Oldal kiválasztása

Divatborok és bordivatok

Szerző: | 2021-08-11.

Mit gondolnak a helyi borászok a rozédivatról, tart még a borfajta népszerűsége vagy újabb trendi borok jelennek meg a piacon? Egyáltalán kell-e követni a Balatonfüredi-csopaki borvidéken a bordivatot? Mindenesetre a rozék és a slágernek számító gyöngyözőborok minden gazda kínálatában megtalálhatók a Borheteken.

Baloghné Király Mónika, Balogh Pincészet – Pécsely
Idén szerintem talán az illatos szárazborok felé nyitnak a fogyasztók itt, a mi vidékünkön is. Feltörekvőnek látom a gyöngyözőbor piacát. A reduktív technológiával készült olaszrizling a nyári időszak kedvelt bora, hűvösebb időkben szívesen fogyasztják a testesebb, hordós szelekciókat a vendégek. Ugyanakkor a rozéfogyasztás az elmúlt két évben a borvidék borászatainál stagnálni látszik. Töretlen előmenetele megtorpant, ami nem jelenti azt, hogy pár éven belül nem kezd újabb szárnyalásba.

Mészáros József, Mészáros Pince – Pécsely
A divatbor kifejezés szerintem kicsit lealacsonyító, lesajnáló. Számomra az Irsai Olivér fajtából készült borok erre a jó példák. Borászati szempontból egy rémálom, hiszen korai érésű, nem tud megfelelően cukrosodni, nincs megfelelő savtartalma, nincs beltartalma, extrakja, van ugyan egy sajátos megnyerő illata, de ez nem kárpótolja a többi hiányosságát. Jó pár borászat – szembemenve a szakmával, a klímaváltozással, engedve a divathisztinek – nagyobb mennyiségű Irsai-ültetvényt létesített. Talán rövid távon kifizetődő, de semmi esetre sem szolgálja a borvidék hosszú távú sikerességét. A rozé egy nagyon érdekes téma, azon kevés dolgok egyike a bor világában, amiben megelőztük a világot. Úgy húsz éve kezdődött nálunk a rozék „ámokfutása”, slágerré válása, ezt 5–8 éves késéssel követte az európai bortrend. Talán épp napjainkban éri el ez a divathullám a csúcsát. Még mindig nagyon divatos, de már kopik az újdonságereje. Én azt látom, hogy a rozékedvelők, akik eddig főleg a friss, üde, gyümölcsös, könnyű rozékat fogyasztották, egyre inkább nyitnak a testesebb, érettebb, veretesebb, cizelláltabb rozék felé. De biztosak lehetünk benne, még jó pár évig sláger lesz a rozé.

Figula Mihály, Figula Pincészet
Divatbor? Gyakorlatilag minden, ami szénsavas, ugyanakkor egy olyan borvidéken, ahol 2000 éves múltja van a bortermelésnek, óvatosan kell bánni a divattal. A divat elmúlik, a termőhely azonban örök. A rozéval kapcsolatban elmondhatom, hogy egyértelműen jó pozícióban van ez a borfajta, és ez sokat segít, hiszen lehetőségünk van megmutatni a rozé másik arcát. Magyarországon ugyanis a rozé kategóriát gyakran kizárólag könnyed, gyümölcsös, nyári borként ismerjük, a reflektorfénynek köszönhetően most lehetőségünk van megmutatni a tartalmasabb, érlelhető változatát is.

Barabás Barna, Zelna Borászat
A rozé nálunk még mindig sikertermék, évről évre többet készítünk belőle, így mondhatjuk, hogy a kereslet stabil, a nyár fontos élményfaktora. A trendiségtől a szőlőfajták vonatkozásában próbáljuk távol tartani magunkat, mivel a szőlőterületeinket 30–50 évre tervezzük, így nehezen tudunk reagálni a változásokra. A Zelna Borászatnál a klasszikus magyar fajtákra helyezzük a fő hangsúlyt, ebben vagyunk évről évre erősebbek.

Kálmán József, Arias Borászat – Pécsely
Nyáron kevés jobb frissítő létezik, mint egy deres oldalú, jéghideg rozé hosszúlépés. A rozé szerintem még mindig sláger, és remélem, az is marad. Hogy mi a slágerbor? A borvidékünkön az olaszrizlingnek töretlen a népszerűsége, de mellette egyre nagyobb igény mutatkozik a könnyedebb, illatosabb fajtákra is. Sok esetben a vásárlók keresik a mérsékeltebb alkoholtartalmú, elsődleges gyümölcsaromákat hordozó illatos fehérborokat. Ilyen például az Irsai Olivér vagy a muskotályfajták. Az ezekből készülő gyöngyözőboroknak is nagy jövőjük van.

Mészáros Gabriella, nemzetközi borakadémikus
Ma minden trendi, amiben buborék van. Egyre több pezsgővel, gyöngyöző- és habzóborral találkozhatnak a fogyasztók, és ez szerintem jó dolog. A divatok mindig jönnek-mennek, ilyen a még mindig népszerű rozé, de beszélhetünk bármilyen jó minőségű borról, egyet soha nem szabad elfelejteni: a minőség az, ami soha nem fog kimenni a divatból. Mindenkinek az a jó és trendi bor, amit szeret, amit jóízűen elfogyaszt, hiszen a bor mégiscsak egy élvezeti cikk.

