Izgalmas, szoros küzdelemben Litkey Farkas és csapata nyerte a 45. Kékszalag Nagydíjat, ezzel 11. alkalommal diadalmaskodott a vitorlásversenyen. A győztest üdvrivalgás fogatta a mólón. A versenyt sokáig vezető Király Zsolt kormányozta Raffica lett a második. A versenyt végül 337 hajó teljesítette.
525 hajóval, fedélzetükön mintegy 2500 résztvevővel rajtolt el a 45. Kékszalag mezőnye. Idén a légvonalban 145 kilométeres távon a csúcsdöntés elmaradt. A versenyt végül 337 hajó teljesítette.
Litkey Farkas idén az EvoPro magyar mérnökiroda színeiben indult a Lisa nevű hajóval, amellyel 2007-ben, 2009-ben és 2011-ben diadalmaskodott.
A verseny hivatalos honlapjának a győztes elmondta: nehéz küzdelemben nyerték meg a versenyt, első alkalommal történt, hogy két hajó – a Principessa és a Raffica – is gyorsabb volt náluk.
Király Zsolt, a Raffica kormányosa kilencedszer lett második. Mint mondta, gyorsabb hajóval kaptak ki, nem lett volna szabad elengedniük a Lisát.
Littkey szerint segítségükre volt, hogy a szigligeti öbölben legyengült a szél, illetve a parti szél is őket segítette. Utóbbi a vártnál egy órával korábban érkezett. A Lisa előbb kiváltott a déli partra, mint a Raffica. Litkey Farkas hozzáfűzte, a délelőtti teljesítményükkel nem volt elégedett, csak 60 százalékon vitorláztak. A várható időjárás miatt Litkey Farkas egy külön vitorlát varratott, ennek felhúzása is fontos szerepet játszott a sikerben.
A harmadik helyen a Principessa Rauschenberger Miklós irányítása alatt futott a célba, negyedik a Soponyai Géza kormányozta Avatar.
A mezőny csütörtök reggel kilenc órakor rajtolt el, Litkey Farkas és a 17 fős legénység 14 óra feletti idővel teljesítette a távot.
A szervezők tájékoztatása szerint 525 hajó – fedélzetükön összesen nagyjából 2500 résztvevővel – vágott neki a légvonalban 145 kilométeres távnak. Ez azt jelenti, hogy nem dőlt meg a részvételi rekord, 2010-ben ugyanis 623 vitorlást regisztráltak.
Az indulóknak a Balatonfüred-Kenese-Siófok-Keszthely-Balatonfüred útvonalat kell teljesíteniük, a kiírás szerint szombat reggel kilencig lehet érvényesen célba érni.
A Kékszalagon utoljára versenyeznek kizárólag az egytestű hajók, amelyek eddig a páratlan években alkották a mezőnyt, 2014-től ugyanis megszűnnek a kategóriákra vonatkozó megkötések.
Képünkön a Litkey Farkas kormányozta Lisa.
Korábbi hírek
22.50 A tihanyi csőben csökkent a Lisa és a Raffica közötti különbség, alig van szél, ami inkább a Rafficának kedvez. Várhatóan még egy óra kell a célba éréshez.
22.20 A Lisa 1,5 kilométeres előnyre tett szert, és továbbra is gyorsabban halad, mint a Raffica.
21.40 Balatonszemesnél újra az élre került a Lisa, a Raffica szorosan mögötte.
20.30 A mezőnyből 487 hajó teljesítette a siófoki bóját este nyolc órakor. Az élen álló két hajó nagyon elhúzott a többiektől. Fej-fej mellett haladnak, hol a Raffica, hol a Lisa az élen.
19.50 Átvette a vezetést Litkey Farkas, de azt nem tudta sokáig megtartani, Ábrahámhegynél a Király Zsolt kormányozta Raffica visszavette az első helyet. Fej-fej mellett halad a két hajó, a harmadik helyen vitorlázó Principessa jócskán lemaradva követi őket.
18.00 Litkey Farkas már a második helyen, folyamatosan csökken a hátránya, mintegy 800 méterre van az első helyen hajózó Rafficától. Kiélezett küzdelem várható.
16.40 A Raffica, a Principessa és a harmadik helyen a Lisa (képünkön) is túl van a keszthelyi fordulón. Ők már a verseny második felébe léptek, azaz tartanak vissza, Füredre. Szakértők szerint Litkey Farkas különösen a második, hazafelé tartó körben erős, jóformán csodákra képes. Az eredmény így még mindig nem borítékolható. Nagy verseny van kilátásban.
