Oldal kiválasztása

44. Kékszalag – Csúcsdöntés

Szerző: | 2012-07-05.

Közel hatszáz hajóval rajtolt el a 44. Kékszalag mezőnye. Végig a többtörzsű hajók uralták a versenyt, megdőlt az 1955-ös csúcs, a Józsa Márton kormányozta kétárbocos katamarán hat percet faragott a rekordból. A füredi hajó, a Principessa harmadik lett.  Litkey Farkas törött árboccal feladta a versenyt. Videó.

 

Csúcsdöntés a Kékszalagon! A győztes a Józsa Márton kormányozta, Paulovits Dénes építette egyedülálló vitorlás, a Fifty-fifty nevű hajó lett, 10 óra 34 perc 15 másodperces idővel. Ezzel hat percet vert a Nemere II 75-ös cirkáló 1955-ben felállított 10 óra 40 perces idejére. A tízszeres győztes Litkey Farkas a cél előtt a második helyen szenvedett árboc törést.

A gyors egységek, a katamaránok és a kiülőkerettel versenyző liberák hamar elszakadtak a többiektől, és a gyenge szél ellenére 11 óra körül vették a kenesei bóját. A mezőnyön belüli sebességkülönbséget jól jellemzi, hogy az utolsó hajó este 20 óra körül még nem érte el ezt a pályajelet.

A nap folyamán többnyire gyenge szél fújt. Az élen szoros versenyt vívott a Fifty-Fifty, a Budapest Bank, a füredi Principessa nevű libera, Petrányi Zoltán brands.hu nevű katamaránja és a német Helge Sach kéttesű hajója. Az élboly délután négy órára érte el a keszthelyi fordítóbóját, ekkor Litkey Farkas vette át a vezetést. A Keszthelyi-öblöt elhagyva azonban kiváló vitorlázással élre állt Józsa Márton a Fifty-Fiftyvel. A hajó a megélénkülő szélben egyre gyorsabb lett, átvette a vezetést, és a Tihanyi-szorosig növelte az előnyét. A szél kissé megerősödött, és látni lehetett, hogy akár az 55 éves rekord is megdőlhet. A Füred tévé videója a versenyről, nyilatkozik a győztes!

Szombat reggel kilenc óráig – nem-hivatalos adatok szerint – 474 hajó teljesítette az idei Kékszalag távját. Mintegy száz hajó feladta a versenyt.
A legjobb hagyományos építésű hajó az Irokéz 70-es cirkáló lett 11. helyével. A 75-ös cirkálók nagyon várt küzdelmét a Sirocco nyerte, amely Cittel Lajos kormányzásával 0 óra 33 perckor a 13. helyen futott be. A felújítása után a héten újra vízre került Lillafüred 3 óra 22 perckor, a rekorder Nemere II. 03:47-kor ért a finisbe. Az első Asso99 osztályú hajó az olimpiai bronzérmes Detre Szabolcs vezette Infla Deus lett, amely abszolútban 15-nek érkezett a célba. Teljes eredménylista alul csatolva.

– A hajó nagyon gyors volt, a 10 csomós szélben elértük vele a 24 csomós sebességet is. A győzelmet egy kiváló tervező és hajóépítő, Paulovits Dénes és remek csapatunk együttműködésének köszönhetjük. Nagyon boldog vagyok – mondta a befutó után a fedélzeten rögtönzött ünneplés során Józsa Márton, a hajó kormányosa.

A Fifty-Fifty-t Litkey Farkas Budapest Bank hajója követte a második helyen, ám mintegy másfél kilométerrel a cél előtt a hajónak egy súlyos technikai hiba, egy törés miatt fel kellett adnia a küzdelmet. Így az ezüst a Petrányi Zoltán kormányozta brands.hu nevű katamaránnak jutott, a harmadik helyen pedig a balatonfüredi hajó a Principessa futott be, amelyet Rauschenberger Miklós vezetett.

A leggyorsabbak célba érkezésével nem ért véget a Kékszalag. A verseny szombat reggel 9 óráig tart.

Most már a parti programoké a főszerep. A mólónál vitorlás-, és borfalu valamint kézműves kiállítás, a szombati eredményhirdetés után pedig koncertek a Tagore sétányon felállított szabadtéri színpadon. Részletes program itt.

Reggel kilenc órakor elrajtolt a 44. Kékszalag vitorlásverseny mezőnye. A közepes erősségű északkeleti szélben közel hatszáz hajó vágott neki a mintegy 150 kilométeres távnak. A leggyorsabbak csütörtök este érhetnek a füredi mólónál kialakított célba.

A Balaton-kerülő vitorlásverseny résztvevői először keleti irányban vitorláznak, ahol kerülniük kell egy Balatonkenese előtt elhelyezett bójasort. Innen Siófok érintésével a Balaton nyugati vége, Keszthely az irány, ahonnét ismét a Tihanyi-szoroson keresztül vitorláznak vissza a balatonfüredi célig. A résztvevőket a navigálási és széltaktikai kihívás mellett várhatóan az időjárás is próbára teszi majd.

