– Az olimpiai részvétel bíróként ugyanazt jelenti, mint aktív sportolóként, a csúcsot. Mindig is erre vágytam. Tizenkét év következetes munkája van ebben. Komoly kiválasztási folyamaton vagyunk túl, ahol számos adottságot vizsgáltak. 330 nemzetközi vitorlás versenybíró van a világon, közülük kerültem be a 27 fős olimpiai gárdába, nagyon örülök, hogy tengerpart nélküli országként nemcsak versenyzőként, de szakemberként is számítanak ránk, magyarokra – válaszolta kérdésünkre Böröcz Bence.
A tokiói olimpián tíz vitorlás versenyszámban 350 sportoló méri majd össze tudását. A futamokat a fővárostól másfél óra autóútra lévő Enoshima szigeten rendezik majd, itt tartották egyébként az 1964-es olimpia küzdelmeit is.
Böröcz Bence jó eséllyel a Finn hajóosztály vezetője lesz, nemzetközi versenybíróként a parton és a vízen is jelen kell lennie, de a legtöbb feladatot mégis a versenyszámok utáni esetleges óvások, a sportolók észrevételeinek kezelése jelenti majd.
– Tokióban nagy a repülőgép forgalom, ami megzavarhatja a szélmozgásokat, ezért vitték el a vitorlás versenyeket a szigetre. Itt viszont több, tradicionálisan halászattal foglalkozó család él, olyannyira, hogy a versenypályák kijelölésekor figyelembe vették a halászó helyeiket és azokhoz alkalmazkodtak. A mostani halászok elődei a 64-es olimpián is itt voltak, dolgoztak, ezért aztán nemhogy nem volt ebből konfliktus, de a helyi halászok büszkék rá, hogy folytatják a családi hagyományt és a vitorlázók kerülgetik őket. Japán lévén speciális körülményekre is fel kell készülnünk, rendkívül magas lesz a páratartalom, megfelelő kondíció kell, hogy a versenyeken végig tudjunk koncentrálni. Bármikor jöhet egy kisebb-nagyobb cunami is, úgyhogy a helyi szervezők már tervezik, melyik hegyre kell azonnal felmennünk, ha helyzet van – mondja Böröcz Bence, aki önkéntesként végzi majd a bíráskodást Japánban.
A 28 éves versenybíró 2007 óta foglalkozik bíráskodással, az utóbbi hét évben a World Sailing nemzetközi versenybírója, a világ legfiatalabbjaként számos ifjúsági világ- és Európa-bajnokságon vett részt, majd sorban jöttek a felnőtt világversenyek is. Állítása szerint a balatonfüredi rendezésű 2013-as Laser világbajnokság volt az igazi beavatója, ott döntötte el, amit lehet, megtesz azért, hogy kiemelkedő bíróvá váljon.
Szabályértelmezési kérdéseket vizsgál, szívügyének tartja a hazai vitorlássport fejlődését, a versenyszabályok magyarra fordítását, a folyamatos képzést, és elkötelezett híve, hogy a versenyek lebonyolítása közben a sportolók a legjobb szolgáltatást kapják. Emellett a trendinek számító E-vitorlás Világbajnokság szabályainak megalkotásában is részt vesz.
– Speciális sportágról van szó, viszonylag tág szabályokkal, ezért a hagyományostól eltér a bírók feladata is. A vízen előfordulnak viták, amiket csak a verseny után, a parton lehet lezárni. Itt van nekünk bíróknak nagy szerepünk, hiszen szót kell értenünk az olykor feldúlt sportolókkal és esetenként kétes helyzetekben dönteni. A verseny alatt végig koncentráltnak kell lennünk, utána viszont gyakran a konfliktuskezelés a feladatunk.
Végzettsége szerint villamosmérnök, jelenleg informatikai fejlesztések projektmenedzsere. Nyolc évesen kezdett el vitorlázni a Balatonfüredi Yacht Clubban (BYC), imádta és imádja a vitorlázást, ha csak lehet, most is a vízen van, de mint megjegyzi: a bíráskodás lett az igazi szenvedélye. Édesapja a BYC ügyvezető igazgatója, így adta magát a kérdés, egyáltalán volt-e esélye arra, hogy ne a vitorlázás körül forogjon az élete.
– Sok sportágat kipróbáltam, atlétikát, úszást, küzdősportokat, de megragadtam a vitorlázásnál. Természetes volt, hogy napi szinten megfordultam a BYC-ben, de akkor még apukám nem dolgozott az egyesületnél, egyszerűen csak hobbi szinten kedvelte a vitorlázást. Nem kapacitált különösebben, sőt azt mondhatom, egymással párhuzamosan folytunk bele egyre jobban a vitorlássportba. Később persze segített a tapasztalata. A vitorlázás nekem megmaradt komoly hobbinak, ha pedig évente három nagy versenyen ott lehetek bíróként, az külön öröm – mondta Böröcz Bence, aki úgy tűnik, biztos ott lesz a tokiói olimpia nyitóünnepségén is, mert napokkal a játékok kezdete előtt már a helyszínen kell lennie.
Címlapfotó: Szántó Áron
Mert ha elindul a vonat...
2024.09.26.
Biztos nem Belgrádba ment a kérdéses járat... Akkor nem, hogy 32 percet késett volna, hanem 32 perccel előbb érkezett volna…
Bővebben
MÁV
2024.09.25.
A 32 perc az még csak lóf... sem. Ez tényleg így van. Bármit csak akkor lehet szóvá tenni, ha 120…
Bővebben
soha többet vonat!!!
2024.09.25.
Több éve vonatoztam utoljára és hétfőn egy világ dőlt össze bennem! a 13,05-ös tapolcai vonat 32 perces késéssel indult Füredről,és…
Bővebben