Több mint kétszáz hajó és mintegy ezer versenyző a vízen – ezzel a lenyűgöző látvánnyal indul útjára idén is a balatoni vitorlás szezon. Itt lesz a három matuzsálem: a legendás Kishamis illetve a korelnök Helka a vízen, a Kelén pedig a kikötőben. A Balaton mítosza könyvben elevenedik újjá.
Május 7-én, szombaton hivatalosan is megkezdődik az idei balatoni vitorlásszezon. A Balaton legendás hajójáról a Kishamis fedélzetéről megkoszorúzzák a vizet, mint ahogy 1934 óta szinte minden évben.
A Kishamis a magyar vitorlássport élő ereklyéje, a 120 éves karcsú, elegáns cirkáló nemcsak a legidősebb, máig vitorlázott hajó a Balatonon, de Európa belvizein is matuzsálemnek számít. A B-kutter típusú hajó 1896-ban a füredi hajógyárban épült a skót Michael Emil Ratsy tervei alapján. Ezekben az években több hasonló hajót is készítettek, mert Erzsébet királyné úgy tervezte, hogy a milleniumi évben Balatonfüredre látogat, a vitorlázó főurak pedig úgy gondolták ezekkel a hajókkal el lehet kápráztatni a királynét. A Kishamis a Széchenyiék birtokában volt, Gróf Széchenyi Emil, majd Széchenyi Pál is kormányozta, utóbbi az 1920-as években megnyerte vele a négy tó versenyt is, melyben a Balaton mellett az Attersee, a Chiemsee, és az Ammersee vett részt.
A második világháborúban a németek 1944 őszén parancsba adták a balatoni hajók elpusztítását. A füredi hajógyár munkásai azonban megmentették a Kishamist, az éj leple alatt Tihanynál, ahol a legmélyebb a tó, kiütötték az alját, és elsüllyesztették. A háború után emelték ki a hajót, és a szokásoknak megfelelően átkeresztelték Kronstadtra, majd 1956-ban kapta vissza eredeti nevét. A közel 13 méter hosszú, kivételesen szép hajó máig részt vesz versenyeken is.
Délben 160 hajó részvételével elrajtol a szezon első vitorlásversenye, amit az olimpiai és kishajós osztályok pályaversenyei követnek, szintén a mólóról jól látható távolságban. Az érdeklődők a vízről is figyelhetik a versenyt méghozzá az 1891-ben készült Helka fedélzetéről, a parton maradók pedig a Helka testvérhajóját, a felújított Kelén belsejét nézheti meg a kikötőben.
A balatoni hajózás két különleges darabja a korelnök Helka és a Kelén. Az idén 125 éves járművek 1891-ben gőzhajóként készültek el Újpesten. Vas hajótestük és fa felépítményük hosszú évtizedekig szállította a balatoni turistákat, sőt a Helka partra vetetten is legenda lett, 14 éven keresztül Füreden, a 71-es út mellett presszóként szolgált. A két hajót 1991-ben, illetve 1996-ban építették újjá.
A Vitorlabontó Ünnepség a Vitorlásmúzeumban zárul, ahol Nyulász Péter mutatja be a Helka trilógia mesekönyvének befejező darabját. Nyulász Péter Helka – A Burok-völgy árnyai című ifjúsági kalandregénye 2011-ben az év gyerekkönyve lett. A szerző a Balaton mítoszai közé tartozó Helka történetét immár trilógiában írta meg.
balatonfured.hu
kekec
2024.11.28.
Szuper, hogy kijavítja a másik helyesírását. Imádom az ilyet. Bizony, rövid magánhangzóval írta a felemlegetett szót. De akkor miért írja…
Bővebben
ovi
2024.11.28.
Szerintem nem tájidegen, sőt egyetértek, jól néz ki. Hogy Dubaj, hogy jön ide, végképp nem értem. Biztos kellett valami nagy,…
Bővebben
Nagyon új óvoda
2024.11.28.
Én is egyetértek az eredeti kommentelővel. Nekem a tájidegen szó jutott eszembe. Van egy honlap, szerintem nem írhatom ide a…
Bővebben