Az idei Kékszalag nyílt verseny, így igazán esélyesnek a legmodernebb hajóépítési elvek alapján készült többtestű hajók számítanak. Egy ilyen katamaránnal indul a tízszeres magyar Kékszalag-győztes Litkey Farkas is.

 

Korábbi hír

A Magyar Vitorlás Szövetség több mint félezer hajót vár a legnagyobb hazai vitorlásversenyre. A hagyományokkal szakítva, immár második éve csütörtökön – idén tehát július 5-én, 9 órakor – rajtol a Kékszalag mezőnye a móló elől, hogy végig-vitorlázza a Balatonfüred-Balatonkenese-Siófok-Keszthely-Balatonfüred távot. A szél függvényében a legjobbak befutására csütörtök este és éjjel lehet számítani a kivilágított móló előtt. Ezután szombat reggel kilenc óráig lehet még érvényesen célba érni.
A rekordot 10 óra 40 perces idővel, 1955 óta a Nemere II tartja, amely felújítva idén is nekivág a légvonalban 145 kilométeres távnak.

A Kékszalag eseménysorozat július 4-én, szerdán kezdődik a Kékpántlikával.

A tavalyi versenyhez képest 15 centiméterrel alacsonyabb most a Balaton vízállása, amely a nagyobb testű és merülésű hajóknak komoly problémát okozhat, még a megfeneklés lehetőségével is számolnia kell a vitorlázóknak. Lehet, hogy ez lesz az idei versenyen az egyik döntő tényező vagy éppen a teliholddal érkező kiszámíthatatlan időjárás változás?

A győzelemre is esélyes füredi hajó a Principessa megerősített csapattal készül a versenyre. A kormányos Rauschenberger Miklós sokszoros bajnok és Nagy R. Attila csapatvezető mellett a hajón lesz Sárközy András hétszeres magyar bajnok, sokszoros válogatott, Oroszlán Gábor és Oroszlán Péter Európa-bajnokok, sokszoros magyar bajnokok, válogatott kerettagok, valamint Weöres Szabolcs korábbi Kékszalag abszolút győztes, Földkerülő HKC abszolút győztes, sokszoros magyar bajnok.

– A Balaton medre változatos, hol mélyebb sávok, gödrök, hol pedig hordalékkúpok, úgynevezett padok, marások alakulnak ki. Ezek a felszínről nem láthatóak, csak a tapasztaltabb hajósok ismerik a víz alatti viszonyokat. A Szentkirályi-Principessa is a nagy merülésű hajók közé tartozik, így a csapatnak fel kell készülnie a váratlan és kockázatos szituációkra, autós hasonlattal élve a kézifékes megállásokra. A hajó ugyanis képes akár 20-25 csomós (40 km/ó) sebességre is felgyorsulni, ami a vízen már óriási tempónak számít. Ezzel a sebességgel közlekednek a vízisízőket húzó motorcsónakok is. Ha ennél a sebességnél a hajó stabilitását biztosító uszony elakad a mederben, a rohanó Principessa azonnal megtorpan, s a rajta lévő tárgyakra és a legénységre a fizikai erők pontosan úgy hatnak, mint az autó utasaira blokkolásnál – fogalmazott Rauschenberger Miklós kormányos.

Nagy kérdése a versenynek az is, hogy a katamaránokkal felduzzasztott mezőnyben, hogy szerepel majd a Kékszalag legsikeresebb vitorlázója, a tízszeres bajnok Litkey Farkas.

– A katamaránunk a modern karbontechnológiának köszönhetően 140 kilóval könnyebb lett, úgyhogy bízom az újabb sikerben” – nyilatkozta az MTI-nek Litkey Farkas, aki kisebb hezitálás után döntött úgy, hogy ezúttal is elindul a versenyen.

A Kékszalag évek óta Európa legnagyobb tókerülő versenyeként, hazánk öt legismertebb rendezvénye között van. A több mint 3000 versenyző között évről évre több világsztár is rajthoz áll. Az esemény több tízezer nézőt és érdeklődőt vonz nyáron a Balaton partjára.

A 44. Kékszalag Nagydíj legnagyobb kérdése újra csak az, hogy megdőlhet-e az 1955-ben felállított Kékszalag-rekord? Akkor a Nemere II. nevű 75-ös cirkáló 10 óra 40 perc alatt teljesítette a légvonalban 145 kilométeres távot. Hihetetlennek, hogy a csúcsidő – amelynek körülményeit és megtörténtét sokan vitatják – ilyen hosszú múltra tekint vissza, hiszen a mai modern versenyhajók sokkal gyorsabbak, mint a csúcstartó. Ám a sikerhez az is szükséges, hogy a verseny napján a teljes Balatonon megfelelő irányú és erejű, egyenletesen jó szél fújjon, ami igen ritkán fordul elő.

A verseny legnagyobb esélyesei persze idén is a modern hajók. 2010-ben állhattak rajthoz először a mai technikai szinten leggyorsabb, többtestű versenyvitorlások: a kéttestű katamaránok, és a háromtestű trimaránok. Ezek részvételét 2013-ig a páratlan években nem engedik meg a szabályok, ám 2014-től végképp, minden évben nyílt lesz a verseny. Mivel idén is szabadon rajthoz állhatnak a többtestűek, ezért egyre több külföldi versenyző részvételére is számítanak a rendezők.

