A svájci Safram csapat nyerte az idei Kékszalagot megelőzve a csúcstartót és Litkey Farkast. A parton nagy a nyüzsgés, az egész hétvégén gasztronómiai örömünnep, ingyenes koncertek, utcabál, és Kékszalag éjszakája várja a látogatókat. Tart a gitárfesztivál is.
Ötszáznegyven hajóval, mintegy háromezer vitorlázóval rajtolt el a 47. Kékszalag ÁRKÁD Nagydíj mezőnye, amely szinte végig rendkívül gyenge szélben vitorlázott. A svájci Safram csapat Ventilo M1 típusú katamaránja Rodolphe Gautier szkiperrel nyerte a Kékszalagot, amely pénteken 2 óra 6 perckor futott be a füredi célba. A második lett a verseny időrekordját tartó, Józsa Márton irányította Fifty-Fifty nevű 50 lábas magyar katamarán, 15 perc hátránnyal. Őket követte a tizenegyszeres Kékszalag-győztes Litkey Farkas, Cellum nevű katamaránjával.
A legjobb egytestű hajó a Raffica lett Király Zsolt kormányzásával. A verseny első felében végig a Cellum és a Safram volt az élen. Délután utolérte őket egy üldöző boly, köztük a Black Jack nevű katamarán, és két egytestű hajó is, a Király Zsolt kormányozta Raffica és a Kaiser Kristóf vezette Principessa. Ekkor még legalább tíz hajó látszott esélyesnek a győzelemre. A verseny a Keszthelyi-öböl bejáratánál dőlt el, amelyet a Safram északról, Balatongyörök felől gyorsabban közelített meg, mint a délen vitorlázó Cellum. A svájci hajó itt tudott végleg az élre állni.
A győztes csapat már sok kiváló eredményt ért el. A közelmúltban megnyerték a Genfi-tavon a Genf-Rolle-Genf versenyt. Rodolphe Gautier csapata tapasztalt, összeszokott versenyzőkből áll, és katamaránjuk a Ventilo M1-es is gyors hajó.
A mezőny a verseny alatt a Balaton teljes hosszában széthúzódott. Sokan feladták a küzdelmet, de a kitartó hajók zöme is csak péntek késő délután vagy éjszaka érhet majd célba.
Fotógaléria. Katt a kis képre.
{photogallery}3209{/photogallery}
Sűrűség a parton
A Tagore sétányon egész hétvégén igazi gasztronómiai örömünnepet tartanak. Trendi ételek, válogatott, minőségi borok, kézműves sörök és pálinka – minőségi kiállítók a sétányon. A VinCE Balaton borfesztivál és ingyenes koncertek a parton. Péntek este rendhagyó programokkal és extra nyitva tartással várják a füredi múzeumok az érdeklődőket. A kék ruhában érkezők ötven százalék kedvezményt kapnak a belépőjegy árából. Kékszalag éjszakája itt.
Nyolc füredi étterem – a Kredenc Borbisztró, az Astoria-, a Vitorlás-, az Echo-, és a Borcsa Étterem, a Horváth-Ház Borgaléria, az Arany Csillag Pizzéria, és a Malackrumpli Bisztro&Bár – versenyez a Kékszalag Étterme címért, amelyet a látogatók szavazataival nyerhetnek el. Az éttermek saját Kékszalag-menüvel és borválogatással várják a vendégeket.
A Kékszalag leggyorsabb hajói versenyeznek majd közvetlenül a Tagore sétány előtt és tart még a nemzetközi gitárfesztivál is. A vitorlásverseny díjkiosztója ezúttal a Gyógy téren lesz július 4-én, szombaton este hat órakor, utána a Blaha Lujza utcában utcabál.
Az 540 hajó között 14 többtestű vitorlás indult. A magyarok mellett lengyel, német, svájci és szlovák hajók is rajthoz álltak. Ám a Kékszalag nemcsak a profi vitorlázók versenye. Önmagában rendkívüli teljesítmény a tó körbevitorlázása, amely a lassúbb hajók számára akár két vízen töltött éjszakát is jelent – néha hőségben és nagyon kis szélben, néha viharos, hideg időben kell kitartania a közel háromezer résztvevőnek.
