Kékszalag – Rekordidővel győzött a Fifty Fifty

Több mint ötszáz hajóval, köztük katamaránokkal és egy speciális szárnyas vitorlással rajtolt el a 46. Kékszalag a móló elől. Józsa Márton újabb rekorddal nyerte meg a versenyt, Litkey Farkas már az elején feladta a küzdelmet. A parton több napon át buli, borok, gasztrokiállítók, utcazenészek és jobbnál jobb koncertek. Az éttermek különleges menüt, a város éjfélig nyitva tartó múzeumai pedig érdekes programokat kínálnak. Összeszedtük mi lesz a parton négy napon át.

 

Július 10-én elrajtolt a Kékszalag mezőnye a móló elől, hogy végigvitorlázza a Balatonfüred-Balatonkenese-Siófok-Keszthely-Balatonfüred távot. Szombat reggel kilenc óráig lehet érvényesen célba érni. Ahogy az várható volt a leggyorsabb katamaránok nagyon megléptek a mezőnytől, ám a vitorlázók javának az erős, helyenként viharos szélben nem volt egyszerű dolga, sokan feladták a versenyt.

SOK VITORLÁST MENTENI KELL

Csütörtök éjjel viharossá vált az időjárás, a vízen helyenként 50-60 km/órás szél fúj. A versenyhez tartozó összes mentőhajó a vízen van, hogy segítséget nyújtson az esetlegesen bajba kerülő hajósoknak. A mezőny nagy része már a kikötőben van, négyszáz hajó reggel kilenc órára befejezte a versenyt, mintegy hatvan hajó pedig feladta a küzdelmet.

Több hajó felborult, néhány víz alá és került, 10-15 árbóc- és 5-6 kormánytörés történt az éjjel, az erős szélben több tucat hajón elszakadt a vitorlavászon. A vízbe esett vitorlázókat mind kimentették, eltűnt személyről nincs hír, néhányan megsérültek, amelyek közül a legsúlyosabb vállficam, illetve kézfejtörés volt eddig – nyilatkozta a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának vezetője. Bagyó Sándor elmondta: körülbelül húsz hajót kellett kikötőbe vontatni, a mentőhajók a cél közelében a Füred előtti vízterületről is már több hajót vontattak be a kikötőbe.

A verseny résztvevőinek mintegy ötöde felkészületlennek bizonyult tudásban, vagy műszakilag, jó esetben menet közben feladták a küzdelmet. A vízimentők 7 saját és 8, a vitorlás szövetség által biztosított hajót koordinálva dolgoznak csütörtök késő délután óta folyamatosan. A mentési munkákban a vízirendőrség is részt vesz. A mezőny egy része jelenleg is küzd a táv teljesítésével, többen azonban feladták a versenyt a rossz időjárás miatt.

A Kékszalag versenyt lerövidíteni vagy megszakítani a verseny kiírása értelmében nem lehet. A Balatoni Vízirendészet parancsnoka azonban megszakíthatja a versenyt, ha a körülményeket túl veszélyesnek ítéli.

GYŐZELEM REKORDDAL

A Fifty-Fifty több mint három órával megjavítva saját eddigi csúcsát nagy fölénnyel nyerte a 46. Kékszalag vitorlásversenyt. A Józsa Márton kormányozta kétárbocos katamarán rajt-cél győzelmet aratott a 7 óra 13 perc 57 másodperces idővel. Józsa Márton kormányos azt mondta, a szélviszonyok miatt másfélszeres távot tettek meg a katamaránnal, sőt menet közben vitorlacserékre kényszerültek, amivel egy órát veszítettek, így elképzelhető, hogy szerencsésebb időjárás mellett a jövőben ezt a friss rekordot is könnyű lesz megdönteni.
– A szigligeti öbölben kicsit erős volt a szél, ott kapaszkodnunk kellett és visszafelé eltört a bumunk vége. Ez kicsit aggasztó volt, de tudtuk kezelni a helyzetet. Taktikailag jól versenyeztünk, jó irányokba mentünk, jól dolgozott a csapat – értékelt Józsa Márton.

