Több mint ötven különleges, gyönyörű vagy éppen meghökkentő oldtimer a Tagore sétányon. Magyar, szlovák, szlovén, cseh, román, bolgár, osztrák és holland gyűjteményekből érkeznek az autók.
A kiállított járművek között megtalálhatóak lesznek a vasfüggöny mögötti autóipar remekei, a 30-as évek gengszterautói az Egyesült Államokból, méregdrága brit sportkocsik, olasz gyöngyszemek és persze a nagy, klasszikus márkák is.
A rangidős ezúttal egy 1904-es, alig 20 lóerős túrakocsi Aster, amely az autózás hajnalának egyik kulcsfontosságú autója volt a 20. század elején. Nem sokkal marad el tőle az 1907-ben gyártott Lorraine-Dietrich.
A háromnapos program egy hagyományosnak mondható Győrből induló kergetőzéssel indul május 3-án, pénteken délután. A járművek a Tagore sétányra 16 óra körül futnak be, a szépségverseny pedig május 4-én, szombat reggel kezdődik. A VI. Balatonfüred Concours d’Elegance díjátadója vasárnap dél körül kezdődik a sétányon felállított vörös szőnyegen, majd az autók tiszteletkört tesznek a városban.
Részletes program itt.
Itt lesz egy Isotta Fraschini 8A S típusú elegáns, nyitott túrakocsi, amely az elmúlt években több oldtimer szépségversenyen is sikerrel szerepelt. Egy milánói ügyvéd, Cesare Isotta és a Fraschini fivérek együttműködéséből létrejött saját tervezésű autók gyártására 1912-ben kezdődött el. A 8A a korszak egyik legnagyobb és legdrágább luxusautója volt, csak az alváza drágább volt, mint egy Rolls-Royce vagy egy Hispano-Suiza. A vételára akár a 20 ezer dollárt is elérte, átszámolva ma ez 80-90 millió forintos autót jelent. Az Isotta nemcsak drága, de menő autó is volt, a gyár ígérete szerint felépítménytől függetlenül 150 km/h sebességre volt képes.
Az olasz autók elkötelezett hívei egy Alfa Romeo 1900C Sprint Coupét láthatnak majd. Az 1950-ben bemutatott 1900-as típust “családi autó, amely versenyeket nyer” szlogennel reklámozták. A Füreden látható autó egyik tulajdonosa egy csempész volt, akit a jugoszláv rendőrség 1958-ban letartóztatott. Az autót elárverezték, s Belgrádba került. Az 1960-as évek végén a megfelelő alkatrészek hiánya miatt az autót félreállították. Janko Uratnik az 1990-es években vásárolta meg születésnapi ajándékként. A helyreállítás közel egy évtizedig tartott.
Felsorakozik egy Invicta, amelyet a harmincas években a lehető legkifinomultabb brit sportkocsinak szántak. Az eredeti Invicta ugyan csupán kilenc éven át létezett, ám ennyi idő alatt is sikerült maradandót alkotni.
Versenyez a Volvo egyik különleges autója, amelyet a hetvenes években méretei miatt előszeretettel használták a repülőtereken. A MALÉV Air Tours gyakran vitt utasokat egy ilyen járművel a reptér és a szálloda között, sőt városnézésre is használták az 5,6 méteres autót. A versenyben résztvevő darab egy replika, amelyet több roncs Transfer 245-ösből állítottak össze. És itt lesz minden BMW-k ősatyja, a cég első autója. 1931-ben készült, tehát idén nyolcvannyolc éves.
A klasszikus járműcsodák mellett a Balatonfüred Concours d’Elegance látogatói a BMW Group jövőbe mutató modelljeit is megtekinthetik a Tagore sétányon, a luxus BMW-k mellett a MINI újdonságai, valamint a BMW Motorrad legfrissebb kétkerekű kínálata is felsorakozik.
Az elmúlt évekhez hasonlóan idén is négy kategóriába sorolják a járműveket: veteránok az I. Világháború előttről, vintage autók az 1919-1942 időszakból, classic darabok a 1945-1985 közötti időszakból és youngtimerek 1986-1995.
Ezúttal is egy öttagú zsűri szavazatai alapján osztják ki a díjakat, de a közönség is voksolhat a számára legszebb veterán autóra. Az autók bírálatánál elsősorban a szépség, az esztétikai megjelenés a legfontosabb, nem véletlen, hogy a zsűriben a műszaki szakértők mellett művészettörténész és képzőművész is szerepel.
A Concours d’Elegance története egészen a 17. századi francia arisztokraták világához vezethető vissza, akik a nyári hétvégéken felvonultatták lovas kocsijukat Párizs parkjaiban. A ’20-as, ’30-as évek Magyarországán is közkedvelt eseményeknek számítottak az efféle mustrák, amelyeket először a Margitszigeten, majd a lóversenypályán rendeztek meg. Itt a „legelegánsabb pesti nők és autók” gyűltek össze, a hölgyek a rendezvényre külön ruhakölteményekkel készültek, az urak nemegyszer egyedi, különleges karosszériát rendeltek autójuknak. Időközben a technika ugyan fejlődött, a szándék marad, ezt a hagyományt folytatja a Balatonfüred Concours d’Elegance.
éljen a REALISTA pesszimizmus
2024.12.04.
Óvoda, belső udvar, körforgalom, 5csillagos szálló, új lakótelep, stb., egyremegy. Amit a k.u.k. időkben és talán 1950-ig építettek, az tetszett…
Bővebben
kekec
2024.11.28.
Szuper, hogy kijavítja a másik helyesírását. Imádom az ilyet. Bizony, rövid magánhangzóval írta a felemlegetett szót. De akkor miért írja…
Bővebben
ovi
2024.11.28.
Szerintem nem tájidegen, sőt egyetértek, jól néz ki. Hogy Dubaj, hogy jön ide, végképp nem értem. Biztos kellett valami nagy,…
Bővebben