Oldal kiválasztása

Kékszalag – Újra Litkey Farkas a győztes

Szerző: | 2017-07-06.

Litkey Farkas nyerte meg a 49. Kékszalagot, ezzel tizenháromszoros bajnoka a versenynek. Festipay nevű hajójával tíz óra öt perc alatt teljesítette a távot. A nagy rivális, a Józsa Márton kormányozta Fifty-Fifty, másodikként ért célba, megóvták a versenyt, de azt végül elutasították. A viadal 526 hajóval rajtolt el Füredről.

A két nagy rivális, a Festipay és a Fifty-Fifty, végig fej-fej mellett haladt a versenyen, végül a szélviszonyok úgy tűnik nem kedveztek a Balaton leggyorsabb hajójának. Érdekesség, hogy a Fifty-Fifty kitette az óvást jelző lobogót a hajóra, mert véleményük szerint a Festipay nekiment az egyik bójának. Az óvást később a verseny szervezői elutasították.

– A tihanyi révnél éreztem először, hogy győzhetünk. Nagyon izgalmas volt a verseny, jól szórakoztam a Fifty-Fiftyvel való folyamatos versengésben. A kenesei bójánál beleakadtunk a kötélbe, de a bójának nem ütköztünk neki, úgyhogy szabályosan teljesítettük a távot. Jó érzés újra bajnoknak lenni – nyilatkozta Litkey Farkas a győzelem után.

Második helyen, közel húsz perc hátránnyal a Fifty-Fifty futott be, harmadikként pedig csak két perccel lemaradva a Black Jack érkezett a célba. A Fifty- Fifty a célhajónál is bejelentette az óvási szándékát.

– Csalódottak vagyunk, szerettünk volna nyerni. Kicsit több szél kellett volna a győzelemhez. Beadtuk az óvást, mert úgy láttuk, hogy Litkey Farkasék bóját érintettek. Meg kell nézni a videó felvételeket, az alapján majd eldől mi történt valójában – mondta Józsa Márton, a Fifty-Fifty kormányosa.

526 hajóval, nagyjából háromezer vitorlázóval indult útjára a verseny, amelyen ezúttal is a kéttestű hajók és a katamaránok a legesélyesebbek. Az útvonal követi a hagyományokat: a résztvevők a Balatonfüred előtti, mintegy hat kilométer széles rajtvonalról egyszerre indulnak el keleti irányban. Az első pályajel Balatonkenese előtt van, ezt megkerülve Siófok felé vitorláznak. Innen a Tihanyi-szoroson át Keszthely felé vezet az út, ahonnan már visszafelé jönnek a célvonalra, amelyet a balatonfüredi hajóállomás előtt tűznek ki.

Fotógaléria a rajtról, katt a kis képre.

 

Előzetesen is a legesélyesebbek között jegyezték Litkey Farkast, a jelenlegi Kékszalag-időrekordot tartó Opel Fifty-Fityt (kormányos: Józsa Márton), a 2015-ös győztes, a svájci Safram csapatot (Rodolphe Gautier), és a többszörös világbajnok német Roland Gäblert is.

Korábbi hírek

A féltávnál a Festipay és az Fifty-Fifty fej-fej mellett halad. A Litkey Farkas vezette Festipay nevű hajó és a Józsa Márton kormányozta Fifty-Fifty féltávnál fej-fej melletti küzdelmet folytatnak az első helyért. A viszonylag gyenge szélben a várakozásoknak megfelelően a kéttestű hajók azonnal az élre álltak. A két esélyes szinte egy időben érte el a Balatonkenese előtt található pályajelet. Siófokon és a Tihanyi-szorosban Litkeyék vezettek, ám a Fifty-Fifty a nyugati medencében felzárkózott. 14 óra körül Badacsonynál járnak, s mintegy 15-20 perccel lemaradva követi őket további négy katamarán: a svájci Safram, a Roland Gäbler sokszoros német katamarán világbajnokot is a fedélzetén tudó Black Jack, a Red és az Eurovit. A mezőny nagy része azonban jóval hátrébb, valahol Balatonkenese és Siófok között található, s a gyenge és kedvezőtlen irányú szél valamint a nagy meleg erősen próbára teszi a résztvevőket.

– Erős szél várható a versenyen, ez jó hír nekünk, erre készültünk és a hajónknak is ez a legjobb. Megítélésem szerint tíz hajó is esélyes a végső győzelemre, az biztos, az lesz a nyertes aki megelőzi a Fifty-Fiftyt – vélekedett a Vitorlás Étteremben tartott sajtótájékoztatón Litkey Farkas.

Goszleth Marcell a Fifty-Fifty csapatának a tagja elmondta: sokat fejlesztettek a katamaránon, gyorsabb lett, mint valaha. Hozzátette: soha nem volt még ilyen erős a mezőny, hiszen minden katamarános nagyon sokat fejlesztett a hajóján.

Kollár Lajos a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke hangsúlyozta: egyre népszerűbb a sportág, az eredmények is egyre jobbak. A Kékszalag a legfontosabb verseny a Balatonon, modern hajók, lenyűgöző viadala várható – mondta.

A verseny mellett a szokásoknak megfelelően koncertek is várják az érdeklődőket, a regatta díjátadója, július 8-án, szombaton lesz a Gyógy téren. A mólónál egész hétvégén fahajók horgonyoznak majd. Részletes program itt.

