Litkey Farkas tizedszer Kékszalag győztes

Apuka! – felkiáltással és szívükre tett kézzel vette át Litkey Farkas és legénysége a Kékszalag kupát, így emlékezve a sportoló nemrég elhunyt édesapjára, a szintén kiváló vitorlázó Litkey Bencére. A Lisa kormányosa tizedszer nyerte meg a versenyt, ezzel sport történelmet írt.

Második helyen eddigi legjobb eredményüket elérve a füredi hajó, a Principessa futott be, míg a Sponsor Wanted, a harmadik helyen végzett. A hajó osztályok győzteseit is külön díjazták.

12 óra 23 perccel immár tizedik címét szerezte Litkey Farkas a Kékszalagon, ezzel sport történelmet írt. “A kihívónk sokáig vezetett, nagyon gyorsak voltak. Ha nincs vihar a szigligeti öbölben, akkor nem nyerünk. Nagyon jó volt vitorlázni, amikor megjött a szél ” – mondta már a parton a Lisa kormányosa, akit ünneplő közönség várt a mólónál.

Jóval megelőzve a mezőnyt 21.23-kor érkezett a célba Litkey Farkas hajója, ezzel a 43. Kékszalagon sem dőlt meg a Nemere II cirkáló 1955-ös, 10 óra 40 perces rekordja. A Lisával ez Litkey ötödik győzelme. Második helyen, mintegy félórás késéssel, a versenyben sokáig élen járó Rauschenberger Miklós vezette Principessa futott be, a harmadik a Király Zsolt kormányozta Sponsor Wanted lett. A dobogós hajók legénysége már ünnepelt mikor Szigliget környékén a viharos szél miatt több hajó is bajba került, egy vitorlásnak eltört az árboca, embereket kellett a vízből kimenteni. Este tíz óra körül jó pár vitorlás az erős szél miatt inkább kikötött. A mentési központ a késő esti óráktól kezdve nagy erőkkel dolgozott.

A szombati eredményhirdetést követően koncert lesz a Vitorlás téren. A mólónál vasárnapig vitorlás-, és borfalu áll. Részletes program itt.

{photogallery}631{/photogallery}

– Nagyon boldogok vagyunk, eddigi legjobb eredményünket értük el, gyors volt a hajó, helyenként 22 csomóval vitorláztunk. Nagyon szép és küzdelmes verseny volt. Végig azt gondoltuk megnyerhetjük a Kékszalagot, azonban visszafelé a szigligeti öbölben Litkey Farkas hajója gyorsabb volt nálunk, ránk vert 500-600 métert, ezt aztán nem tudtuk behozni. Köszönjük a szurkolók támogatását, hiszen már a verseny elején a tihanyi csőnél kiabálva buzdítottak minket, ez nagyon jó érzés volt – válaszolta érdeklődésünkre Nagy R. Attila, a BYC elnöke, aki a végül második helyen befutó Principessán teljesítette a távot.

A verseny szervezői péntek délelőtt sajtótájékoztatót tartottak, amelyen elhangzott: nem merült fel a verseny elhalasztása, hiszen az induló versenyzőknek a Kékszalag versenyszabályzata alapján tudatában kell lennie annak, hogy egy ilyen távolsági futamot nem lehet lefújni, csak kimagaslóan extrém helyzetben, ami viszont most nem állt elő.
Horváth László
, a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság vezetője hangsúlyozta: elsősorban a nyugati medencében, annak is a nyugati részében kellett az éjszakai és hajnali órákban menteniük. Nehezítette a munkájukat, hogy többen nem tudták megmondani még hozzávetőlegesen sem hajójuk koordinátáját. – A tó ismeretének hiánya valamint az alapvető hajózási ismeretek hiánya több versenyzőt bajba sodort. Esetenként heroikus küzdelmet folytattunk. Nagy eredmény, hogy végül nem történt személyi sérülés – fogalmazott Horváth László, aki elmondta 79, 2 km/órás volt a legerősebb szél, az átlagos szélsebesség 55-65 km/h volt.

