek, és on-line rendszerben az ország erre kijelölt szerve szabja ki a büntetést. Ezért muszáj a folyamatos rendőri jelenlét az utakon, itt a városban minden nap több helyen is mérjük a sebességet, ez az egyetlen eszköz arra, hogy visszaszorítsuk a gyorshajtást. Mivel minden úton nem állhat sebességmérő, de mindenhol be kellene tartani a korlátokat, ezért arra kell az autósokat rávennünk, hogy mindig és mindenhol számítsanak a sebesség ellenőrzésére. Ez az oka a folyamatos helyváltoztatásnak és a civil gépkocsikból való mérésnek.
– Több feltételezés is kering a sebességméréssel kapcsolatban. Eltérő vélekedések vannak arról, hány százalékos sebességtúllépésnél büntetnek. Elárul részleteket?
– A „traffipaxok” műszaki hibahatára 2 km/óra, ezt minden esetben az autós javára írják. Ha valaki a megengedett sebességet 15 km/órával túllépi, akkor az már az objektív felelősség körébe tartozik, ennek szabott ára van, nincs mérlegelés Magyarán, ha valaki 17 km/órával nagyobb sebességgel közlekedik a megengedettnél, akkor a szabályszegésmértékének megfelelően 30-300 ezer forint közötti bírságot kell fizetnie. A sebességhatárokat mindenhol és mindenkinek be kell tartani, de nekünk elsődlegesen az objektív felelősség határát túllépő gyorshajtók kiszűrése a célunk. Tudom, hogy az emberek erről sokszor másként vélekednek, de nyugodt lelkiismerettel mondhatom, nem vadászatként fogjuk ezt fel, egyszerűen csak a már említett magas balesetszám miatt a közlekedési szabályok betartását mindenhol el akarjuk érni. Például bármilyen oknál fogva kint felejtett, már nem indokolt sebességkorlátozó tábláknál a balatonfüredi kapitányság területén nem szoktunk mérni. A táblákat a közútkezelő rendszeresen ellenőrzi, mivel ő helyezi ki. A település határát jelző tábla közelében álló mérő autó sem jelenti azt, hogy a lakott terület táblánál fotózzuk a gyorshajtót, mivel a lézeres mérőberendezés több száz méter akár 1 kilométer távolság felett is képes mérni a sebességet.
– Többen értetlenkednek, miért mérnek rendszeresen az Arácsi úton a Gombás kúriánál?
– A Gombás kúriánál bírósági ítélet kötelezi a közút kezelőjét a 30 km/órás sebességkorlátozásra, az épület védelme miatt. Sajnos, ha a rendőrség nem ellenőrizné ezt, akkor a táblának önmagában nem lenne sebességcsökkentő hatása. Egyébként meg nem titok, hogy minden nap mérünk a városban, egy-két óránként változtatva a traffipaxos autó helyét. A 71-es főúton, a 73-as főúton, a város egyéb útjain, a Köztársaság lakótelepen és az Arad utcában is ellenőrzünk. Sok helyen a lakók kifejezetten igénylik a jelenlétet.
– Általánosságban is számos kritika éri a sebességmérés körülményeit, hol és hogyan mérnek a rendőrök. Ezzel kapcsolatban is egymással ellentmondó híreket hallani. Milyen szabályok vonatkoznak erre?
– Igen, vannak félreértések. Tavaly év elején módosították az erre vonatkozó rendelkezést, a közúti forgalomellenőrzést végző rendőrségi jármű minden, egyébként a KRESZ által tiltott helyen megállhat és várakozhat abban az esetben, ha nem akadályozza a forgalmat. Ennek ellenére a szabálytisztelet közvetítése miatt nem szoktunk járdáról, forgalom elől elzárt területről mérni. Lehet mérni civil autóból, lesötétített üvegű kocsiból, takarásból, sőt akár épületek ablakából is. Nincs erre vonatkozóan semmi tiltás, hiszen a célunk az, hogy mindenhol tartsák be a korlátozást. Nem vagyunk kötelesek közzétenni a traffipaxok helyét és idejét sem.
Itt a városi honlapon minden hónapban látható lesz, hol mérünk sebességet a kistérségben, és milyen büntetésre számíthat, aki jelentősen túllépte a határt. Nem célunk a büntetés, de a közlekedési szabályok betartatása a mi törvényi kötelezettségünk. Nem a legkedveltebb rendőri tevékenysége ez a kollégáimnak, de ha a balesetben megsérült emberek számának a csökkentéséhez így is hozzájárulunk, akkor továbbra is ki fogjuk szűrni a jelentős sebességtúllépőket.
balatonfured.hu
kekec
2024.11.28.
Szuper, hogy kijavítja a másik helyesírását. Imádom az ilyet. Bizony, rövid magánhangzóval írta a felemlegetett szót. De akkor miért írja…
Bővebben
ovi
2024.11.28.
Szerintem nem tájidegen, sőt egyetértek, jól néz ki. Hogy Dubaj, hogy jön ide, végképp nem értem. Biztos kellett valami nagy,…
Bővebben
Nagyon új óvoda
2024.11.28.
Én is egyetértek az eredeti kommentelővel. Nekem a tájidegen szó jutott eszembe. Van egy honlap, szerintem nem írhatom ide a…
Bővebben