Kő Pál és tanítványainak műveiből nyílt kiállítás a Vaszary Villában. Egymás mellett a mester rendkívül gazdag és szerteágazó életművének napjainkra művészettörténetté ágyazódott, emblematikus munkái illetve az egykori növendékeinek alkotásai. Hagyomány és újítás harmonikus egysége.
– Mintegy száz műalkotást láthatnak itt, mester és tanítványainak munkáit. Kő Pál, azaz Lujos, az a fajta mester, aki kijelöli az utat, átadja a tudást és rendkívüli vonzerővel bír, de mégsem telepszik rá tanítványaira, csak láthatatlanul ott áll a művek mögött. Így egy rendkívül gazdag és sokszínű kiállítást járhatnak végig. Adják meg a kellő időt a műveknek, várják ki, amíg kapcsolatba kerülnek a szobrokkal. Jelentős alkotásokhoz van szerencséjük – fogalmazott a kiállítás megnyitón dr. Kőnig Frigyes a Magyar Képzőművészeti Egyetem rektora.
A megnyitón köszöntőt mondott dr. Bóka István polgármester, aki hangsúlyozta: a hetvenedik életévét betöltő mester rendkívüli módon kötődik a balatoni tájhoz és Balatonfüredhez, a reprezentatív kiállítással a város tiszteleg a jelentős életmű előtt.
Kő Pál 1941-ben született Perespusztán. 1968-ban végezte el a Magyar Képzőművészeti Főiskolát, mestere Somogyi József volt. 1978 óta tanít a képzőművészeti főiskolán, 1990-től a képzőművészeti egyetem szobrász tanszékének docense. Szobrászgenerációk egész sorának mestere. A kortárs szobrászművész a XX. század utolsó harmadának és az új évezred első évtizedének egyik kimagasló hazai alkotója. Az 1970-es években főleg színesen festett pop-art faszobrokat készített. Későbbi stílusa egyre inkább visszanyúlt a magyar fafaragás hagyományaihoz. Ő készítette Mohácson a történelmi emlékhely rendezési koncepcióját, továbbá többek között ő alkotta meg a Magyarok Nagyasszonya kápolna kődomborműveit a Vatikánban. Munkácsy-, és Kossuth-díjas alkotó. Állítása szerint legteljesebbnek a szobrász-tanári munkáját érzi.
„Mindig is vágytam rá, hogy elmagyarázzam, mi hogy van, mi számít igazán. Ugyanakkor próbáltam megértetni a gyerekekkel: nem kell az csinálni, amit mondok, csupán megpróbálok nekik segíteni abban, hogy rácsodálkozhassanak a dolgokra. Például arra, milyen gyönyörű a természet, mennyire inspiráló és tényleg a legnagyobb tanítómester. Hogy szuverén alkotó legyek, ahhoz a természet felé kell fordulnom, és nem egy reprodukció reprodukcióját kell reprodukálnom. … Meggyőződésem szerint egy tanár legyen tele szeretettel, ötlettel, tudással, ismerje a növendékét, és vegye őt körül aurájával. Amióta tanítok, görcsösen vigyázok arra, hogy ne nyúljak bele a munkájukba. Pedig nagyon sokszor majd megőrülök, annyira szeretném nekik megmutatni, hogy lenne jobb, mégsem teszem, mert azt akarom, maguk jöjjenek rá. Nagyon sok növendékkel foglalkoztam… és mindig találtam egy-egy zseniális alkotót, majdnem minden csoportban felbukkan egy igazi talentum. A dolognak az a pikantériája: amikor megszagolom, hogy ő valakicsoda, akkor meg már szinte reszketek, nehogy elrontsam, nehogy hangosan rákiáltsak, s elillanjon a tehetség” – vall a tanításról Kő Pál.
Kő Pál életmű kiállítása 2013. január 01-ig látogatható.
balatonfured.hu
kekec
2024.11.28.
Szuper, hogy kijavítja a másik helyesírását. Imádom az ilyet. Bizony, rövid magánhangzóval írta a felemlegetett szót. De akkor miért írja…
Bővebben
ovi
2024.11.28.
Szerintem nem tájidegen, sőt egyetértek, jól néz ki. Hogy Dubaj, hogy jön ide, végképp nem értem. Biztos kellett valami nagy,…
Bővebben
Nagyon új óvoda
2024.11.28.
Én is egyetértek az eredeti kommentelővel. Nekem a tájidegen szó jutott eszembe. Van egy honlap, szerintem nem írhatom ide a…
Bővebben