Szerelemből nyitottuk a boltot

Ő az, aki mindig mosolyog és cserfes, soha nincs rossz napja, ha pedig mégis, akkor sem látszik rajta. Egy klasszikus férfiszakmát művel, így lett belőle magától értetődően Péklány. Multinacionális cég marketingeséből avanzsált kézműves pékké. Pályaváltás, a fővárosi lét feladása, blog írás és kézműves termék készítése, ami ráadásul az egészséges életmódhoz és a gasztronómiához is kapcsolható - ennél trendibb csomagot ma el sem lehet képzelni.

Zeliska Orsolya és férje alig másfél éve nyitotta meg a Szent István téri családi látvány pékségét, mára nemcsak népszerű lett a bolt, de divat a Péklánynál vásárolni. Mint mondja, rendszeresen felismerik és megállítják az utcán, a gyerekek kiabálnak neki, hogy ott a kakaóscsigás Péklány, ő pedig mindezt imádja.
Hajnalban dolgozik a pékségben, lisztes zsákokat emel, minden pékárut egyesével, kézzel formázva saját kovásszal készít el. A kovászt mai napig haza viszi, még mindig szépnek látja a kisütött kenyereit és esze ágában sincs újabb boltot nyitni, mert tudja, vége lenne a szerelemnek.
A napokban vehette át az év balatonfüredi turisztikai vállalkozója szakmai díjat.

– Nincs átgondolt marketing stratégiánk, bár ez volt az eredeti szakmám, nem tudatos a bolt brandjének építése. Ez most más, ez elsősorban a kenyérről szól. Az igaz, hogy nekem valóban öröm minden nap posztolni képet a közösségi média felületekre, mert szépnek látom a kenyereinket és péksüteményeinket. Ha bejön egy ismert vendég a boltba, keresem vele a kapcsolatot, közös fényképet készítek, kiteszem, lássák mások is, egyszerűen ilyen vagyok, extrovertált személyiség. Mindig is szerettem kiállni az emberek elé, szeretek szerepelni, kapcsolatot teremteni. Az egyetlen tudatos döntésünk a márkaépítésben az volt, hogy legyen kenyérzsákunk, amin rajta van a nevünk.

A balatoni gasztronómia körül most rendkívüli a hájp. Azt látni, hogy marketinggel, a megfelelő kapcsolatok mozgatásával, üzleti fogásokkal adnak el esetenként szolgáltatásokat, amelyek mögött nem feltétlenül található meg az ígért minőség.

– Igen, én is látom ezt. Vannak jó és kevésbé jó példák, de amikor a férjemmel kinyitottuk a boltot, nem láttunk ebbe bele. Nekünk egy dolog számított, hogy amit csinálunk, az tiszta és finom legyen – mintha magunknak csinálnánk. Minden azzal kezdődött, hogy a férjem öt-hat évvel ezelőtt születésnapomon meglepett egy házi malommal. Elkezdtem otthon kenyeret sütni, hogy egészségesen együnk. Aztán azt vettem észre, hogy a sütés boldoggá tesz, jobban érdekel, mint a szakmám, elhatároztam Péklány leszek. Ez egy másik út, és azóta is, ezt a saját utat járjuk, nem tagozódtunk be sehová. A bolt marketingje a személyiségemből fakad. Minden korábbi munkahelyemen, az iskolákban is, amolyan üdvöske voltam, agilis, hoztam az eredményeket. De elérkezett egy pont, amikor elég lett a stresszből, a gyomorgörcsökből, a megfelelési kényszerből. Itt Balatonfüreden, a boltban boldog vagyok, magam lehetek, semmi stressz.

– Ennyire romantikus lenne egy pékség irányítása?

– Hajnal kettőkor indul a műszak és tízig tart, más napokon reggel nyolctól délután négyig dolgozom a boltban. Nincs hétvége, betegség, ünnepnap, nincs megállás, minden nap foglalkozni kell a bolttal. Mindig be van kapcsolva a telefonom, bármi előfordulhat. Volt már olyan, hogy éjjel hívtak és azonnal be kellett menni. Teljes kikapcsolódás nincs, de ezt tudom kezelni, kilépek négy órakor a boltból és negyed óra múlva a hatéves Anna lányommal már önfeledten tudok strandolni.

– Nyaralás?

