Oldal kiválasztása

Divatborok és bordivatok

Szerző: | 2021-08-11.

Mit gondolnak a helyi borászok a rozédivatról, tart még a borfajta népszerűsége vagy újabb trendi borok jelennek meg a piacon? Egyáltalán kell-e követni a Balatonfüredi-csopaki borvidéken a bordivatot? Mindenesetre a rozék és a slágernek számító gyöngyözőborok minden gazda kínálatában megtalálhatók a Borheteken.

Baloghné Király Mónika, Balogh Pincészet – Pécsely
Idén szerintem talán az illatos szárazborok felé nyitnak a fogyasztók itt, a mi vidékünkön is. Feltörekvőnek látom a gyöngyözőbor piacát. A reduktív technológiával készült olaszrizling a nyári időszak kedvelt bora, hűvösebb időkben szívesen fogyasztják a testesebb, hordós szelekciókat a vendégek. Ugyanakkor a rozéfogyasztás az elmúlt két évben a borvidék borászatainál stagnálni látszik. Töretlen előmenetele megtorpant, ami nem jelenti azt, hogy pár éven belül nem kezd újabb szárnyalásba.

Mészáros József, Mészáros Pince – Pécsely
A divatbor kifejezés szerintem kicsit lealacsonyító, lesajnáló. Számomra az Irsai Olivér fajtából készült borok erre a jó példák. Borászati szempontból egy rémálom, hiszen korai érésű, nem tud megfelelően cukrosodni, nincs megfelelő savtartalma, nincs beltartalma, extrakja, van ugyan egy sajátos megnyerő illata, de ez nem kárpótolja a többi hiányosságát. Jó pár borászat – szembemenve a szakmával, a klímaváltozással, engedve a divathisztinek – nagyobb mennyiségű Irsai-ültetvényt létesített. Talán rövid távon kifizetődő, de semmi esetre sem szolgálja a borvidék hosszú távú sikerességét. A rozé egy nagyon érdekes téma, azon kevés dolgok egyike a bor világában, amiben megelőztük a világot. Úgy húsz éve kezdődött nálunk a rozék „ámokfutása”, slágerré válása, ezt 5–8 éves késéssel követte az európai bortrend. Talán épp napjainkban éri el ez a divathullám a csúcsát. Még mindig nagyon divatos, de már kopik az újdonságereje. Én azt látom, hogy a rozékedvelők, akik eddig főleg a friss, üde, gyümölcsös, könnyű rozékat fogyasztották, egyre inkább nyitnak a testesebb, érettebb, veretesebb, cizelláltabb rozék felé. De biztosak lehetünk benne, még jó pár évig sláger lesz a rozé.

Figula Mihály, Figula Pincészet
Divatbor? Gyakorlatilag minden, ami szénsavas, ugyanakkor egy olyan borvidéken, ahol 2000 éves múltja van a bortermelésnek, óvatosan kell bánni a divattal. A divat elmúlik, a termőhely azonban örök. A rozéval kapcsolatban elmondhatom, hogy egyértelműen jó pozícióban van ez a borfajta, és ez sokat segít, hiszen lehetőségünk van megmutatni a rozé másik arcát. Magyarországon ugyanis a rozé kategóriát gyakran kizárólag könnyed, gyümölcsös, nyári borként ismerjük, a reflektorfénynek köszönhetően most lehetőségünk van megmutatni a tartalmasabb, érlelhető változatát is.

Barabás Barna, Zelna Borászat
A rozé nálunk még mindig sikertermék, évről évre többet készítünk belőle, így mondhatjuk, hogy a kereslet stabil, a nyár fontos élményfaktora. A trendiségtől a szőlőfajták vonatkozásában próbáljuk távol tartani magunkat, mivel a szőlőterületeinket 30–50 évre tervezzük, így nehezen tudunk reagálni a változásokra. A Zelna Borászatnál a klasszikus magyar fajtákra helyezzük a fő hangsúlyt, ebben vagyunk évről évre erősebbek.