15.30 A Raffica Badacsonynál jár mögötte 2 kilométerrel lemaradva a Principessa majd újabb 2-3 kilométeres lemaradással érkezik a Litkey csapat. Gondot okoz a hajóknak az igen gyenge szél.
13.30 Az első három Balatonszemes magasságában hajózik. Raffica továbbra is vezet, kicsit ellépve Principessától és a Lisa-tól.
A Raffica Király Zsolt vezetésével elhagyta a tihanyi csövet és jókora előnnyel az élre tört, nyomában a Principessa Rauschenberger Miklós irányítása alatt. Mögöttük az Avatar és a Litkey Farkas vezette Lisa között bontakozott ki küzdelem, melyben pillanatnyilag a Lisa áll nyerésre.
Reggel kilenc órakor elrajtolt a 45. Kékszalag vitorlásverseny mezőnye. 525 hajó, fedélzetükön mintegy 2500 résztvevővel vágott neki a 150 kilométeres távnak. A Balaton-kerülő vitorlásverseny résztvevői először keleti irányban vitorláznak, ahol kerülniük kell egy Balatonkenese előtt elhelyezett bójasort. Innen Siófok érintésével a Balaton nyugati vége, Keszthely az irány, ahonnét ismét a Tihanyi-szoroson keresztül vitorláznak vissza a balatonfüredi célig.
A résztvevőket a navigálási és széltaktikai kihívás mellett várhatóan az időjárás is próbára teszi majd. A délutáni órákban egy erősebb frontra lehet számítani a Balaton térségében, amely valószínűleg erősebb széllel is jár majd. Ennek ellenére a szervezők nem számítanak gyors versenyre, a legjobb hajók késő este érhetnek a füredi mólónál felállított célba.
A versenyt utoljára írták ki kizárólag egytestű vitorlások számára, amelyek eddig a páratlan években alkották a mezőnyt. Jövőre megszűnnek a kategóriákra vonatkozó megkötések, a klasszikus hajóknál jóval gyorsabb katamaránok és a kiülőkerettel versenyző liberák is rendszeres résztvevői lesznek a versenynek.
Kollár Lajos, a Magyar Vitorlás Szövetség (MVSZ) elnöke a füredi sajtótájékoztatón hangsúlyozta: nem véletlenül népszerű a Kékszalag, hiszen a legnagyobb hagyománnyal rendelkező európai tókerülő verseny.
– Jó vitorlázó időt várunk. Idén hőkamerás látcsövekkel nézik a bírók a mezőnyt, így egyetlen hajós sem próbálkozhat az éjszaka leple alatt a motorok elindításával – fogalmazott Kollár Lajos.
– A város sokat tesz a vitorlázásért, az idei nyáron már eddig is több rangos vitorlás versenynek adtunk otthont. A Kékszalag a hazai vitorlázás illetve Füred nagy ünnepe – jelentette ki Bóka István polgármester.
Litkey Farkas tízszeres Kékszalag győztes az idei versenynek is az egyik nagy esélyese.
– Újra a Lisával vitorlázunk. Felkészítettük a hajót, néhány apróbb fejlesztést is végeztünk rajta, jól állunk. Sok, jó ellenfelünk lesz, meglátjuk, mit hoz a verseny, egy fair küzdelmet várok – mondta Litkey Farkas. (Képünkön eddigi utolsó, sorrendben tizedik Kékszalag győzelmét ünnepli.)
A kihívók között ott van a Király Zsolt vezette Raffica, és a több versenyen is kitűnő időt futó balatonfüredi hajó a Principessa, amelyet Rauschenberger Miklós kormányoz.
Ott lesz a mezőnyben a Balaton legöregebb vitorlása, a 117 éves Kishamis és több a múlt század első felében épült klasszikus hajó, köztük az európai vizeken is kuriózumnak számító 75-ös cirkálók, a Nemere II, a Sirocco és a Lillafüred. Az abszolút győzelemre csak néhány hajó esélyes, ám emellett 26 hajóosztályban hirdetnek győztest a kétnapos verseny végén.
Idén is lesznek programok a parton, július 25-28. között elegáns promenáddá változik a Tagore sétány. Mintegy ötven kitelepülő révén a hazai legjobb borok kóstolhatók majd, fellép Harcsa Veronika, a Falusi Mariann és Sárik Péter duó és az Iván and The Parazol, esténként pedig DJ-k gondoskodnak a jó hangulatról.
