Oldal kiválasztása

Stílus és könnyedség – Concours d’Elegance a Tagore sétányon

Szerző: | 2019-05-05.

Ipari remekek, az utakról már rég eltűnt gyönyörű autók kiállítása a Tagore sétányon. Hazai és külföldi gyűjtők jóvoltából több mint ötven különleges és egyedi összeszerelésű, muzeális értékű autót láthattak az érdeklődők az immár hatodik alkalommal megrendezett Concours d’Elegance-on. Idén a fődíjat az 1907-ben gyártott francia különlegesség a Lorraine-Dietrich kapta.

– Családi hagyomány a régi autók szeretete, már nagyapám is gyűjtötte az autókat. Fiammal együtt renováljuk őket, minden alkatrész átmegy a kezünkön, ezt a a Lorraine-Dietrich modellt is ő örökli majd tőlem. Nem akarunk túladni az autón, szeretjük, kötődünk hozzá. Ez a kocsi abból az időből származik, amikor a lovakat épphogy kiváltották lóerőre, szóval nem túlzás vagy sértés azt mondani, hogy ez tulajdonképpen egy ló nélküli hintó – válaszolta kérdésünkre a Csehországból érkező Pavel Beran, a díjnyertes autó tulajdonosa.

A négyhengeres, mindössze 15 lóerős autót nagyméretű túrakocsinak építették, különlegessége, hogy nyitott illetve zárt karosszériával is rendelkezett, az átépítés két ember három órányi munkájába telt. A De Dietrich az 1880-as években még vasúti kocsikat gyártott, 1896-tól állt át az autógyártásra.
Íme, a díjnyertes autó, tulajdonosával a kormány mögött.

Magyar, szlovák, szlovén, cseh, román, bolgár, osztrák és holland gyűjteményekből érkeztek az idei megmérettetésre autók. A kiállított járművek között megtalálhatók voltak a vasfüggöny mögötti autóipar remekei, a 30-as évek gengszterautói az Egyesült Államokból, méregdrága brit sportkocsik, olasz gyöngyszemek és persze a nagy, klasszikus márkák is.

A rangidős ezúttal egy 1904-es, alig 20 lóerős túrakocsi Aster volt, amely az autózás hajnalának egyik kulcsfontosságú autója.

Itt volt egy Isotta Fraschini 8A S típusú elegáns, nyitott túrakocsi, amely az elmúlt években több oldtimer szépségversenyen is sikerrel szerepelt. Egy milánói ügyvéd, Cesare Isotta és a Fraschini fivérek együttműködéséből létrejött saját tervezésű autók gyártására 1912-ben kezdődött el. A 8A a korszak egyik legnagyobb és legdrágább luxusautója volt, csak az alváza drágább volt, mint egy Rolls-Royce vagy egy Hispano-Suiza. A vételára akár a 20 ezer dollárt is elérte, átszámolva ma ez 80-90 millió forintos autót jelent. Az Isotta nemcsak drága, de menő autó is volt, a gyár ígérete szerint felépítménytől függetlenül 150 km/h sebességre volt képes.

  • Képgaléria

Az olasz autók elkötelezett hívei kedvéért egy Alfa Romeo 1900C Sprint Coupé is felsorakozott. Az 1950-ben bemutatott 1900-as típust “családi autó, amely versenyeket nyer” szlogennel reklámozták. A Füreden látható autó egyik tulajdonosa egy csempész volt, akit a jugoszláv rendőrség 1958-ban letartóztatott. Az autót elárverezték, s Belgrádba került. Az 1960-as évek végén a megfelelő alkatrészek hiánya miatt az autót félreállították. Janko Uratnik az 1990-es években vásárolta meg születésnapi ajándékként. A helyreállítás közel egy évtizedig tartott.

Látható volt egy Invicta, amelyet a harmincas években a lehető legkifinomultabb brit sportkocsinak szántak. Az eredeti Invicta ugyan csupán kilenc éven át létezett, ám ennyi idő alatt is sikerült maradandót alkotni.

Versenyben volt minden BMW-k ősatyja, a cég első autója. 1931-ben készült, tehát idén nyolcvannyolc éves.

Ezúttal is egy öttagú zsűri szavazatai alapján osztották ki a díjakat, de a közönség is voksolhatott a számára legszebb veterán autóra. Az autók bírálatánál elsősorban a szépség, az esztétikai megjelenés a legfontosabb, nem véletlen, hogy a zsűriben a műszaki szakértők mellett művészettörténész és képzőművész is szerepel.

A Concours d’Elegance története egészen a 17. századi francia arisztokraták világához vezethető vissza, akik a nyári hétvégéken felvonultatták lovas kocsijukat Párizs parkjaiban. A ’20-as, ’30-as évek Magyarországán is közkedvelt eseményeknek számítottak az efféle mustrák, amelyeket először a Margitszigeten, majd a lóversenypályán rendeztek meg. Itt a „legelegánsabb pesti nők és autók” gyűltek össze, a hölgyek a rendezvényre külön ruhakölteményekkel készültek, az urak nemegyszer egyedi, különleges karosszériát rendeltek autójuknak. Időközben a technika ugyan fejlődött, a szándék marad, ezt a hagyományt folytatja a Balatonfüred Concours d’Elegance.

Megosztás

Olvass tovább

Programok

Carmina Burana

2024-03-10. 19.00 Balatonfüred Kongresszusi Központ

Kortárs táncszínház.

< 2024 >
Március
H.K.Sze.Cs.P.Szo.V.
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Hírek, Agora

Hírek

Rajzpályázat

„Ha nagy leszek, Bohócdoktor leszek” címmel rajzpályázatot hirdet a Karitáció Alapítvány.

Agora

  • Attila2024-02-28 17.10AgoraÍzléses közterületek Füreden? De mi lesz a lakóteleppel ,évek óta nem kezelik rendesen a növényeket ,bokrokat, fákat. Több szolgáltató feltúrta
  • Hát csak nem már megint egy átkozott szálloda?2024-02-23 16.27AgoraÉs ráadásul annyira szép zöld, hogy csak na. De a lényeg, hogy a turizmus nem cél, hanem eszköz. Az egyik
  • Rendelethez2024-02-23 16.24AgoraKöszönöm az információt! És egyben nagyon gratulálok az illetékeseknek.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Hirdetés

anigifwpbradafaloda
anigifwpmozi
Wow Banner Fekvo Szoveg V2 2
Bahart
image004