– Tavaly tíz napra elmentünk nyaralni, minden működött nélkülünk, de naponta húsz percet egyeztettünk telefonon. Idén már két héttel tervezünk, muszáj kiszakadni egy kis időre.

Egykori marketingesként biztos készült precíz üzleti terv. Ez volt a kalkuláció, hogy az első évben már ilyen felhajtás övezi a boltot?

– Dehogy. Persze, volt üzleti tervünk, de úgy gondoltuk, a nyitás után talán három év alatt juthatunk el arra a szintre, ahol most vagyunk. A tavalyi szezon hatalmas meglepetés volt. Nem felejtem el, egyik reggel felhúztuk a rolót a bolt ajtaján és láttuk: kint az utcán ér véget a sor. Eléggé bepánikoltunk, mert tudtuk, hogy amit előre lesütöttünk, az nagyon kevés lesz. Menet közben kellett megtanulnunk összeegyeztetni a termelésünket és az igényeket.

Nemcsak keresettek a kenyereitek, de divat lett itt vásárolni. Mi a magyarázat erre az élénk érdeklődésre?

– Hiánycikk a normális pékáru. Alig harmincan vagyunk kézműves pékek az országban, márpedig akinek fontos, hogy tiszta élelmiszert egyen, annak tőlünk kell vásárolnia. Még mindig szinte tabu, hogy a legalapvetőbb élelmiszer tele van fölösleges és káros hatású adalékokkal, a gluténmentes pékáruk sem alternatívák, azok is rengeteg adalékanyagot tartalmaznak. Az élelmiszeripari kenyér három óra alatt kész van, ez nem normális, persze, hogy különböző emésztési problémákat okoz. Régen az emberek sok kenyeret ettek, magas glutén tartalmúakat, mégsem voltak betegek tőle. Egyszerű a magyarázat: kovászt használtak. A kovász a savassága révén képes a gluténban lévő cukormolekulákat lebontani. Mi csak kovásszal készült kenyeret készítünk, viszont ez egy lassú technológia, nem tudok rajta gyorsítani, a kovászos kenyérnek idő kell, pontosan 36 óra.

Viszont akkora az igény, hogy előfordul, idő előtt elfogy a kenyér a boltban.

– Igen, valóban voltak és vannak még ilyen problémák. Most állítottunk be egy új kemencét, ezzel jelentősen nő a kapacitásunk, remélem, így már ki tudjuk szolgálni az igényeket.

A sikeres vállalkozások legfőbb jellemzője itt a Balatonnál az azonnali terjeszkedés, újabb és újabb boltok nyitása. Lesz újabb Péklány bolt?

– Nem akarunk újabb boltot nyitni. Mi családi vállalkozás vagyunk, nem akarunk nagyobbak lenni, nem szeretnénk, hogy a munka a magánélet rovására menjen, hogy eljussunk a kiégésig, ez már megvolt az előző munkahelyeken, – köszönjük, nem kérjük. Szerelemből nyitottuk a boltot, ennek így kell maradnia. A csapatunk nagyon jó, közel állunk egymáshoz, nem főnök és beosztott viszony van közöttünk. Nekünk jó így.

Hát, ez nem egy tipikus, év turisztikai vállalkozója válasz.

– Meglepett a díjra való jelölés, azt meg végképp nem gondoltam volna, hogy meg is kapom, hiszen a többi jelölt is szívvel-lélekkel végzi a munkáját, ráadásul régebben, mint én. Úgy tűnik, meghatározó tényező lettünk a város gasztro-turizmusában. Sokan jönnek Füredre miattunk, vagy jönnek azért az Északi-parton, hogy nálunk vehessenek kenyeret. Nem gondoltam, hogy ez így lesz, főleg ilyen gyorsan. Ez nagy dolog, igyekszünk megfelelni ennek. A lényeg a minőség és a miliő, amit megteremtettünk, ezt nem szabad feladni semmiért.

Tíz év múlva, hogy képzeled el magad?

– Még mindig naponta rácsodálkozunk, hogy milyen jó érezni a Balaton illatát, milyen jó Balatonfüreden lakni. Itt leszek a Péklány pékségben, sütöm a kenyereket, vagy az üzlet előtt kézen fogva állunk a férjemmel, és még mindig rajongok azért, amit csinálunk.

 

Olvass tovább

Hozzászólások lezárva.