A hétvégén bocsátják vízre az eredeti formájában újraépített Kisfaludy gőzöst.
A balatoni hajózás hőskorát idéző lapátkerekes innentől kezdve a füredi kikötőből indul a sétautakra.
Június 20-án, szombaton, 10 órakor indult első sétaútjára a hajó a móló déli oldaláról, ahol az állandó állomáshelye lesz. A gróf Széchenyi István által 1846-ban vízre bocsátott első lapátkerekes gőzös mása séta-, rendezvény- és múzeumhajóként működik majd. A nosztalgikus hangulatú gőzössel egy-két órás hajókázásokra lehet menni.
A 26 méter hosszú, kilenc méter széles Kisfaludy ezentúl minden nap a füredi mólónál állomásozik majd, különlegessége, hogy szalontermében egy 50 négyzetméteres múzeumi helyiséget is berendeztek, amely panoptikumi figurákkal, az eredeti állapotot idéző könyvtárral betekintést ad a 19. századi hajózás hangulatába.
A kilencven fő szállítására alkalmas, közel hetven tonnás hajó két év alatt készült el. A családi tulajdonú Balatoni Sétahajózási Kft. Európai Uniós támogatással mintegy százhúsz millió forintból építette fel a Balaton első személyszállító hajójának, a Kisfaludy gőzösnek a korhű mását.
Az új hajó tervezésekor a Balatonfüredi Városi Múzeumban található makettet vették alapul, mivel az eredeti tervek a második világháború alatt megsemmisültek. A hátsó fedett felépítmény nem szerepelt sem az eredeti, sem az 1869-es átépített változaton, azonban a vendégek igényeihez igazodva ezzel kiegészítették a hajót, amely árbocokat és vitorlázatot is kapott, igaz a gyakorlatban ezeket nem használják. Egy elektromos és egy dízel motor hajtja a hajót.

Hajótörténet
A hajót a Donau-Dampfschifffahrt Geselschat, azaz a Dunai Gőzhajózási Társaság építtette és üzemeltette. Az első magyar hajóskapitánya Molnár Gábor hajózási főfelügyelő volt. 1846. szeptember 21-én a balatoni gőzhajózás beindítását szorgalmazó Széchenyi István 55. születésnapján bocsátották vízre Kisfaludy néven. A tó első lapátkerekes gőzhajója Keszthelyről, Keneséről és Alsóörsről szállította a vendégeket Füredre. A szabadságharc idején a délvidéki harcok utánpótlását biztosította a gőzös, hadifoglyok szállítását is végezte. 1887-ig üzemelt.

balatonfured.hu







igazi régi fürediek
2025.12.17.
Tisztelt Névtelen! Van egy nagy baj! A hozzászólása után ítélve Önnel semmi baja a füredieknek, hanem az éjszakai rendzavarókkal, stb.…
Bővebben
2025.12.16.
Sajnos a "rezignált füredinek" nem tudtam válaszolni, ezért ha nyomon követi az itteni beszélgetést, akkor válaszolnék, mégpedig nem vagyok iszákos,…
Bővebben
szintén nagyon fáradt füredi
2025.12.10.
Egyetértek rezignált füredivel, sőt. Én egyébként Judithoz képest pont fordítva érzem, évtizedek óta és évről évre egyre inkább: pont, hogy…
Bővebben