A Kékszalagra hagyományosan nem csak külföldről érkeznek modern versenyhajók. A verseny minden évben megmozgatja a magyar tervezők és hajóépítők fantáziáját. Rendszeresen jelennek meg egyedi, győzelemre törő különlegességek, most is lesznek újdonságok a vízen.

– Legalább ilyen fontos azonban az a sportteljesítmény, amelyet a lassúbb hajók legénysége nyújt, akik sokszor másfél-két napot töltenek az időjárás viszontagságainak kitéve a vizen. A Kékszalag nem csak a győztesek, a leggyorsabb hajók versenye. Itt egy időben, egy pályán versenyeznek világbajnok vitorlás sztárok és amatőrök – mondta el Szoják Balázs, a Kékszalag főrendezője, aki hozzátette: nagy távolsági verseny befutója után a 2szalag katamarán regatta futamai kezdődnek. A regattán a Kékszalagról az ott érvényes alsó méretkorlátozás miatt kimaradó kisebb katamaránok partközeli versenyét figyelhetik az érdeklődők.

A Kékszalag szervezői idén is folytatják a tavaly megkezdett jótékonysági akciójukat. A verseny rendezői a Hospice Alapítvány gyermekhospice tevékenységét támogatják, és felhívták a résztvevő versenyzők figyelmét, hogy a nevezéskor maguk is járuljanak hozzá ehhez a nemes célhoz.
– Ha minden versenyző csak ezer forinttal támogat minket, akkor tíz vitorlázó – egy nagyobb hajó legénysége – támogatásával már két betegnek és családjának tudunk otthonában magas szintű ellátást – fájdalomcsillapítást, lelki támaszt, tüneti kezelést – biztosítani, hogy a család az utolsó percig együtt lehessen – így Liptai Claudia színésznő, műsorvezető, aki az alapítvány képviseletében várja majd az adományokat.

Tények és adatok a Kékszalagról

Az európai tavakon rendezett tókerülő vitorlásversenyek között a Kékszalag a legrégebbi, a balatoni versenytáv a leghosszabb és az elmúlt években itt vitorlázik a legnépesebb mezőny is.

Az első Kékszalag versenyt 1934. július 27-én rendezte a balatonfüredi Hungária Yacht Club. 21 hajó állt rajthoz és csak ketten adták fel a versenyt. A győztes a Rabonbán nevű 30-as Cirkáló lett Ugron Gábor kormányzásával.

A Kékszalagon versenyzők létszáma folyamatosan növekszik. 2010-ben már 623 hajó állt rajthoz. A Kékszalag távja légvonalban 145 kilométer, persze a hajók a szélviszonyoktól függően ennél jóval többet is vitorlázhatnak. A verseny limitideje 48 óra, vagyis maximum két nap áll a versenyzők rendelkezésre a táv teljesítésére.
A bajnokságot kezdetben kétévente, minden páros évben rendezték meg. 1944-ben elmaradt a versenyzés a hagyomány 1947-ben folytatódott. 2001 óta pedig minden évben megrendezik a tókerülő bajnokságot. A verseny történetének legsikeresebb hajója a Tramontana, amely nyolcszor nyerte el a Kékszalagot.

A verseny történetének legsikeresebb kormányosa Litkey Farkas tíz győzelmével. 2001 és 2009 között megszakítás nélkül győzött minden regattán. Női kormányos először 1940-ben nyerte a Kékszalagot. Dr. Kultsár Istvánné Gordon Evelyn a Tramontana nevű hajóval 1942-ben megismételte győzelmét. Rendszeresen indulnak női csapatok is a versenyen.

balatonfured.hu

Megosztás

Ne maradjon le a város legfontosabb híreiről!

Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön első kézből Balatonfüred híreiről!

Olvass tovább

Programok

Ossian koncert

2024-11-22. 19.00 Balaton Szabadidő Központ

Nagyot dobbant az Acélszív!

Szűcsinger

2024-11-16. 18.00 Szőcs Géza Irodalmi Szalon

Zenés irodalmi est.

Hírek, Agora

Hírek

Áramszünet a városban

Novemberben az elektromos hálózat fejlesztési munkálatai miatt több napon is áramszünet lesz a városban.

belső udvar

2024.11.12.

Szerintem nem betonszörny épül, az ezzel szemben van, de ez szubjektív. Lesz egy nyitott épület, üzletekkel, szerintem ez jó. Fűmaggal…

Krónikás

2024.11.11.

Teljes egészében egyetértek "belső udvarral". Egy újabb terület lesz rendezett. Ugyanakkor érthetetlen, hogy Füreden már olyan területeken is el lehet…

Belső udvar-hoz

2024.11.11.

Az, hogy ami eddig ott volt, vállalhatatlan, ronda és pusztulat volt, az igaz, viszont ez még nem jelenti azt, hogy…

HOZZÁSZÓLÁSOK

Hirdetés

anigifwpmozi
Wow Banner Fekvo Szoveg V2 2
Bmw
Bahart