EREDMÉNYEK

Az üldözők közül az osztrák Andreas Hagara vezette Naturaqua 25 perccel később ért célba, a harmadik helyet a Nagy R. Attila irányította Team Black Jack szerezte meg, ők a győzteshez képest több mint ötven perccel maradtak el. Negyedikként ért célba Vándor Róbert a legmodernebb tervezésű, szárnyalásra képes hajójával.

Újabb csúcs dőlt meg. A Király Zsolt kormányozta Raffica több mint fél órával megdöntötte a Nemere II. 59 éves rekordját. Az ideje 9 óra 56 perc 46 másodperc, ezzel övé az egytestű vitorlás rekord. A sors iróniája, hogy a Raffica ezzel az abszolútban csak a 8. helyen futott be, holott a korábbi versenyeken ez Kékszalag győzelmet ért volna.

A címvédő és 11-szeres győztes Litkey Farkas feladta a versenyt, hajója nem sokkal a rajt után megsérült: az orrmerevítőnél elszakadt egy kötél, ennek következtében több alkatrész is megsérült, s a hibát nem lehetett a vízen kijavítani.
Józsa Márton már a kenesei bójánál nagy fölénnyel vezetett, a Fifty-Fifty nevű kétárbocos katamaránt megszorítani sem tudták. 
A jó szélben végül 522 hajó vágott neki a távnak, köztük 12 többtestű vitorlás, ezek számítanak esélyesnek.

Képgaléria a rajtról. Katt a kis képre.
{photogallery}2619{/photogallery}

A versenyt a mólónál felállított óriás kivetítőn is lehet követni. De nem csak ezért érdemes lejönni a partra, hiszen a Tagore sétányon több napon át fesztiváli hangulat várja az érdeklődőket. A VinCE Balaton révén a legjobb hazai borászatok kínálják nedűiket, utcazenészek lepik el a sétányt, esténként pedig óriás kivetítőn a brazíliai labdarúgó-világbajnokság döntőjét és bronzmeccsét lehet megnézni. A verseny részletes programja, koncertekkel együtt itt.
Koncertet ad többiek között a Pannonia Allstar Ska Orchestra és a Kerekes Band. Lesz matiné gyermekkoncert, világbajnok bűvész bemutatója, költők és zenészek közös produkciója. Részletek itt.

Idén Kulináris Kékszalag is lesz, tizennégy étterem verseng egymással a legjobb étterem, pincészet címért. Itt a csatlakozó éttermek listája.

A Kékszalagról és az esélyekről

Már nincsenek megkötések, a klasszikus hajóknál jóval gyorsabb katamaránok és a kiülőkerettel versenyző liberák is részt vehetnek az idén 80 éves Kékszalagon. A versenyen várhatóan mintegy tíz katamarán indul, köztük az egyik legesélyesebbnek tartott a Józsa Márton kormányozta Fifty-Fifty illetve egy speciális repülőhajó is, de a tizenegyszeres Kékszalag győztes Litkey Farkas is rajthoz áll egy 41 lábas katamaránnal.

Az uszonyain való szárnyalásra képes többtestű hajókat erős szélben szinte lehetetlen megelőzni, a szél ezeket a hajókat szinte kiemeli a vízből, így a hagyományosabb katamaránoknál is sokkal gyorsabbak. Viszont a szárnyaló hajó, gyenge szélben lassabban halad a katamaránoknál, a Balatonon nem ritka igen gyenge szélben pedig szinte kormányozhatatlanok. Ráadásul a szárnyaló állapot létrehozása és fenntartása nagy gyakorlatot igényel, így ezzel a modern hajóval sem biztos a győzelem.

– Szeretem a versenyt, jó szórakozás számomra, egyszerűen nem tudom abbahagyni. Felkészítettük a hajónkat, egy 41 lábas katamaránnal indulunk, de tudom, vannak nálunk sokkal gyorsabb hajók is. A szélviszonyok jelentősen befolyásolják majd az eredményt, a legesélyesebbnek a Fifty-Fiftyt tartom- mondta Litkey Farkas tizenegyszeres Kékszalag győztes még a verseny előtt.