A déli órákban 320 hajó érkezett célba és mintegy 10-15 vitorlás van még a vízen.
Éjszaka a Balaton teljes területén viharos szél csapott le a mezőnyre. Árbocok törtek, vitorlák szakadtak, több hajó elsüllyedt, zátonyra futott nádasban rekedt vagy horgonyon vesztegelt még a reggeli órákban is.

A versenyről és mentésről

A Kékszalagon 588 hajón, összesen több mint 3500 fős legénység vett részt. A versenyt mintegy 160 hajó adta fel, ezek nagy része saját erejéből jutott el valamelyik balatoni kikötőbe. Mintegy 150 hajó külső segítséget igényelt, úgy 350 főt mentettek ki a sérült vitorlásokból.

Letölthető nem hivatalos eredmény.

A nevezési lista alapján 588 hajó vágott neki a hagyományos Balaton-kerülő regattának. A táv légvonalban 145 kilométer, a hajók Balatonfüredről először Balatonkenesére, onnan Siófokra, majd a tihanyi szoroson át Keszthelyre vitorláznak, és a befutó ismét Balatonfüred előtt lesz. A verseny szombat reggel kilenc óráig tart, ez alatt kell a vitorlásoknak célba érni. Videó a rajtról.

Előzmények

A füredi hajót irányító Rauschenbergerék hatalmas előnnyel érkeztek be a tihanyi csőbe. Az előnyük mintegy 1,5 kilométer.
15.30: Révfülöpnél: A Principessa is felkreutzolt a Lisa vonalába, elérte a szelet és a két hajó együtt rohan. A vonalban mért különbség alig 150-200 méter, bár Litkey Farkasék magassági előnye jelentős. 6 óra 44 perce tart a verseny.

16.30 Az élen haladó két hajó között a távolság változatlanul 100 méter körül van.  A szél kimondottan erős, 30-35 csomó.
17.30  Litkey Farkas átvette a vezetést. 2,5 perc előnyt szerzett a Vodafone-Budacash, azaz a Principessa előtt.
18.00 A szigligeti öbölben a Principessa megelőzte a Lisát, és Badacsonynál egyértelműen az élen vitorlázik.
19.30 A szigligeti öbölben a Lisa mintegy 2 km előnyre tett szert a Vodafone-Budacash-sel szemben, amely kénytelen volt lehúzni vitorlái jelentős részét. Litkeyék ezt az előnyt őrzik, jelenleg már Szepezd előtt haladnak. 10 óra 35 perce zajlik a verseny.
20.00 Egyre nagyobb előnyre tesz szert Litkey Farkas. Gyorsan közeledik a cél felé.

Korábbi híreinek

A 43. Kékszalag egyik talánya továbbra is az, hogy megdőlhet-e az 1955-ben felállított Kékszalag-rekord, amelyet a Nemere II. 75-ös cirkáló tart, 10 óra 40 perces idővel.
A verseny legnagyobb esélyesei ezúttal is a modern hajók, közöttük is elsőként a kilencszeres győztes, tavaly negyedik Litkey Farkas, aki azzal a Lisával vág neki a 145 km-es távnak, amellyel már négyszer nyert.

Litkey legnagyobb ellenfele a nagy újító Soponyai Géza vezette Infiniti – egyelőre a magyar világújdonság, a repülőszárnyra hasonlító Infiniti-szárny nélkül -, Király Zsolt Szponzija (volt Sponsor Wanted), valamint Rauschenberger Miklóssal a Principessa lehet. A füredi hajó tavaly hatodikként, 2008-ban negyedikként futott célba. A Liberát azonban most alaposan átalakították, mivel a szabályok szerint páratlan évben nem lehet trapézos hajót használni.

