Május közepén bocsátják vízre az eredeti formájában újraépített Kisfaludy gőzöst. A balatoni hajózás hőskorát idéző lapátkerekes Kisfaludy a füredi kikötőből indul majd a sétautakra.
A gróf Széchenyi István által 1846-ban vízre bocsátott első lapátkerekes gőzös séta-, rendezvény- és múzeumhajóként működik majd.
A kilencven fő szállítására alkalmas, közel hetven tonnás hajó két éve készül. A családi tulajdonú Balatoni Sétahajózási Kft. Európai Uniós támogatással mintegy százhúsz millió forintból építette fel a Balaton első személyszállító hajójának, a Kisfaludy gőzösnek a korhű mását.
Az új hajó tervezésekor a Balatonfüredi Városi Múzeumban található makettet vették alapul, mivel az eredeti tervek a második világháború alatt megsemmisültek. A hátsó fedett felépítmény nem szerepelt sem az eredeti, sem az 1869-es átépített változaton, azonban a vendégek igényeihez igazodva ezzel kiegészítették a hajót, amely árbocokat és vitorlázatot is kapott, igaz a gyakorlatban ezeket nem használják. Egy elektromos és egy dízel motor hajtja a hajót, amely a tervek szerint május közepén áll szolgálatba Füreden.
– A Kisfaludy különlegessége, hogy séta- és rendezvényhajó funkciója mellett a Balaton egyetlen úszó múzeumhajójaként is várja majd a turistákat. A szalontermében egy 50 négyzetméteres helyiséget rendeztünk be, amely hangulatos betekintést ad a 19. századi hajózásról, panoptikumi figurák, sőt még az eredeti állapotot idézve, egy könyvtár is lesz a múzeumban. Füredről indulnak majd az egy-két órás sétahajóutak, nem volt kérdés, hogy a történelmi emlékhajót idehozzuk, hiszen eredetileg is Füreden volt. Régi álmunk válik valóra azzal, hogy a Balatonra kerül ez a nosztalgikus hangulatú lapátkerék meghajtású hajó – nyilatkozta a balatonfured.hu kérdésére Bognár Beáta, a Balatoni Sétahajózási Kft. munkatársa.
A 26 méter hosszú, kilenc méter széles Kisfaludy már vízen van, kész a gépészet, a lapátház illetve a lapátkerekek, a látvány árbocok is helyükön vannak, jelenleg az utolsó simítások zajlanak.
Hajótörténet
A Balaton Gőzhajózási RT. 40 LE-s gőzgépét az angliai Penn gyárból hozatták. A hajó egyes részei tengelyen érkeztek Balatonfüredre, ahol összeszerelését végezték (ekkor még nem létezett hajógyár Füreden). 1846. szeptember 21-én a balatoni gőzhajózás beindítását szorgalmazó Széchenyi István 55. születésnapján bocsátották vízre Kisfaludy néven. A tó első lapátkerekes gőzhajója Keszthelyről, Keneséről és Alsóörsről szállította a vendégeket Füredre. A szabadságharc idején a délvidéki harcok utánpótlását biztosította a gőzös, hadifoglyok szállítását is végezte. 1887-ig üzemelt.
balatonfured.hu
Mert ha elindul a vonat...
2024.09.26.
Biztos nem Belgrádba ment a kérdéses járat... Akkor nem, hogy 32 percet késett volna, hanem 32 perccel előbb érkezett volna…
Bővebben
MÁV
2024.09.25.
A 32 perc az még csak lóf... sem. Ez tényleg így van. Bármit csak akkor lehet szóvá tenni, ha 120…
Bővebben
soha többet vonat!!!
2024.09.25.
Több éve vonatoztam utoljára és hétfőn egy világ dőlt össze bennem! a 13,05-ös tapolcai vonat 32 perces késéssel indult Füredről,és…
Bővebben