A hétvégén bocsátják vízre az eredeti formájában újraépített Kisfaludy gőzöst.
A balatoni hajózás hőskorát idéző lapátkerekes innentől kezdve a füredi kikötőből indul a sétautakra.
Június 20-án, szombaton, 10 órakor indult első sétaútjára a hajó a móló déli oldaláról, ahol az állandó állomáshelye lesz. A gróf Széchenyi István által 1846-ban vízre bocsátott első lapátkerekes gőzös mása séta-, rendezvény- és múzeumhajóként működik majd. A nosztalgikus hangulatú gőzössel egy-két órás hajókázásokra lehet menni.
A 26 méter hosszú, kilenc méter széles Kisfaludy ezentúl minden nap a füredi mólónál állomásozik majd, különlegessége, hogy szalontermében egy 50 négyzetméteres múzeumi helyiséget is berendeztek, amely panoptikumi figurákkal, az eredeti állapotot idéző könyvtárral betekintést ad a 19. századi hajózás hangulatába.
A kilencven fő szállítására alkalmas, közel hetven tonnás hajó két év alatt készült el. A családi tulajdonú Balatoni Sétahajózási Kft. Európai Uniós támogatással mintegy százhúsz millió forintból építette fel a Balaton első személyszállító hajójának, a Kisfaludy gőzösnek a korhű mását.
Az új hajó tervezésekor a Balatonfüredi Városi Múzeumban található makettet vették alapul, mivel az eredeti tervek a második világháború alatt megsemmisültek. A hátsó fedett felépítmény nem szerepelt sem az eredeti, sem az 1869-es átépített változaton, azonban a vendégek igényeihez igazodva ezzel kiegészítették a hajót, amely árbocokat és vitorlázatot is kapott, igaz a gyakorlatban ezeket nem használják. Egy elektromos és egy dízel motor hajtja a hajót.
Hajótörténet
A hajót a Donau-Dampfschifffahrt Geselschat, azaz a Dunai Gőzhajózási Társaság építtette és üzemeltette. Az első magyar hajóskapitánya Molnár Gábor hajózási főfelügyelő volt. 1846. szeptember 21-én a balatoni gőzhajózás beindítását szorgalmazó Széchenyi István 55. születésnapján bocsátották vízre Kisfaludy néven. A tó első lapátkerekes gőzhajója Keszthelyről, Keneséről és Alsóörsről szállította a vendégeket Füredre. A szabadságharc idején a délvidéki harcok utánpótlását biztosította a gőzös, hadifoglyok szállítását is végezte. 1887-ig üzemelt.
balatonfured.hu
Kiserdei
2024.11.27.
Parasztház-porta? Mi van? Itt ennyi az ízlésficamos? Miért kell minden egyes fejlesztésnél elkezdeni ezt a múltba révedő, dilettáns, avittas szemléletet…
Bővebben
Kiserdei óvoda
2024.11.27.
Kezdem a jóval: örvendetes, hogy megújul az óvoda. És akkor a rossz (és tudom, hogy rengetegen le fognak szólni, de…
Bővebben
Belső üdvar-hoz
2024.11.15.
Köszönöm, hogy megengedi a szubjektivitást, mert szerintem igenis betonszörny. Ez is és igen, a vele szemben lévő is. Szerintem. Nem…
Bővebben