A Kékszalag mezőnye tehát szakítva a hagyományokkal, csütörtökön rajtol a Balatonfüred-Balatonkenese-Siófok-Keszthely-Balatonfüred távon. A szél függvényében a legjobbak befutására csütörtök este illetve éjjel számítanak a balatonfüredi móló előtt. Ezután szombat reggel kilenc óráig lehet még érvényesen célba érni. A Kékszalag eseménysorozatot egyébként ebben az évben is a Kékpántlika ifjúsági verseny előzi meg, amelyen a vitorlás utánpótlás fiatal reménységei küzdenek meg a leggyorsabb hajó címéért.

A versenyző hajók közül hatvanon lesz GPS nyomkövető, segítségükkel nyomon lehet majd követni a hajók mozgását.

A Kékszalag szervezői idén a Hospice Alapítvány gyermekhospice tevékenységét támogatják, és felhívták a résztvevők figyelmét, hogy a nevezéskor maguk is járuljanak hozzá ehhez a nemes célhoz.

A verseny rendezősége, együttműködésben a vízirendőrséggel, kiemelt figyelmet fordít a biztonságra valamint a hajózás biztonságát szolgáló előírások betartatására. Aki például napnyugta után nem használja a hajózási szabályzat előírásainak megfelelő navigációs fényeket, azt a versenyből kizárják. A Kékszalag mezőnye olyan nagyra nőtt, hogy ennek a rendelkezésnek a betartása már nem egyszerűen sportszerűségi, de biztonsági szempontból is elengedhetetlen.

A versenyzők sms-ben folyamatosan információkat kapnak majd az Országos Meteorológia Szolgálattól, az OMSZ a verseny ideje alatt óránként frissülő szélelőrejelzési adatokat is közöl majd a honlapján.

A versenyrendezés fontos információja, hogy idén nem lesznek pályajelek a Tihanyi-szorosban, tehát a hajók saját belátásuk szerint haladhatnak át a csövön. Értelemszerűen a kis merülésű hajók, a jollék akár a déli parti sekély vizekben is vitorlázhatnak. Ugyanakkor a nagyobb merülésű hajókkal vitorlázóknak, jó hajósként saját érdekükben ajánlatos betartani a kijelölt hajózási útvonalat.

Tények és adatok a Kékszalagról

Az európai tavakon rendezett tókerülő vitorlásversenyek között a Kékszalag a legrégebbi, a balatoni versenytáv a leghosszabb és az elmúlt években itt vitorlázik a legnépesebb mezőny is.
Az első Kékszalag versenyt 1934. július 27-én rendezte a balatonfüredi Hungária Yacht Club. 21 hajó állt rajthoz és csak ketten adták fel a versenyt. A győztes a Rabonbán nevű 30-as Cirkáló lett Ugron Gábor kormányzásával.
A Kékszalagon versenyzők létszáma folyamatosan növekszik. 2010-ben már 623 hajó állt rajthoz.
A Kékszalag távja légvonalban 145 kilométer, persze a hajók a szélviszonyoktól függően ennél jóval többet is vitorlázhatnak. A verseny limitideje 48 óra, vagyis maximum két nap áll a versenyzők rendelkezésre a táv teljesítésére.
A bajnokságot kezdetben kétévente, minden páros évben rendezték meg. 1944-ben elmaradt a versenyzés a hagyomány 1947-ben folytatódott. 2001 óta pedig minden évben megrendezik a tókerülő bajnokságot.
A verseny történetének legsikeresebb hajója a Tramontana, amely nyolcszor nyerte el a Kékszalagot. A verseny történetének legsikeresebb kormányosa Litkey Farkas kilenc győzelmével. 2001 és 2009 között megszakítás nélkül győzött minden regattán.
Női kormányos először 1940-ben nyerte a Kékszalagot. Dr. Kultsár Istvánné Gordon Evelyn a Tramontana nevű hajóval 1942-ben megismételte győzelmét. Rendszeresen indulnak női csapatok is a versenyen. Idén is lesz tisztán női egység a mezőnyben.

A balatonfured.hu oldal megtalálható a Facebookon is, klikkeljen ide, lájkoljon minket, így új híreinkről azonnal értesülhet!

balatonfured.hu

Olvass tovább

Hozzászólások lezárva.