Oldal kiválasztása

Kékszalag – Rekordidővel győzött a Fifty Fifty

Szerző: | 2014-07-10.

Több mint ötszáz hajóval, köztük katamaránokkal és egy speciális szárnyas vitorlással rajtolt el a 46. Kékszalag a móló elől. Józsa Márton újabb rekorddal nyerte meg a versenyt, Litkey Farkas már az elején feladta a küzdelmet. A parton több napon át buli, borok, gasztrokiállítók, utcazenészek és jobbnál jobb koncertek. Az éttermek különleges menüt, a város éjfélig nyitva tartó múzeumai pedig érdekes programokat kínálnak. Összeszedtük mi lesz a parton négy napon át.

 

Július 10-én elrajtolt a Kékszalag mezőnye a móló elől, hogy végigvitorlázza a Balatonfüred-Balatonkenese-Siófok-Keszthely-Balatonfüred távot. Szombat reggel kilenc óráig lehet érvényesen célba érni. Ahogy az várható volt a leggyorsabb katamaránok nagyon megléptek a mezőnytől, ám a vitorlázók javának az erős, helyenként viharos szélben nem volt egyszerű dolga, sokan feladták a versenyt.

SOK VITORLÁST MENTENI KELL

Csütörtök éjjel viharossá vált az időjárás, a vízen helyenként 50-60 km/órás szél fúj. A versenyhez tartozó összes mentőhajó a vízen van, hogy segítséget nyújtson az esetlegesen bajba kerülő hajósoknak. A mezőny nagy része már a kikötőben van, négyszáz hajó reggel kilenc órára befejezte a versenyt, mintegy hatvan hajó pedig feladta a küzdelmet.

Több hajó felborult, néhány víz alá és került, 10-15 árbóc- és 5-6 kormánytörés történt az éjjel, az erős szélben több tucat hajón elszakadt a vitorlavászon. A vízbe esett vitorlázókat mind kimentették, eltűnt személyről nincs hír, néhányan megsérültek, amelyek közül a legsúlyosabb vállficam, illetve kézfejtörés volt eddig – nyilatkozta a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának vezetője. Bagyó Sándor elmondta: körülbelül húsz hajót kellett kikötőbe vontatni, a mentőhajók a cél közelében a Füred előtti vízterületről is már több hajót vontattak be a kikötőbe.

A verseny résztvevőinek mintegy ötöde felkészületlennek bizonyult tudásban, vagy műszakilag, jó esetben menet közben feladták a küzdelmet. A vízimentők 7 saját és 8, a vitorlás szövetség által biztosított hajót koordinálva dolgoznak csütörtök késő délután óta folyamatosan. A mentési munkákban a vízirendőrség is részt vesz. A mezőny egy része jelenleg is küzd a táv teljesítésével, többen azonban feladták a versenyt a rossz időjárás miatt.

A Kékszalag versenyt lerövidíteni vagy megszakítani a verseny kiírása értelmében nem lehet. A Balatoni Vízirendészet parancsnoka azonban megszakíthatja a versenyt, ha a körülményeket túl veszélyesnek ítéli.

GYŐZELEM REKORDDAL

A Fifty-Fifty több mint három órával megjavítva saját eddigi csúcsát nagy fölénnyel nyerte a 46. Kékszalag vitorlásversenyt. A Józsa Márton kormányozta kétárbocos katamarán rajt-cél győzelmet aratott a 7 óra 13 perc 57 másodperces idővel. Józsa Márton kormányos azt mondta, a szélviszonyok miatt másfélszeres távot tettek meg a katamaránnal, sőt menet közben vitorlacserékre kényszerültek, amivel egy órát veszítettek, így elképzelhető, hogy szerencsésebb időjárás mellett a jövőben ezt a friss rekordot is könnyű lesz megdönteni.
– A szigligeti öbölben kicsit erős volt a szél, ott kapaszkodnunk kellett és visszafelé eltört a bumunk vége. Ez kicsit aggasztó volt, de tudtuk kezelni a helyzetet. Taktikailag jól versenyeztünk, jó irányokba mentünk, jól dolgozott a csapat – értékelt Józsa Márton.

EREDMÉNYEK

Az üldözők közül az osztrák Andreas Hagara vezette Naturaqua 25 perccel később ért célba, a harmadik helyet a Nagy R. Attila irányította Team Black Jack szerezte meg, ők a győzteshez képest több mint ötven perccel maradtak el. Negyedikként ért célba Vándor Róbert a legmodernebb tervezésű, szárnyalásra képes hajójával.