Litkey Farkas az Evopro Katamadárral mindenképpen esélyesnek számít, azonban Litkey mindegyik Kékszalag győzelmét egytestű hajókkal, egytestűek ellen érte el. Most azzal a hajóval indul, amelynek 2012-ben a versenyen árbocát törte. Persze azóta sokat fejlesztettek rajta, magasabb a vitorlázata és könnyebb is lett.

A legnagyobb ellenfél Józsa Márton – Fifty-Fifty – 50 lábas kétárbocos katamaránjával. Az amúgy is extra sebességre képes Fifty-Fifty a fejlesztéseknek köszönhetően bizonyosan gyorsult a két évvel ezelőtti rekordmenetéhez képest.

A kihívók között ott van Nagy R. Attila – a két évvel ezelőtt ezüstérmes Black Jack nevű nagyon gyors katamaránjával, Sarina Róbert, a Svájcban épült Ventilo 27 típusú katamaránnal, amely leginkább egészen kis szélben lehet esélyes. Litkey Csaba – Gemini – Ventilo 28-as katamaránja is meglepetést okozhat, és szintén az esélyesek közé tartozik Vándor Róbert a legmodernebb tervezésű, szárnyalásra képes hajójával. Ha lesz elég erős és egyenletes szél a Balatonon, akkor aligha lehet megverni ezt a hajót, ugyanakkor ez ritkán adatik csak meg a tavon.
Ott lesz a mezőnyben a Balaton legöregebb vitorlása, a 117 éves Kishamis és több a múlt század első felében épült klasszikus hajó, köztük az európai vizeken is kuriózumnak számító 75-ös cirkálók, a Nemere II, a Sirocco és a Lillafüred. Az abszolút győzelemre csak néhány hajó esélyes, ám emellett 26 hajóosztályban hirdetnek győztest a kétnapos verseny végén.

Tények és adatok a Kékszalagról

Az európai tavakon rendezett tókerülő vitorlásversenyek között a Kékszalag a legrégebbi, a balatoni versenytáv a leghosszabb és az elmúlt években itt vitorlázik a legnépesebb mezőny is.

Az első Kékszalag versenyt 1934. július 27-én rendezte a balatonfüredi Hungária Yacht Club. 21 hajó állt rajthoz és csak ketten adták fel a versenyt. A győztes a Rabonbán nevű 30-as Cirkáló lett Ugron Gábor kormányzásával.

A Kékszalagon versenyzők létszáma folyamatosan növekszik. 2010-ben már 623 hajó állt rajthoz. A verseny távja légvonalban 155 kilométer, persze a hajók a szélviszonyoktól függően ennél jóval többet is vitorlázhatnak. A limitidő 48 óra, vagyis maximum két nap áll a versenyzők rendelkezésre a táv teljesítésére.
A bajnokságot kezdetben kétévente, minden páros évben rendezték meg. 1944-ben elmaradt a versenyzés, a hagyomány 1947-ben folytatódott. 2001 óta pedig minden évben megrendezik a tókerülő bajnokságot. A verseny történetének legsikeresebb hajója a Tramontana, amely nyolcszor nyerte el a Kékszalagot.

A rekordot a Fifty-Fifty kétárbocos különleges katamarán Józsa Márton kormányzásával tartja 10 óra 34 perces idővel, a 2012-es futamon mindössze 8 percet javított a Nemere II. 1955-ös rekordján. Ám ezt többnyire rendkívül gyenge szélben tette.

A verseny történetének legsikeresebb kormányosa Litkey Farkas tizenegy győzelmével. 2001 és 2009 között megszakítás nélkül győzött minden regattán. Női kormányos először 1940-ben nyerte a Kékszalagot. Dr. Kultsár Istvánné Gordon Evelyn a Tramontana nevű hajóval 1942-ben megismételte győzelmét. Rendszeresen indulnak női csapatok is a versenyen.

balatonfured.hu

Olvass tovább

Hozzászólások lezárva.