Az áramvonal diadala – Díjazták a veterán autókat

Ismét zsúfolásig telt a Tagore sétány, a rekkenő hőség ellenére tömött sorokban álltak az érdeklődők a Széchenyi szobor elé leterített vörös szőnyeg körül, amelyen egytől egyig végiggurultak az idei szépségverseny résztvevői. Az V. Concours d’Elegance fődíját az 1939-ben gyártott Tatra 87 "Ryba" kapta.

Ipari remekek, az utakról már rég eltűnt gyönyörű autók kiállítását rendezték meg a Tagore sétányon. Hazai és külföldi gyűjtők jóvoltából mintegy hatvan különleges és egyedi összeszerelésű, muzeális értékű autót láthattak az érdeklődők.

Az igazán tetszetős formájú, hátán különleges szárnyat, oldalán sajátos buborékot viselő Tatra-t a 2012-es Villa d’este olasz szépségversenyen már díjazták az “áramvonal művészete” kategóriában. Az autó messze megelőzte korát, karosszériája merészen alkalmazkodott a minél optimálisabb légellenállás eléréséhez, nem meglepő, hogy korának egyik leggyorsabb autójának számított. 1936-50 között mindössze háromezer darabot gyártottak belőle, a díjazott autó 1939-es, 2004-ben esett át egy komoly restauráláson.

  • Képgaléria a díjkiosztóról

Nehéz volt a zsűri döntése, mert idén is jó pár igazi kuriózum, egész Európában ritkaságnak számító modell szerepelt a szépségversenyen. Egyik kedvencünk az 1941-es Packard volt, amely restaurálása után debütált a sétányon. A szépségverseny Mercedesei közül kiemelkedett a 92 éves Mercedes-Benz 400 – as, de az 1947-es Lincoln Continental Convertible sem volt mindennapi látvány.
Henry Ford egyetlen törvényes gyermekének, a korán elhunyt Edsel Fordnak az utolsó munkáját a művészeti alkotásnak tekinthető automobilok egyik legszebbikének tartják. A tavalyi Concours d’Elegance díjnyertes Chrysler Airflow tulajdonosa, Peter Odzgan hozta el Füredre.

Részt vett a kiállításon egy éppen százéves Velie nyitott túraautó, amelyet egy elhagyatott amerikai farmon találtak meg. Restaurálása hat évig tartott. Az autógyárat, amely jó minőségű, megbízható túrakocsikat gyártott viszonylag olcsó áron 1908-ban alapították Illionis államban. Az alapító Willard Velie 1928-ban bekövetkezett váratlan halála után néhány hónappal fia is elhunyt, ezzel véget is ért az autógyár története.

A sétányon állt az 1931-ben a rágai Autószalonban bemutatott Wikov különleges, áramvonalas autója, a „csepp” becenévre hallgató igen drága jármű. Bár az újfajta formavilágú autót Ferdinand Porsche is alaposan szemügyre vette, úgy tudni, hogy végül összesen öt darab készült csak a típusból. A rossz nyelvek szerint az autó nagyobb sebességnél nem volt túl biztonságos.

  • Képgaléria

Az eredményhirdetés után a díjnyertes autók tiszteletkört tettek a városban.

Az elmúlt évekhez hasonlóan idén is négy kategóriába sorolták a járműveket: veteránok az I. Világháború előttről, vintage autók az 1919-1942 időszakból, classic darabok a 1945-1985 közötti időszakból és youngtimerek 1986-1995.

Ezúttal is egy öttagú zsűri szavazatai alapján osztották ki a díjakat, de a közönség is voksolhatott a számára legszebb veterán autóra. Az autók bírálatánál elsősorban a szépség, az esztétikai megjelenés a legfontosabb, nem véletlen, hogy a zsűriben a műszaki szakértők mellett művészettörténész és képzőművész is szerepel.

A Concours d’Elegance története egészen a 17. századi francia arisztokraták világához vezethető vissza, akik a nyári hétvégéken felvonultatták lovas kocsijukat Párizs parkjaiban. A ’20-as, ’30-as évek Magyarországán is közkedvelt eseményeknek számítottak az efféle mustrák, amelyeket először a Margitszigeten, majd a lóversenypályán rendeztek meg. Itt a „legelegánsabb pesti nők és autók” gyűltek össze, a hölgyek a rendezvényre külön ruhakölteményekkel készültek, az urak nemegyszer egyedi, különleges karosszériát rendeltek autójuknak. Időközben a technika ugyan fejlődött, a szándék marad, ezt a hagyományt folytatja a Balatonfüred Concours d’Elegance.

 

Olvass tovább

Hozzászólások lezárva.