A 45. Kékszalag előtt egy nappal rendezik meg a 6. Kékpántlika versenyt. Európa legrégebbi és legnagyobb tókerülő versenyének rekordját tavaly a Fifty-Fifty nevű katamarán Józsa Mártonnal a fedélzeten állította be 10 óra 34 perces idővel, hat perccel megjavítva a Nemere II. cirkáló 57 éves rekordját.
A Kékszalag évek óta Európa legnagyobb tókerülő versenyeként, hazánk öt legismertebb rendezvénye között van. A több mint 3000 versenyző között évről évre több külföldi is rajthoz áll. Az esemény több tízezer nézőt és érdeklődőt vonz nyáron a Balaton partjára. A verseny minden évben megmozgatja a magyar tervezők és hajóépítők fantáziáját. Rendszeresen jelennek meg egyedi kisebb-nagyobb fejlesztések a hajókon.
A 45. Kékszalag Nagydíj legnagyobb kérdése újra csak az, hogy megdőlhet-e az aktuális rekord. Az 1955-ben felállított Nemere II. nevű 75-ös cirkáló 10 óra 40 perces rekordja évtizedeken át tartotta magát, tavaly viszont a Fifty-Fifty nevű katamarán pár perccel megdöntötte a csúcsot. A várakozások szerint idén is megdőlhet a rekord, de ehhez az kell, hogy a verseny napján a teljes Balatonon megfelelő irányú és erejű, egyenletesen jó szél fújjon, ami igen ritkán fordul elő.
A Kékszalag szervezői idén is folytatják az évekkel ezelőtt megkezdett jótékonysági akciójukat. A verseny rendezői a Hospice Alapítvány gyermekhospice tevékenységét támogatják, és felhívták a résztvevő versenyzők figyelmét, hogy a nevezéskor maguk is járuljanak hozzá ehhez a nemes célhoz.
Tények és adatok a Kékszalagról
Az európai tavakon rendezett tókerülő vitorlásversenyek között a Kékszalag a legrégebbi, a balatoni versenytáv a leghosszabb és az elmúlt években itt vitorlázik a legnépesebb mezőny is.
Az első Kékszalag versenyt 1934. július 27-én rendezte a balatonfüredi Hungária Yacht Club. 21 hajó állt rajthoz és csak ketten adták fel a versenyt. A győztes a Rabonbán nevű 30-as Cirkáló lett Ugron Gábor kormányzásával.
A Kékszalagon versenyzők létszáma folyamatosan növekszik. 2010-ben már 623 hajó állt rajthoz. A Kékszalag távja légvonalban 145 kilométer, persze a hajók a szélviszonyoktól függően ennél jóval többet is vitorlázhatnak. A verseny limitideje 48 óra, vagyis maximum két nap áll a versenyzők rendelkezésre a táv teljesítésére.
A bajnokságot kezdetben kétévente, minden páros évben rendezték meg. 1944-ben elmaradt a versenyzés a hagyomány 1947-ben folytatódott. 2001 óta pedig minden évben megrendezik a tókerülő bajnokságot. A verseny történetének legsikeresebb hajója a Tramontana, amely nyolcszor nyerte el a Kékszalagot.
A verseny történetének legsikeresebb kormányosa Litkey Farkas tíz győzelmével. 2001 és 2009 között megszakítás nélkül győzött minden regattán. Női kormányos először 1940-ben nyerte a Kékszalagot. Dr. Kultsár Istvánné Gordon Evelyn a Tramontana nevű hajóval 1942-ben megismételte győzelmét. Rendszeresen indulnak női csapatok is a versenyen.
balatonfured.hu
Krónikás
2024.12.13.
Ismét lélek melegítő volt az iskolai kórusok karácsonyi hangversenye a Kongresszusi Központban. Köszönjük!
Bővebben
éljen a REALISTA pesszimizmus
2024.12.04.
Óvoda, belső udvar, körforgalom, 5csillagos szálló, új lakótelep, stb., egyremegy. Amit a k.u.k. időkben és talán 1950-ig építettek, az tetszett…
Bővebben
kekec
2024.11.28.
Szuper, hogy kijavítja a másik helyesírását. Imádom az ilyet. Bizony, rövid magánhangzóval írta a felemlegetett szót. De akkor miért írja…
Bővebben