Gyukli Krisztián borász – Gyukli Pince
A rozé sosem fog kimenni a divatból, hiszen ez egy önálló borkategória. Az viszont jól látható, hogy a borfogyasztást meghatározó 18–50 év közötti korosztály egyre kevesebb rozét fogyaszt. Az országos és a regionális eladási statisztikák is azt mutatják, hogy a rozé helyét idővel a jól értelmezhető, könnyű, illatos borok veszik át. A legtöbb korosztály fogyasztásait vizsgálva azt tapasztaljuk, hogy minden népszerű, amiben buborék van. Gyöngyözőborral a régióban elsőként a Gyukli Pince állt a fogyasztók elé 2006-ban, azóta szinte minden borász kollégánk kínálatában megtalálható. A gyöngyöző-, habzó- és pezsgőborok mellett a friss, illatos fehérborok is egyre kedveltebbek.

Söptei Zsolt borász – Söptei Pincészet és Étterem
Divatos még, bár kétségkívül nincs rá akkora kereslet, mint a korábbi években. Szerintem a rozé egy karakteresebb irányba fog elmozdulni, és a legalább hároméves fogyaszthatóság lesz a cél. A rozé azért szorult némileg háttérbe, mert az elmúlt években felfelé indult a pezsgőfogyasztás. Ezzel párhuzamosan a gyöngyözőborok sikere is érzékelhető, ami szintén nem biztos, hogy maradandó lesz, inkább divatirányzatnak gondolnám. A piac ez irányú igényeit mi is igyekszünk kielégíteni, de alapvetően megmaradunk a minőségi fehér-száraz borok készítésénél, ami továbbra is fő csapás a Balatonfüred–csopaki borvidéken.

Koczor Kálmán, a Balatonvin Borlovagrend elnök-nagymestere, a Magyarországi Borrendek Országos Szövetségének elnöke
A rozé egyre nagyobb divat. A fogyasztók egyre inkább azokat a rozékat kedvelik, amik a frissesség, a szénsavasság mellett íz- és zamatanyagokat is tartalmaznak. A rozé korán, nem teljes érettségi állapotban szüretelt kék szőlőből készül, gyorsan piacra lehet dobni, és a fotója mellé remek szövegek készülhetnek a közösségi médiában. Márpedig az internet manapság nagymértékben befolyásolja a fogyasztói szokásokat. A füredi borhéten lévő borok 70 százaléka száraz, a többi vörös és félédes, ehhez képest az elfogyasztott bor 40–50 százaléka félédes. A bor először széppé teszi a hölgyeket, utána okossá, és ezen a szinten már be merik vallani, hogy mit kedvelnek. Ez pedig általában nem a sommelier-k által sugallt száraz bor. A borversenyek bírálóit is befolyásolják a trendek, épp ezért jobbára a száraz rozék nyernek, a fogyasztók körében viszont a 2-4 gramm cukrot is tartalmazó rozé messze lesöpri a szárazakat. Ami élvezeti cikk – így a bor is –, azt bízzuk a fogyasztókra.

Szabó Gergő – Szabó és Fia Borpince, Balatoncsicsó
Abszolút divat, nálunk a 2005-ös évtől 2019-ig évről évre több fogyott, de azóta is az olaszrizling és a juhfark mellett a legkeresettebb három borunk közé tartozik. Talán a húszas évtől már nincsenek kimondottan divatborok, egyre több a tudatos borfogyasztó, aki szereti a pincészetnek akár a teljes kínálatát megismerni, majd válogatáskartonokat vásárol. Nekünk jelenleg tizennyolc borunk van, ebből tizenötfélét a balatonfüredi borheteken is megkóstolhatnak a vendégek. De ha mindenképp ki kellene emelni a nagy közönségkedvencet, akkor a két gyöngyözőnket említeném, a Virgoncot és a Csibészt.

Simon Cecília főborász, Tűzkő Birtok Pincészet
Van, aki úgy érzi, hogy alábbhagyott az intenzív rozéláz, de én úgy látom, hogy a könnyed, gyümölcsös, szén-dioxidos vagy habzó rozé továbbra is a nyár kedvence. A rozé készítésénél két technológiát veszünk alapul: a könnyedebb, akár kevés maradék cukros rozét – vagy hasonló fehérbort – a fiatalabbak kedvelik, a testes rozék pedig a vörösbor készítésekor elvett léből származnak. Az utóbbiak magasabb alkoholtartalommal rendelkeznek, és nem is biztos, hogy az elsődleges illat- és zamatanyagok jelennek meg bennük. Az alacsonyabb savtartalom miatt lágyabbak, de robusztusak, nehezebbek, így komoly ételek kísérői is lehetnek.
Ha divatról beszélünk, akkor a fehér világfajtákat emelném ki. A kereslet szerint kedvelt a szürkebarát és a chardonnay. A kilencvenes évek közepének chardonnayőrülete idővel alábbhagyott, de egy-két éve újabb fellángolást tapasztalok. A fiatalok rendkívül kedvelik még az illatos fajtákat, az Irsai Olivért és a cserszegit, míg a vörösborokat inkább a középkorosztály vagy az idősebbek kedvelik.

 

Megosztás

Ne maradjon le a város legfontosabb híreiről!

Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön első kézből Balatonfüred híreiről!

Olvass tovább

Programok

Hírek, Agora

Hírek

Belső üdvar-hoz

2024.11.15.

Köszönöm, hogy megengedi a szubjektivitást, mert szerintem igenis betonszörny. Ez is és igen, a vele szemben lévő is. Szerintem. Nem…

belső udvar

2024.11.12.

Szerintem nem betonszörny épül, az ezzel szemben van, de ez szubjektív. Lesz egy nyitott épület, üzletekkel, szerintem ez jó. Fűmaggal…

Krónikás

2024.11.11.

Teljes egészében egyetértek "belső udvarral". Egy újabb terület lesz rendezett. Ugyanakkor érthetetlen, hogy Füreden már olyan területeken is el lehet…

HOZZÁSZÓLÁSOK

Hirdetés

Je
anigifwpmozi
Wow Banner Fekvo Szoveg V2 2
Bmw
Bahart