Kálmán József, Arias Borászat – Pécsely
Nyáron kevés jobb frissítő létezik, mint egy deres oldalú, jéghideg rozé hosszúlépés. A rozé szerintem még mindig sláger, és remélem, az is marad. Hogy mi a slágerbor? A borvidékünkön az olaszrizlingnek töretlen a népszerűsége, de mellette egyre nagyobb igény mutatkozik a könnyedebb, illatosabb fajtákra is. Sok esetben a vásárlók keresik a mérsékeltebb alkoholtartalmú, elsődleges gyümölcsaromákat hordozó illatos fehérborokat. Ilyen például az Irsai Olivér vagy a muskotályfajták. Az ezekből készülő gyöngyözőboroknak is nagy jövőjük van.

Mészáros Gabriella, nemzetközi borakadémikus
Ma minden trendi, amiben buborék van. Egyre több pezsgővel, gyöngyöző- és habzóborral találkozhatnak a fogyasztók, és ez szerintem jó dolog. A divatok mindig jönnek-mennek, ilyen a még mindig népszerű rozé, de beszélhetünk bármilyen jó minőségű borról, egyet soha nem szabad elfelejteni: a minőség az, ami soha nem fog kimenni a divatból. Mindenkinek az a jó és trendi bor, amit szeret, amit jóízűen elfogyaszt, hiszen a bor mégiscsak egy élvezeti cikk.

Gyukli Krisztián borász – Gyukli Pince
A rozé sosem fog kimenni a divatból, hiszen ez egy önálló borkategória. Az viszont jól látható, hogy a borfogyasztást meghatározó 18–50 év közötti korosztály egyre kevesebb rozét fogyaszt. Az országos és a regionális eladási statisztikák is azt mutatják, hogy a rozé helyét idővel a jól értelmezhető, könnyű, illatos borok veszik át. A legtöbb korosztály fogyasztásait vizsgálva azt tapasztaljuk, hogy minden népszerű, amiben buborék van. Gyöngyözőborral a régióban elsőként a Gyukli Pince állt a fogyasztók elé 2006-ban, azóta szinte minden borász kollégánk kínálatában megtalálható. A gyöngyöző-, habzó- és pezsgőborok mellett a friss, illatos fehérborok is egyre kedveltebbek.

Söptei Zsolt borász – Söptei Pincészet és Étterem
Divatos még, bár kétségkívül nincs rá akkora kereslet, mint a korábbi években. Szerintem a rozé egy karakteresebb irányba fog elmozdulni, és a legalább hároméves fogyaszthatóság lesz a cél. A rozé azért szorult némileg háttérbe, mert az elmúlt években felfelé indult a pezsgőfogyasztás. Ezzel párhuzamosan a gyöngyözőborok sikere is érzékelhető, ami szintén nem biztos, hogy maradandó lesz, inkább divatirányzatnak gondolnám. A piac ez irányú igényeit mi is igyekszünk kielégíteni, de alapvetően megmaradunk a minőségi fehér-száraz borok készítésénél, ami továbbra is fő csapás a Balatonfüred–csopaki borvidéken.

Koczor Kálmán, a Balatonvin Borlovagrend elnök-nagymestere, a Magyarországi Borrendek Országos Szövetségének elnöke
A rozé egyre nagyobb divat. A fogyasztók egyre inkább azokat a rozékat kedvelik, amik a frissesség, a szénsavasság mellett íz- és zamatanyagokat is tartalmaznak. A rozé korán, nem teljes érettségi állapotban szüretelt kék szőlőből készül, gyorsan piacra lehet dobni, és a fotója mellé remek szövegek készülhetnek a közösségi médiában. Márpedig az internet manapság nagymértékben befolyásolja a fogyasztói szokásokat. A füredi borhéten lévő borok 70 százaléka száraz, a többi vörös és félédes, ehhez képest az elfogyasztott bor 40–50 százaléka félédes. A bor először széppé teszi a hölgyeket, utána okossá, és ezen a szinten már be merik vallani, hogy mit kedvelnek. Ez pedig általában nem a sommelier-k által sugallt száraz bor. A borversenyek bírálóit is befolyásolják a trendek, épp ezért jobbára a száraz rozék nyernek, a fogyasztók körében viszont a 2-4 gramm cukrot is tartalmazó rozé messze lesöpri a szárazakat. Ami élvezeti cikk – így a bor is –, azt bízzuk a fogyasztókra.

