A Raiffeisen Fifty-Fifty csapata 7 óra 13 perc 21 másodperc alatt tette meg a légvonalban több mint 150 kilométeres – Balatonfüred-Balatonkenese, Siófok-Keszthely-Balatonfüred – távolságot. Ezzel 36 másodperccel megdöntötte az eddigi csúcsot, amelyet ugyancsak ez a hajó tartott, a 2014-ben elért 7 óra 13 perc 57 másodperces idővel.
– Minden versenyen benne van a csúcsdöntés lehetősége, aztán persze az idő- és széljárás dönt el mindent. A vitorlázás egy ilyen sport, épp ez benne az izgalmas. Az elmúlt éveket gyenge szél jellemezte, szerencsére most jobban jött ki a lépés. Ezt mutatja ez a rekord is – így Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára, aki hozzátette: a Balatonon vitorlázó, számos nagy versenyen megjelenő korszerű katamaránokkal akár 5 óra alatt is teljesíthető a táv, ez jelenleg a lehetséges legjobb idő.
Van tehát még tartalék a rekordban, ráadásul a fejlesztés nem áll meg, Józsa Mártonék jövőre új árbocban és új vitorlázatban, további fejlesztésekben gondolkodnak.
A Fifty-Fifty teljesen magyar fejlesztésű és építésű hajó, Paulovits Dénes álmodta meg a kéttestű, kétárbocos katamaránt, ami példa nélküli megoldás, sőt kezelése is különleges gyakorlatot igényel. 2012-ben került vízre a hajó, most tíz év után ugyanott vadonatúj testek készültek a hozzá, ettől mintegy 400 kilogrammal könnyebb lett a vitorlás.
A második helyen a Team Kaáli futott be Virág Flórával a kormánynál. Remek teljesítményt nyújtottak, annak ellenére hogy csigatöréssel, egyéb műszaki problémákkal is meg kellett küzdeniük a menet során.
A harmadik a Prospex-Delta lett, Kaiser Kristóffal és versenyzőtársaival. A negyedik helyen a címvédő RSM futott be Vándor Róberttel és csapatával. Az ötödik helyen a Audax-Django D35-ös katamarán érkezett, Petrányi Zoltánnal és versenyzőtársaival.
A Kékszalag győztes csúcstartó Litkey Farkas a hetedik helyen ért célba hajójával.
Európa leghosszabb és legrégebbi tókerülő versenyén 11 külföldi egység is rajthoz állt, a leggyorsabb hajók, a végső győzelemre legesélyesebb katamaránok, belőlük 16 versenyzett.
A parton számos program várja az érdeklődőket, lesz koncert, tárlatvezetés, szabadtéri filmvetítés és Kékszalag utcabál. Részletes program itt.
Vándor Róbert, a kétszeres címvédő RSM kormányosa kiemelte, hogy évről évre egyre korszerűbb hajóval állnak rajthoz, a folyamatos változtatás elengedhetetlen a győzelemhez, illetve az előkelő helyezéshez. A versenyen elindult Berecz Zsombor olimpiai ezüstérmes vitorlázó is egy 69F típusú hajóval. Hangsúlyozta, a célja nem a győzelem, hanem, hogy minél több fiatallal megismertesse a legújabb technikát, mert a 69F kimondottan a legfiatalabbaknak szánt modell.
Érdekesség, hogy a Herendi Porcelánmanufaktúra megújította a Kékszalag fődíját. Simon Attila, a Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. vezérigazgatója ismertette, hogy az új, kreatív fődíj egy vitorlás hajó sziluettjét ábrázolja. A vitorlás hajó alatt a Balaton vize fodrozódik, amely átvált szalagba, így utalva a verseny elnevezésére. A díjat arany festés nemesít. Az arany 24 karátos mattarany, amely az aranyfestékek legdrágább változata.
A verseny rekordidejét 1955-től 57 évig a Nemere II. tartotta. Az 1944-ben épült 75-ös cirkáló az akkor már kétszeres győztes Németh István kormányzásával 10 óra 40 perc alatt ért körbe. Ezt a csúcsidőt javította meg a Fifty-Fifty, amely Józsa Márton kormányzásával 7 óra 13 perc 57 másodperc alatt teljesítette a Kékszalagot, 2014-ben.
Az első Kékszalag 1934. július 27-én rajtolt a Balatonfüred – Alsóörs – Keszthely – Balatonfüred távon. A 21 induló hajó közül csak kettő nem teljesítette a távot. Az abszolút győztes Ugron Gábor, a Rabonbán nevű hajó kormányosa volt.
A versenynek több olyan meghatározó vitorlázója van, akinek többször is sikerült abszolút győzelmet aratnia a Kékszalagon. A rekorder Litkey Farkas tizenhárom győzelmével. Többszörös győztes Kovács Béla (1936, 1938), az első női győztes Gordon Evelyn, aki 1940, 1942), Németh István (1951, 1953, 1955), Lovas József (1977, 1979), Eindl Steeg Simsalabin (1985, 1987) és Tuss Miklós (1993, 1995).
Fotók: kekszalag.hu
Belső üdvar-hoz
2024.11.15.
Köszönöm, hogy megengedi a szubjektivitást, mert szerintem igenis betonszörny. Ez is és igen, a vele szemben lévő is. Szerintem. Nem…
Bővebben
belső udvar
2024.11.12.
Szerintem nem betonszörny épül, az ezzel szemben van, de ez szubjektív. Lesz egy nyitott épület, üzletekkel, szerintem ez jó. Fűmaggal…
Bővebben
Krónikás
2024.11.11.
Teljes egészében egyetértek "belső udvarral". Egy újabb terület lesz rendezett. Ugyanakkor érthetetlen, hogy Füreden már olyan területeken is el lehet…
Bővebben