Eredeti formájában újraépítik az első lapátkerekes balatoni gőzhajót a Kisfaludy gőzöst. A gróf Széchenyi István által 1846-ban vízre bocsátott gőzös séta-, rendezvény- és múzeumhajó lesz egyben. A balatoni hajózás hőskorát idéző Kisfaludy jövő nyáron áll üzembe itt Füreden.
A családi tulajdonú Balatoni Sétahajózási Kft. sikeres pályázata eredményeként Európai Uniós támogatással mintegy százmillió forintból építi fel a Balaton első személyszállító hajójának, a Kisfaludy gőzösnek a korhű mását.
– A most épülő gőzös 2014 nyarán Balatonfüreden áll üzembe, 100 főt szállíthat majd. A hajó különlegessége, hogy séta- és rendezvényhajó funkciója mellett a Balaton egyetlen úszó múzeumhajójaként is várja a turistákat. A nagyközönség előtt egész évben látogatható lesz a hajó szalontermében berendezett a Reformkori gőzhajózás és fürdőélet a Balatonon című kiállítás, valamint a hajó több pontján különleges hangulatot teremtve, panoptikumi figurák által elevenednek meg a régi idők hajósainak és utasainak mindennapjai. A Kisfaludy történelmi emlékhajó megépítésével megvalósult a tulajdonosok régi álma: csaknem 100 év Csipkerózsika-álom után visszatérnek a Balatonra a nosztalgikus hangulatú lapátkerék meghajtású hajók – nyilatkozta a szegedma.hu hírportálnak a Balatoni Sétahajózási Kft. tulajdonosa.
A harminc méter hosszú, tizenkét méter széles gőzös Szegeden készül. A hajóépítők tervei szerint márciusra már szállítható állapotban lesz a hajótest, utána szerelik bele a gépészetet, lapátházat illetve a lapátkerekeket.
Hajótörténet
A Balaton Gőzhajózási RT. 40 LE-s gőzgépét az angliai Penn Gyárból hozatták. A hajó egyes részei tengelyen érkeztek Balatonfüredre, ahol összeszerelését végezték (ekkor még nem létezett hajógyár Füreden). 1846. szeptember 21-én a balatoni gőzhajózás beindítását szorgalmazó Széchenyi István 55. születésnapján bocsátották vízre Kisfaludy néven. A tó első lapátkerekes gőzhajója Keszthelyről, Keneséről és Alsóörsről szállította a vendégeket Füredre. A szabadságharc idején a délvidéki harcok utánpótlását biztosította a gőzös, hadifoglyok szállítását is végezte. 1869-ben elavult fa testét vasra cserélték. 1887-ig üzemelt.
balatonfured.hu/szegedma.hu
pedig szeretem a sört
2024.09.03.
Érdekes hozzászólás.Visszakérdezek: tapolcai, nemesgulácsi, akali, esztergomi, zirci, stb. ismerőseinknél sosincs baj a vízzel. (Pedig kánikula ott is van.) Vajon miért??…
Bővebben
aggódom szeretett Füredemért
2024.09.02.
Több okból is a szerencse kegyeltje vagyok, 8 nyelvet beszélek jól, és így módomban áll sok politikai-gazdasági-stb. cikket, véleményt eredetiben…
Bővebben
strandoló
2024.09.01.
Kedves pedig szeretem a sört! A hosszan tartó kánikulára, mint okra nem gondolt?
Bővebben