 

A füredi rendezvényekre hívta fel a figyelmet Hári Lenke alpolgármester, mint fogalmazott: a hétvégén rendhagyó programokkal és extra nyitva tartással várják a füredi múzeumok az érdeklődőket. Mindkét napon kék akció lesz a Vaszary Galériában, a Vaszary-, és Jókai Villa kertjében elrejtett kék kavicsok megtalálói pedig a Vitorlázeum pénztárában beválthatják azt, egy ajándéktárgyra. Sötétedés után a Vaszary és a Vitorlázeum kék színt ölt, épületfestéssel. A programok itt.

A verseny ideje alatt a Vitorlás téren Kollmann András legendás vitorlásokat és vitorlázókat ábrázoló, asszociatív fotói is megtekinthetők.

A Kékszalag nemcsak a profi vitorlázók versenye. Önmagában rendkívüli teljesítmény a tó körbevitorlázása, amely a lassúbb hajók számára akár két vízen töltött éjszakát is jelent – néha hőségben és nagyon kis szélben, néha viharos, hideg időben kell kitartania a közel háromezer résztvevőnek.

A versenyen, az 1934-es ötletadók szándékának megfelelően, már nincsenek megkötések, a klasszikus hajóknál jóval gyorsabb katamaránok és a kiülőkerettel versenyző liberák is részt vehetnek a légvonalban 155 kilométeres távon.

A csúcsot a különleges, kétárbocos Fifty-Fifty katamarán tartja, amely 7 óra 13 perc 57 másodperc alatt futott be a célba 2014-ben. Józsa Márton csapata döntötte meg egyébként a klasszikus Nemere II. 57 éven át érvényes 10 óra 40 perces rekordját is, még 2012-ben.
Az egytestű rekordot jelenleg a Király Zsolt irányította Raffica tartja, 9 óra 56 perc 46 másodperccel. A kormányos idén is ezzel a hajóval áll rajthoz, mint mondta még nem talált szponzorokat ahhoz, hogy leváltsa hajóját egy gyorsabb katamaránra – jelentette be a Kékszalag sajtótájékoztatóján.

Az abszolút elsőségért folyó, legnagyobb érdeklődéssel kísért küzdelem mellett sokféle hajóosztályban osztanak még díjakat. A verseny sajátossága ezúttal is az lesz, hogy a profi versenyzők, világbajnokok, sokszoros magyar bajnokok együtt rajtolnak a szinte teljesen amatőr csapatokkal. A hagyományos, egytestű hajók illetve a két- vagy háromtestű high-tech vitorlások együtt a vízen.

Az európai tavakon rendezett tókerülő vitorlásversenyek között a Kékszalag a legrégebbi, a balatoni versenytáv a leghosszabb és az elmúlt években itt vitorlázik a legnépesebb mezőny is. Az első Kékszalag versenyt 1934. július 27-én rendezte a balatonfüredi Hungária Yacht Club. 21 hajó állt rajthoz és csak ketten adták fel a versenyt. A győztes a Rabonbán nevű 30-as Cirkáló lett Ugron Gábor kormányzásával.
A Kékszalag távja légvonalban 155 kilométer, de a hajók a szélviszonyoktól függően ennél jóval többet is vitorlázhatnak. A verseny limitideje 48 óra, vagyis maximum két nap áll a versenyzők rendelkezésre a táv teljesítésére.
A bajnokságot kezdetben kétévente, minden páros évben rendezték meg. 1944-ben elmaradt a versenyzés a hagyomány 1947-ben folytatódott. 2001 óta pedig minden évben megrendezik a tókerülő bajnokságot.
A verseny történetének legsikeresebb hajója a Tramontana, amely nyolcszor nyerte el a Kékszalagot. A verseny történetének legsikeresebb kormányosa Litkey Farkas tizenkét győzelmével. 2001 és 2009 között megszakítás nélkül győzött minden regattán.
Rendszeresen indulnak tisztán női csapatok is a versenyen. Női kormányos először 1940-ben nyerte a Kékszalagot. Dr. Kultsár Istvánné Gordon Evelyn a Tramontana nevű hajóval 1942-ben megismételte győzelmét.

balatonfured.hu

Megosztás

Ne maradjon le a város legfontosabb híreiről!

Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön első kézből Balatonfüred híreiről!

Olvass tovább

Programok

Hírek, Agora

Hírek

Belső üdvar-hoz

2024.11.15.

Köszönöm, hogy megengedi a szubjektivitást, mert szerintem igenis betonszörny. Ez is és igen, a vele szemben lévő is. Szerintem. Nem…

belső udvar

2024.11.12.

Szerintem nem betonszörny épül, az ezzel szemben van, de ez szubjektív. Lesz egy nyitott épület, üzletekkel, szerintem ez jó. Fűmaggal…

Krónikás

2024.11.11.

Teljes egészében egyetértek "belső udvarral". Egy újabb terület lesz rendezett. Ugyanakkor érthetetlen, hogy Füreden már olyan területeken is el lehet…

HOZZÁSZÓLÁSOK

Hirdetés

Je
anigifwpmozi
Wow Banner Fekvo Szoveg V2 2
Bmw
Bahart