Szabó Gergő – Szabó és Fia Borpince, Balatoncsicsó
Abszolút divat, nálunk a 2005-ös évtől 2019-ig évről évre több fogyott, de azóta is az olaszrizling és a juhfark mellett a legkeresettebb három borunk közé tartozik. Talán a húszas évtől már nincsenek kimondottan divatborok, egyre több a tudatos borfogyasztó, aki szereti a pincészetnek akár a teljes kínálatát megismerni, majd válogatáskartonokat vásárol. Nekünk jelenleg tizennyolc borunk van, ebből tizenötfélét a balatonfüredi borheteken is megkóstolhatnak a vendégek. De ha mindenképp ki kellene emelni a nagy közönségkedvencet, akkor a két gyöngyözőnket említeném, a Virgoncot és a Csibészt.

Simon Cecília főborász, Tűzkő Birtok Pincészet
Van, aki úgy érzi, hogy alábbhagyott az intenzív rozéláz, de én úgy látom, hogy a könnyed, gyümölcsös, szén-dioxidos vagy habzó rozé továbbra is a nyár kedvence. A rozé készítésénél két technológiát veszünk alapul: a könnyedebb, akár kevés maradék cukros rozét – vagy hasonló fehérbort – a fiatalabbak kedvelik, a testes rozék pedig a vörösbor készítésekor elvett léből származnak. Az utóbbiak magasabb alkoholtartalommal rendelkeznek, és nem is biztos, hogy az elsődleges illat- és zamatanyagok jelennek meg bennük. Az alacsonyabb savtartalom miatt lágyabbak, de robusztusak, nehezebbek, így komoly ételek kísérői is lehetnek.
Ha divatról beszélünk, akkor a fehér világfajtákat emelném ki. A kereslet szerint kedvelt a szürkebarát és a chardonnay. A kilencvenes évek közepének chardonnayőrülete idővel alábbhagyott, de egy-két éve újabb fellángolást tapasztalok. A fiatalok rendkívül kedvelik még az illatos fajtákat, az Irsai Olivért és a cserszegit, míg a vörösborokat inkább a középkorosztály vagy az idősebbek kedvelik.

 

Megosztás

Ne maradjon le a város legfontosabb híreiről!

Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön első kézből Balatonfüred híreiről!

Olvass tovább

Programok

Hamvas Napok

2024-03-22-23. Irodalmi Szalon

Irodalom és filozófia Hamvas Béla jegyében.

< 2024 >
Március
H.K.Sze.Cs.P.Szo.V.
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Hírek, Agora

Hírek

Teljes útzár

Március 11-14. között ívóvíz hálózati munkálatok miatt teljes útlezárás lesz a Táncsics utcában.

Agora

  • Mária2024-03-17 14.24AgoraSokan voltak a koncerten, teltház volt. Többször hallottam zenélni, de ez volt eddig a legjobb műsora.
  • cinikus2024-03-17 09.05AgoraSzép volt az ünnepi beszéd. Még szebb lett volna, ha a nagyobbik részét nem a központban írták volna.
  • morze2024-03-17 08.51AgoraSzép gondolattal zárja a polgármester a beszédét. Valóban jó és érdemes itt élni. De az lenne a kérésem, hogy a

HOZZÁSZÓLÁSOK

Hirdetés

anigifwpbradafaloda
anigifwpmozi
Wow Banner Fekvo Szoveg V2 2
Bahart
image004