A versenyen, az 1934-es ötletadók szándékának megfelelően, már nincsenek megkötések, a klasszikus hajóknál jóval gyorsabb katamaránok és a kiülőkerettel versenyző liberák is részt vehetnek a légvonalban 155 kilométeres távon.
A csúcsot a különleges, kétárbocos Fifty-Fifty katamarán tartja, amely 7 óra 13 perc 57 másodperc alatt futott be a célba tavaly. Józsa Márton csapata döntötte meg egyébként a klasszikus Nemere II. 57 éven át érvényes 10 óra 40 perces rekordját is, még 2012-ben.
Az egytestű rekordot jelenleg a Király Zsolt irányította Raffica tartja, 9 óra 56 perc 46 másodperccel. A kormányos idén is ezzel a hajóval áll rajthoz – jelentette be a Kékszalag sajtótájékoztatóján.
A tizenegyszeres győztes Litkey Farkas ezúttal egy idén, Svájcban vásárolt katamaránnal küzd az elsőségért.
– Kezes, nagy teljesítményre képes hajóról van szó. Lehet vele nyerni, van esélyünk. Én akkor tudok igazán jól hajózni, ha taktikus verseny alakul ki, ha pusztán csak a sebesség számít, akkor kisebb az esélyem. Két hetünk van a hajóval a felkészülésre, izgalmas lesz katamaránozni – mondta Litkey Farkas.
Az abszolút elsőségért folyó, legnagyobb érdeklődéssel kísért küzdelem mellett sokféle hajóosztályban osztanak még díjakat. A verseny sajátossága ezúttal is az lesz, hogy a profi versenyzők, világbajnokok, sokszoros magyar bajnokok együtt rajtolnak a szinte teljesen amatőr csapatokkal. A hagyományos, egytestű hajók illetve a két- vagy háromtestű high-tech vitorlások együtt a vízen.
Az európai tavakon rendezett tókerülő vitorlásversenyek között a Kékszalag a legrégebbi, a balatoni versenytáv a leghosszabb és az elmúlt években itt vitorlázik a legnépesebb mezőny is. Az első Kékszalag versenyt 1934. július 27-én rendezte a balatonfüredi Hungária Yacht Club. 21 hajó állt rajthoz és csak ketten adták fel a versenyt. A győztes a Rabonbán nevű 30-as Cirkáló lett Ugron Gábor kormányzásával.
A Kékszalag távja légvonalban 155 kilométer, de a hajók a szélviszonyoktól függően ennél jóval többet is vitorlázhatnak. A verseny limitideje 48 óra, vagyis maximum két nap áll a versenyzők rendelkezésre a táv teljesítésére.
A bajnokságot kezdetben kétévente, minden páros évben rendezték meg. 1944-ben elmaradt a versenyzés a hagyomány 1947-ben folytatódott. 2001 óta pedig minden évben megrendezik a tókerülő bajnokságot.
A verseny történetének legsikeresebb hajója a Tramontana, amely nyolcszor nyerte el a Kékszalagot. A verseny történetének legsikeresebb kormányosa Litkey Farkas tizenegy győzelmével. 2001 és 2009 között megszakítás nélkül győzött minden regattán.
Rendszeresen indulnak tisztán női csapatok is a versenyen. Női kormányos először 1940-ben nyerte a Kékszalagot. Dr. Kultsár Istvánné Gordon Evelyn a Tramontana nevű hajóval 1942-ben megismételte győzelmét.
A VMSz teljes készültséggel biztosítja majd a versenyt: hét mentőhajójuk és közel ötven vízimentő 48 órán át ügyel a mezőnyre. A verseny mentésirányítási központja a Balatonfüredi Yacht Clubban lesz.
balatonfured.hu
kekec
2024.11.28.
Szuper, hogy kijavítja a másik helyesírását. Imádom az ilyet. Bizony, rövid magánhangzóval írta a felemlegetett szót. De akkor miért írja…
Bővebben
ovi
2024.11.28.
Szerintem nem tájidegen, sőt egyetértek, jól néz ki. Hogy Dubaj, hogy jön ide, végképp nem értem. Biztos kellett valami nagy,…
Bővebben
Nagyon új óvoda
2024.11.28.
Én is egyetértek az eredeti kommentelővel. Nekem a tájidegen szó jutott eszembe. Van egy honlap, szerintem nem írhatom ide a…
Bővebben