Újabb csúcs dőlt meg. A Király Zsolt kormányozta Raffica több mint fél órával megdöntötte a Nemere II. 59 éves rekordját. Az ideje 9 óra 56 perc 46 másodperc, ezzel övé az egytestű vitorlás rekord. A sors iróniája, hogy a Raffica ezzel az abszolútban csak a 8. helyen futott be, holott a korábbi versenyeken ez Kékszalag győzelmet ért volna.

A címvédő és 11-szeres győztes Litkey Farkas feladta a versenyt, hajója nem sokkal a rajt után megsérült: az orrmerevítőnél elszakadt egy kötél, ennek következtében több alkatrész is megsérült, s a hibát nem lehetett a vízen kijavítani.
Józsa Márton már a kenesei bójánál nagy fölénnyel vezetett, a Fifty-Fifty nevű kétárbocos katamaránt megszorítani sem tudták. 
A jó szélben végül 522 hajó vágott neki a távnak, köztük 12 többtestű vitorlás, ezek számítanak esélyesnek.

Képgaléria a rajtról. Katt a kis képre.
{photogallery}2619{/photogallery}

A versenyt a mólónál felállított óriás kivetítőn is lehet követni. De nem csak ezért érdemes lejönni a partra, hiszen a Tagore sétányon több napon át fesztiváli hangulat várja az érdeklődőket. A VinCE Balaton révén a legjobb hazai borászatok kínálják nedűiket, utcazenészek lepik el a sétányt, esténként pedig óriás kivetítőn a brazíliai labdarúgó-világbajnokság döntőjét és bronzmeccsét lehet megnézni. A verseny részletes programja, koncertekkel együtt itt.
Koncertet ad többiek között a Pannonia Allstar Ska Orchestra és a Kerekes Band. Lesz matiné gyermekkoncert, világbajnok bűvész bemutatója, költők és zenészek közös produkciója. Részletek itt.

Idén Kulináris Kékszalag is lesz, tizennégy étterem verseng egymással a legjobb étterem, pincészet címért. Itt a csatlakozó éttermek listája.

A Kékszalagról és az esélyekről

Már nincsenek megkötések, a klasszikus hajóknál jóval gyorsabb katamaránok és a kiülőkerettel versenyző liberák is részt vehetnek az idén 80 éves Kékszalagon. A versenyen várhatóan mintegy tíz katamarán indul, köztük az egyik legesélyesebbnek tartott a Józsa Márton kormányozta Fifty-Fifty illetve egy speciális repülőhajó is, de a tizenegyszeres Kékszalag győztes Litkey Farkas is rajthoz áll egy 41 lábas katamaránnal.

Az uszonyain való szárnyalásra képes többtestű hajókat erős szélben szinte lehetetlen megelőzni, a szél ezeket a hajókat szinte kiemeli a vízből, így a hagyományosabb katamaránoknál is sokkal gyorsabbak. Viszont a szárnyaló hajó, gyenge szélben lassabban halad a katamaránoknál, a Balatonon nem ritka igen gyenge szélben pedig szinte kormányozhatatlanok. Ráadásul a szárnyaló állapot létrehozása és fenntartása nagy gyakorlatot igényel, így ezzel a modern hajóval sem biztos a győzelem.

– Szeretem a versenyt, jó szórakozás számomra, egyszerűen nem tudom abbahagyni. Felkészítettük a hajónkat, egy 41 lábas katamaránnal indulunk, de tudom, vannak nálunk sokkal gyorsabb hajók is. A szélviszonyok jelentősen befolyásolják majd az eredményt, a legesélyesebbnek a Fifty-Fiftyt tartom- mondta Litkey Farkas tizenegyszeres Kékszalag győztes még a verseny előtt.

Litkey Farkas az Evopro Katamadárral mindenképpen esélyesnek számít, azonban Litkey mindegyik Kékszalag győzelmét egytestű hajókkal, egytestűek ellen érte el. Most azzal a hajóval indul, amelynek 2012-ben a versenyen árbocát törte. Persze azóta sokat fejlesztettek rajta, magasabb a vitorlázata és könnyebb is lett.

A legnagyobb ellenfél Józsa Márton – Fifty-Fifty – 50 lábas kétárbocos katamaránjával. Az amúgy is extra sebességre képes Fifty-Fifty a fejlesztéseknek köszönhetően bizonyosan gyorsult a két évvel ezelőtti rekordmenetéhez képest.

