– Családi hagyomány a régi autók szeretete, már nagyapám is gyűjtötte az autókat. Fiammal együtt renováljuk őket, minden alkatrész átmegy a kezünkön, ezt a a Lorraine-Dietrich modellt is ő örökli majd tőlem. Nem akarunk túladni az autón, szeretjük, kötődünk hozzá. Ez a kocsi abból az időből származik, amikor a lovakat épphogy kiváltották lóerőre, szóval nem túlzás vagy sértés azt mondani, hogy ez tulajdonképpen egy ló nélküli hintó – válaszolta kérdésünkre a Csehországból érkező Pavel Beran, a díjnyertes autó tulajdonosa.
A négyhengeres, mindössze 15 lóerős autót nagyméretű túrakocsinak építették, különlegessége, hogy nyitott illetve zárt karosszériával is rendelkezett, az átépítés két ember három órányi munkájába telt. A De Dietrich az 1880-as években még vasúti kocsikat gyártott, 1896-tól állt át az autógyártásra.
Íme, a díjnyertes autó, tulajdonosával a kormány mögött.
Magyar, szlovák, szlovén, cseh, román, bolgár, osztrák és holland gyűjteményekből érkeztek az idei megmérettetésre autók. A kiállított járművek között megtalálhatók voltak a vasfüggöny mögötti autóipar remekei, a 30-as évek gengszterautói az Egyesült Államokból, méregdrága brit sportkocsik, olasz gyöngyszemek és persze a nagy, klasszikus márkák is.
A rangidős ezúttal egy 1904-es, alig 20 lóerős túrakocsi Aster volt, amely az autózás hajnalának egyik kulcsfontosságú autója.
Itt volt egy Isotta Fraschini 8A S típusú elegáns, nyitott túrakocsi, amely az elmúlt években több oldtimer szépségversenyen is sikerrel szerepelt. Egy milánói ügyvéd, Cesare Isotta és a Fraschini fivérek együttműködéséből létrejött saját tervezésű autók gyártására 1912-ben kezdődött el. A 8A a korszak egyik legnagyobb és legdrágább luxusautója volt, csak az alváza drágább volt, mint egy Rolls-Royce vagy egy Hispano-Suiza. A vételára akár a 20 ezer dollárt is elérte, átszámolva ma ez 80-90 millió forintos autót jelent. Az Isotta nemcsak drága, de menő autó is volt, a gyár ígérete szerint felépítménytől függetlenül 150 km/h sebességre volt képes.
- Képgaléria
Az olasz autók elkötelezett hívei kedvéért egy Alfa Romeo 1900C Sprint Coupé is felsorakozott. Az 1950-ben bemutatott 1900-as típust “családi autó, amely versenyeket nyer” szlogennel reklámozták. A Füreden látható autó egyik tulajdonosa egy csempész volt, akit a jugoszláv rendőrség 1958-ban letartóztatott. Az autót elárverezték, s Belgrádba került. Az 1960-as évek végén a megfelelő alkatrészek hiánya miatt az autót félreállították. Janko Uratnik az 1990-es években vásárolta meg születésnapi ajándékként. A helyreállítás közel egy évtizedig tartott.
Látható volt egy Invicta, amelyet a harmincas években a lehető legkifinomultabb brit sportkocsinak szántak. Az eredeti Invicta ugyan csupán kilenc éven át létezett, ám ennyi idő alatt is sikerült maradandót alkotni.
Versenyben volt minden BMW-k ősatyja, a cég első autója. 1931-ben készült, tehát idén nyolcvannyolc éves.
Ezúttal is egy öttagú zsűri szavazatai alapján osztották ki a díjakat, de a közönség is voksolhatott a számára legszebb veterán autóra. Az autók bírálatánál elsősorban a szépség, az esztétikai megjelenés a legfontosabb, nem véletlen, hogy a zsűriben a műszaki szakértők mellett művészettörténész és képzőművész is szerepel.
A Concours d’Elegance története egészen a 17. századi francia arisztokraták világához vezethető vissza, akik a nyári hétvégéken felvonultatták lovas kocsijukat Párizs parkjaiban. A ’20-as, ’30-as évek Magyarországán is közkedvelt eseményeknek számítottak az efféle mustrák, amelyeket először a Margitszigeten, majd a lóversenypályán rendeztek meg. Itt a „legelegánsabb pesti nők és autók” gyűltek össze, a hölgyek a rendezvényre külön ruhakölteményekkel készültek, az urak nemegyszer egyedi, különleges karosszériát rendeltek autójuknak. Időközben a technika ugyan fejlődött, a szándék marad, ezt a hagyományt folytatja a Balatonfüred Concours d’Elegance.
kiváncsi autós
2025.04.14.
Ami Ausztriát illeti, van egy érdekes jelenség. Sokszor látogatjuk a burgenlandi rokonainkat. Kifelé menve hogy hol a határ, azt becsukott…
Bővebben
Gab
2025.04.13.
Pontosan ott, ahol a MNB alapítványi pénzei, és a magánnyugdíjpénztári befizetéseink. Egyébbként az üzemanyag árában is van "útadó". Na, az…
Bővebben
Francia krémes, jaj nekem
2025.04.10.
Bergmann Gabi díjához én is gratulálok, de vérző szívvel, mert ha arra járok, mindig be KELL oda mennem, és akkor…
Bővebben