Veteránok szépségversenye – Egy 1930-as Isotta Fraschini a fődíjas

Újra veterán autók szépségversenye a Tagore sétányon. Hazai és külföldi gyűjtők jóvoltából ötven különleges és egyedi összeszerelésű, muzeális értékű, az utakról már rég eltűnt gyönyörű autót láthattak az érdeklődők a Concours d’Elegance-on. A fődíjat egy 1930-as Isotta Fraschini luxusautó vitte el.

Az utolsó pillanatban jelentkezett a versenyre Karol Pavlu Szlovákiából, aki az utóbbi években több különleges autóval is részt vett a rendezvényen. Ezúttal egy 1930-ban készült Castagna-karosszériás, Isotta Fraschini 8A SS luxusautóval vitte el a fődíjat. A korszak egyik legdrágább luxusautója 150 km/h sebességre volt képes. Az autó korábban a Pebble Beach Concours d’Eegance és a Villa d’Este Concorso Eleganza rendezvényeken is nagy sikert aratott. Ékessége a külön szépségdíjat érdemlő orrdísz (címlapfotónkon látható).

A versenyen számos autót díjaztak. A Füred TV videója a díjátadóról.

A pandémia miatt két év kényszerszünet után rendezték meg újra a nemzetközileg is jegyzett találkozót, amely a város egyik legnépszerűbb eseménye, a kiállított autók évről évre több ezer látogatót vonzanak.

Az elmúlt évekhez hasonlóan idén is négy kategóriába sorolták a járműveket: veteránok az I. Világháború előttről, vintage autók az 1919-1942 időszakból, classic darabok a 1945-1985 közötti időszakból és youngtimerek 1986-1995.

A Tagore sétányon kiállított járművek között lépni is alig lehetett, akkora volt az érdeklődés. Felnyitott motorháztetők, közös fényképezkedés a tulajdonossal, alkatrészek mustrája, szebbnél szebb emblémák.

  • Képgaléria

Ötven gyönyörű vagy éppen meghökkentő oldtimer között ezúttal is néhány igazi különlegesség volt látható, mint például egy 1948-as Rolls-Royce Silver Wraith, amelynek első tulajdonosa az indiai Nabha tartomány maharadzsája volt.

A Brnoban székelő egykori Československá zbrojovka, elsősorban fegyverkészítéssel foglalkozó gyárból kikerült 1937-ben gyártott ZET5 is figyelemreméltó jármű volt. A cég egyik utolsó személyautó-típusából összesen 357 példány készült. A különleges felépítményű autóból II. Károly román király is vásárolt egyet. A Füreden látható Plachy karosszériás roadster a Veteran Arena múzeum gyűjteményének ékessége, első tulajdonosa a fényűző életet élő Vlasta Burian cseh színész, komikus, énekes és színháztulajdonos volt.

Itt volt egy 1913-as Town Car felépítményes Mercedes is. Az a hír járja az autóról, hogy egy dúsgazdag amerikai vállalkozó rendelte meg, aki még a jármű elkészítése előtt, 1912-ben életét vesztette a Titanicon. A verseny rangidőse egy francia autó, az 1907-ben gyártott Lorraine Dietrich lesz.

Egy közel 100 éves Citroën is felvonult a versenyen, Deák Ferenc szobra előtt áll. Az AC4 nemcsak családi autó, hanem elviszi a terményes zsákokat, kosarakat a piacra, vagy a házhoz járó mesterember anyagait, szerszámait is. Karosszériájának hátfala ezért lenyitható, könnyű kivenni a hátsó ülést, és levenni a vászontetőt. A szép nagy raktér ellenére az autó megőrzi szemrevaló formáját.

Íme, a kategóriákra bontott nevezési lista!
A réz korszak
Lorraine Dietrich, 1907
Mercedes 28/50 PS, 1912
Mercedes 10/20 PS, 1913
Családi autók a második világháború előtt
Zbrojovka, ZET9, 1929
Star, 1925
Citroën, AC4, 1928
Tatra, 30 sport cabrio, 1930
Tatra 75 cabrio, 1936
Elegancia a háború előtt
Hispano Suiza H6 “Belvallette Paris”, 1921
Isotta Fraschini 8A SS 1930
Bugatti 46 Petit Royale, 1930
Wikov 70, 1931
Bentley 3.5-litre, 1934
Rolls-Royce 20/25, 1934
Zbrojovka ZET5 Express (Plachy), 1935-1936
Elegancia a háború után
Rolls-Royce Silver Wraith, 1948
Alvis 108, 1956
Lancia Aurelia B24, 1957
Mercedes 220, 1959
Borgward Isabella Coupe, 1960
Mercedes W111 Cabriolet, 1969
Sportkocsik 1945. után
Austin-Healey 3000, 1959
Mercedes-Benz 250 SL, 1968
Datsun 2000 Sports, 1968
Jaguar E-type, 1969
Ford Mustang Mach I, 1973
MGB GT, 1975
Ferrari 308 GTB, 1985
Verseny-sportkocsik
Fiat 520 Competizione, 1928
Peugeot 205 GTI, 1988
Opel Kadett Coupe Rally, 1973
Ford Sierra Cosworth, 1988
Amerikai országúti cirkálók
Buick Wildcat, 1968
Cadilac Eldorado Biaritz, 1977
Oldsmobile Toronado Brougham, 1978
Cadilac Fleetwood 60 Special, 1958
Chevrolet Impala Convertible, 1967
Pontiac Bonneville, 1968
Családi örömök
Volkswagen T1, 1963
Autobianchi Panoramica, 1966

A balatonfüredi Concours d’Elegance-on szinte a kezdetek óta egy öttagú zsűri szavazatai alapján osztják ki a díjakat, de a közönség is voksolhat a számára legszebb veterán autóra. Az autók bírálatánál elsősorban a szépség, az esztétikai megjelenés a legfontosabb, nem véletlen, hogy a zsűriben a műszaki szakértők mellett művészettörténész és képzőművész is mindig helyet kap.

A Concours d’Elegance története egészen a 17. századi francia arisztokraták világához vezethető vissza, akik a nyári hétvégéken felvonultatták lovas kocsijukat Párizs parkjaiban. A ’20-as, ’30-as évek Magyarországán is közkedvelt eseményeknek számítottak az efféle mustrák, amelyeket először a Margitszigeten, majd a lóversenypályán rendeztek meg. Itt a „legelegánsabb pesti nők és autók” gyűltek össze, a hölgyek a rendezvényre külön ruhakölteményekkel készültek, az urak nemegyszer egyedi, különleges karosszériát rendeltek autójuknak. Időközben a technika ugyan fejlődött, a szándék marad, ezt a hagyományt folytatja a Balatonfüred Concours d’Elegance.

 

 

Olvass tovább

Hozzászólások lezárva.