Több mint kétszáz hajó és mintegy ezer versenyző a vízen – ezzel a lenyűgöző látvánnyal indul útjára idén is a balatoni vitorlás szezon. Itt lesz a három matuzsálem: a legendás Kishamis illetve a korelnök Helka a vízen, a Kelén pedig a kikötőben. A Balaton mítosza könyvben elevenedik újjá.
Május 7-én, szombaton hivatalosan is megkezdődik az idei balatoni vitorlásszezon. A Balaton legendás hajójáról a Kishamis fedélzetéről megkoszorúzzák a vizet, mint ahogy 1934 óta szinte minden évben.
A Kishamis a magyar vitorlássport élő ereklyéje, a 120 éves karcsú, elegáns cirkáló nemcsak a legidősebb, máig vitorlázott hajó a Balatonon, de Európa belvizein is matuzsálemnek számít. A B-kutter típusú hajó 1896-ban a füredi hajógyárban épült a skót Michael Emil Ratsy tervei alapján. Ezekben az években több hasonló hajót is készítettek, mert Erzsébet királyné úgy tervezte, hogy a milleniumi évben Balatonfüredre látogat, a vitorlázó főurak pedig úgy gondolták ezekkel a hajókkal el lehet kápráztatni a királynét. A Kishamis a Széchenyiék birtokában volt, Gróf Széchenyi Emil, majd Széchenyi Pál is kormányozta, utóbbi az 1920-as években megnyerte vele a négy tó versenyt is, melyben a Balaton mellett az Attersee, a Chiemsee, és az Ammersee vett részt.
A második világháborúban a németek 1944 őszén parancsba adták a balatoni hajók elpusztítását. A füredi hajógyár munkásai azonban megmentették a Kishamist, az éj leple alatt Tihanynál, ahol a legmélyebb a tó, kiütötték az alját, és elsüllyesztették. A háború után emelték ki a hajót, és a szokásoknak megfelelően átkeresztelték Kronstadtra, majd 1956-ban kapta vissza eredeti nevét. A közel 13 méter hosszú, kivételesen szép hajó máig részt vesz versenyeken is.
Délben 160 hajó részvételével elrajtol a szezon első vitorlásversenye, amit az olimpiai és kishajós osztályok pályaversenyei követnek, szintén a mólóról jól látható távolságban. Az érdeklődők a vízről is figyelhetik a versenyt méghozzá az 1891-ben készült Helka fedélzetéről, a parton maradók pedig a Helka testvérhajóját, a felújított Kelén belsejét nézheti meg a kikötőben.
A balatoni hajózás két különleges darabja a korelnök Helka és a Kelén. Az idén 125 éves járművek 1891-ben gőzhajóként készültek el Újpesten. Vas hajótestük és fa felépítményük hosszú évtizedekig szállította a balatoni turistákat, sőt a Helka partra vetetten is legenda lett, 14 éven keresztül Füreden, a 71-es út mellett presszóként szolgált. A két hajót 1991-ben, illetve 1996-ban építették újjá.
A Vitorlabontó Ünnepség a Vitorlásmúzeumban zárul, ahol Nyulász Péter mutatja be a Helka trilógia mesekönyvének befejező darabját. Nyulász Péter Helka – A Burok-völgy árnyai című ifjúsági kalandregénye 2011-ben az év gyerekkönyve lett. A szerző a Balaton mítoszai közé tartozó Helka történetét immár trilógiában írta meg.
balatonfured.hu
Krónikás
2025.02.28.
A szolidaritási adó mértéke mellett problémás az átláthatatlansága. Azt már látjuk, hogy kikre és mennyit róttak ki, de arról soha…
Bővebben
Kérdés-nek
2025.02.05.
Köszönöm a választ!
Bővebben
kérdés
2025.02.05.
Minden ilyen felmérés önkéntes alapon történik, ez evidens, ahogy ez a hírben is benne van egyébként. Bárhogy keresik meg minden…
Bővebben