Nietzsche és Thomas Mann kedvenc képe a Vaszary Galériában. A világhírű festő és grafikus Albrecht Dürer metszeteiből nyílt kiállítás Balatonfüreden, amelyhez szorosan kapcsolódóan megnyitották az utóbbi évtizedek magyar művészetének egyik kiemelkedő alkotójának, Jovánovics Györgynek a tárlatát is.
– Mi az, az én? Mi az ember? Fontos kérdések, amelyek rendkívüli módon foglalkoztatták Dürert. Mindig kereste önmagát, a földi énjét és a nem evilági énjét egyaránt. A kiállításon láthatjuk leghíresebb képét a Melankóliát, amely egyfajta szellemi önarckép. A mű tele van jelképekkel, a homokóra a halált, a kutya a melankóliát jeleníti meg, a lovag pedig maga Dürer. Ez a legismertebb német kép, amelynek sok értelmezése van, – Nietzsche és Thomas Mann kedvenc alkotása. A metszeten látható egy kőtömb, amelyről eddig senki nem tudta megfejteni, mit jelent, ez a megfejthetetlen kód teszi még érdekesebbé az alkotást – mondta megnyitó beszédében Földényi F. László.
Fotógaléria, katt a kis képre.
{photogallery}3545{/photogallery}
Az esztéta szerint Jovánovics György alkotásai szoros rokonságban vannak a németalföldi mester munkáival, hiszen ugyanazok a kérdések foglalkoztatják. – Miből állok én? Mitől vagyok, az aki? Ezek a kérdések kötik össze a két kiállítást. Jovánovics reliefjei, a sajátos ornamentikával ellátott fejszobrai, amelyek a minták révén átváltoznak valami nem emberi jelenséggé, mind a belső univerzum megjelenítése -mondta Földényi F. László.
Fotógaléria, katt a kis képre.
{photogallery}3546{/photogallery}
A Hamvas Napok keretében nyílt meg Albrecht Dürer Pusztán fekete vonalakkal című tárlata és Jovánovics György – EGY ÖNÉLETRAJZ című kiállítása. A zsúfolásig telt galériában Kurtág György egy rövid zongora műve is elhangzott. A mű érdekessége, hogy kottáját Jovánovics György találta egy elhunyt barátja tárgyai között, a kotta bekeretezve szintén látható a kiállításon.
Albrecht Dürer (1471-1528) festő és grafikus, a német reneszánsz legnagyobb művésze. Ötvös apja a Békés megyei Ajtósról vándorolt ki Németországba, innen a Türer, majd a németesített Dürer (Ajtósi) név. Albrecht a művészettel apja műhelyében ismerkedett meg, miközben kitanulta az ötvösséget, majd elsajátította a fafaragás és rézkarcmetszés alapjait is, – később ez alapozta meg hírnevét.
Dürer volt az első német festő, aki vallásos hitét összeegyeztette az olasz reneszánsz tökéletesen elsajátított formanyelvével, tanulmányozta a perspektívát és a szépség szabályait. Hihetetlen rajztudással, részletességgel volt képes ábrázolni a valóságot.
Ő készítette az első tudományos csillagtérképet, megszállottan érdekelték az emberi test arányai, az egyik leghíresebb, a kiállításon is látható Ádám és Éva (képünkön) című metszetén az emberi szépséget a kiszámított, eszményi forma révén ragadta meg, – ezek az első német aktképek.
Élete vége felé szenvedélyesen foglalkozott művészetelméleti kérdésekkel, arányelméleti és geometriai kutatásokkal. Sokat mondó a humanista művészet kiemelkedő alakjának nürnbergi sírfelirata is: Mindaz, ami Albrecht Dürerből halandó volt, e domb alatt van eltemetve.
A füredi kiállítás mintegy nyolcvan fa- és rézmetszetét, valamint egy könyvét mutatja be a Szépművészeti Múzeum gazdag, több mint 200 lapot számláló Dürer-kollekciójából. A kiállított művek közül kiemelkedik a 16 fametszetből álló látomásos, zsúfolt és szenvedélyes Apokalipszis-sorozata, a Nagy Passió 11 jelenete és a 20 lapos Mária élete sorozat, valamint a rézmetszet œuvre-jének csúcsát jelentő, többrétegű tartalommal bíró, három mű: a Lovag, halál és az ördög, a Melencolia I és a Szent Jeromos. A művek jelképeit azóta is sokan sokféleképp magyarázzák.
A Pusztán fekete vonalakkal című kiállítás a metszetek mellett Dürer késői portréit is tartalmazza, amelyek a kortársakra és az utódokra is nagy hatással voltak. A Szépművészeti Múzeum Dürer-metszeteiből válogatott monografikus kiállítást legutóbb 1971-ben, Dürer születésének ötszázadik évfordulóján állították ki.
A tárlat június 19-ig látogatható. A metszetek ugyanis három hónapnál tovább nem kaphatnak fényt, mert az ártana a felületüknek, kiállításuk után teljes sötétségben kell néhány hónapig tárolni az alkotásokat.
Jovánovics György elképzeléseit évtizedek óta a műfajokon átívelő, ugyanakkor elsődlegesen mindig a szobrászathoz köthető gondolkodás, a pedagógiai szemlélet, az intellektuális megközelítési mód határozza meg. Széles spektrumú műveiben gyakran jelennek meg filozófiai, irodalmi, zenei inspirációk. A Vaszary Galériában látható kiállítás ebből a komplex rendszerből nyújt keresztmetszetet, a hatvanas években készült korai művektől kezdve, egészen a külön e tárlatra létrejövő alkotásokig.
Nagyméretű dobozszobrok, színes és fehér reliefek, fotómunkák, korai grafikák, kisplasztikák, maszkok, tanítványokkal közösen készült alkotások, és magára Jovánovicsra nagy hatást gyakorló klasszikus alkotások szerepelnek a kiállításon.
Jovánovics folyamatosan megújuló életművét az egymással párhuzamosan létező témafolyamok és az ezeket összekapcsoló kontextus rendszerek jellemzik, amelyekben fontos szerepet kapnak az önidézetek és a parafrázisok. Művészettörténeti utalásrendszerében ugyanúgy helyet kaphat a klasszikus görög szobrászat egy-egy alkotása, mint Rodin, vagy Medardo Rosso formavilága.
A július 17-ig látogatható kiállítás a Szépművészeti Múzeumból, illetve a Magyar Nemzeti Galériából kölcsönzött klasszikus alkotások segítségével mutatja fel Jovánovics művészettörténeti utalásokkal teli rendszerét. A tárlat egymás mellé rendeli a kész műalkotásokat, a vázlatokat, rajzokat és az inspirációs forrásként vagy önálló alkotásként megjelenő fotókat.
balatonfured.hu
Belső üdvar-hoz
2024.11.15.
Köszönöm, hogy megengedi a szubjektivitást, mert szerintem igenis betonszörny. Ez is és igen, a vele szemben lévő is. Szerintem. Nem…
Bővebben
belső udvar
2024.11.12.
Szerintem nem betonszörny épül, az ezzel szemben van, de ez szubjektív. Lesz egy nyitott épület, üzletekkel, szerintem ez jó. Fűmaggal…
Bővebben
Krónikás
2024.11.11.
Teljes egészében egyetértek "belső udvarral". Egy újabb terület lesz rendezett. Ugyanakkor érthetetlen, hogy Füreden már olyan területeken is el lehet…
Bővebben