A kihívók között ott van Nagy R. Attila – a két évvel ezelőtt ezüstérmes Black Jack nevű nagyon gyors katamaránjával, Sarina Róbert, a Svájcban épült Ventilo 27 típusú katamaránnal, amely leginkább egészen kis szélben lehet esélyes. Litkey Csaba – Gemini – Ventilo 28-as katamaránja is meglepetést okozhat, és szintén az esélyesek közé tartozik Vándor Róbert a legmodernebb tervezésű, szárnyalásra képes hajójával. Ha lesz elég erős és egyenletes szél a Balatonon, akkor aligha lehet megverni ezt a hajót, ugyanakkor ez ritkán adatik csak meg a tavon.
Ott lesz a mezőnyben a Balaton legöregebb vitorlása, a 117 éves Kishamis és több a múlt század első felében épült klasszikus hajó, köztük az európai vizeken is kuriózumnak számító 75-ös cirkálók, a Nemere II, a Sirocco és a Lillafüred. Az abszolút győzelemre csak néhány hajó esélyes, ám emellett 26 hajóosztályban hirdetnek győztest a kétnapos verseny végén.

Tények és adatok a Kékszalagról

Az európai tavakon rendezett tókerülő vitorlásversenyek között a Kékszalag a legrégebbi, a balatoni versenytáv a leghosszabb és az elmúlt években itt vitorlázik a legnépesebb mezőny is.

Az első Kékszalag versenyt 1934. július 27-én rendezte a balatonfüredi Hungária Yacht Club. 21 hajó állt rajthoz és csak ketten adták fel a versenyt. A győztes a Rabonbán nevű 30-as Cirkáló lett Ugron Gábor kormányzásával.

A Kékszalagon versenyzők létszáma folyamatosan növekszik. 2010-ben már 623 hajó állt rajthoz. A verseny távja légvonalban 155 kilométer, persze a hajók a szélviszonyoktól függően ennél jóval többet is vitorlázhatnak. A limitidő 48 óra, vagyis maximum két nap áll a versenyzők rendelkezésre a táv teljesítésére.
A bajnokságot kezdetben kétévente, minden páros évben rendezték meg. 1944-ben elmaradt a versenyzés, a hagyomány 1947-ben folytatódott. 2001 óta pedig minden évben megrendezik a tókerülő bajnokságot. A verseny történetének legsikeresebb hajója a Tramontana, amely nyolcszor nyerte el a Kékszalagot.

A rekordot a Fifty-Fifty kétárbocos különleges katamarán Józsa Márton kormányzásával tartja 10 óra 34 perces idővel, a 2012-es futamon mindössze 8 percet javított a Nemere II. 1955-ös rekordján. Ám ezt többnyire rendkívül gyenge szélben tette.

A verseny történetének legsikeresebb kormányosa Litkey Farkas tizenegy győzelmével. 2001 és 2009 között megszakítás nélkül győzött minden regattán. Női kormányos először 1940-ben nyerte a Kékszalagot. Dr. Kultsár Istvánné Gordon Evelyn a Tramontana nevű hajóval 1942-ben megismételte győzelmét. Rendszeresen indulnak női csapatok is a versenyen.

balatonfured.hu

Megosztás

Ne maradjon le a város legfontosabb híreiről!

Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön első kézből Balatonfüred híreiről!

Olvass tovább

Programok

Mennyei muzsika

2025-12-21. 16.00 Balatonfüred Kongresszusi Központ

A Kabóca Bábszínház előadása.

Hírek, Agora

Hírek

igazi régi fürediek

2025.12.17.

Tisztelt Névtelen! Van egy nagy baj! A hozzászólása után ítélve Önnel semmi baja a füredieknek, hanem az éjszakai rendzavarókkal, stb.…

2025.12.16.

Sajnos a "rezignált füredinek" nem tudtam válaszolni, ezért ha nyomon követi az itteni beszélgetést, akkor válaszolnék, mégpedig nem vagyok iszákos,…

szintén nagyon fáradt füredi

2025.12.10.

Egyetértek rezignált füredivel, sőt. Én egyébként Judithoz képest pont fordítva érzem, évtizedek óta és évről évre egyre inkább: pont, hogy…

HOZZÁSZÓLÁSOK

Hirdetés

Bannerek

anigifwpmozi

Wow Banner Fekvo Szoveg V2 2

Bahart