Oldal kiválasztása

Vitorlabontó – A Kishamis indítja a szezont

Szerző: | 2016-05-02.

Több mint kétszáz hajó és mintegy ezer versenyző a vízen – ezzel a lenyűgöző látvánnyal indul útjára idén is a balatoni vitorlás szezon. Itt lesz a három matuzsálem: a legendás Kishamis illetve a korelnök Helka a vízen, a Kelén pedig a kikötőben. A Balaton mítosza könyvben elevenedik újjá.

Május 7-én, szombaton hivatalosan is megkezdődik az idei balatoni vitorlásszezon. A Balaton legendás hajójáról a Kishamis fedélzetéről megkoszorúzzák a vizet, mint ahogy 1934 óta szinte minden évben.

A Kishamis a magyar vitorlássport élő ereklyéje, a 120 éves karcsú, elegáns cirkáló nemcsak a legidősebb, máig vitorlázott hajó a Balatonon, de Európa belvizein is matuzsálemnek számít. A B-kutter típusú hajó 1896-ban a füredi hajógyárban épült a skót Michael Emil Ratsy tervei alapján. Ezekben az években több hasonló hajót is készítettek, mert Erzsébet királyné úgy tervezte, hogy a milleniumi évben Balatonfüredre látogat, a vitorlázó főurak pedig úgy gondolták ezekkel a hajókkal el lehet kápráztatni a királynét. A Kishamis a Széchenyiék birtokában volt, Gróf Széchenyi Emil, majd Széchenyi Pál is kormányozta, utóbbi az 1920-as években megnyerte vele a négy tó versenyt is, melyben a Balaton mellett az Attersee, a Chiemsee, és az Ammersee vett részt.
A második világháborúban a németek 1944 őszén parancsba adták a balatoni hajók elpusztítását. A füredi hajógyár munkásai azonban megmentették a Kishamist, az éj leple alatt Tihanynál, ahol a legmélyebb a tó, kiütötték az alját, és elsüllyesztették. A háború után emelték ki a hajót, és a szokásoknak megfelelően átkeresztelték Kronstadtra, majd 1956-ban kapta vissza eredeti nevét. A közel 13 méter hosszú, kivételesen szép hajó máig részt vesz versenyeken is.

Délben 160 hajó részvételével elrajtol a szezon első vitorlásversenye, amit az olimpiai és kishajós osztályok pályaversenyei követnek, szintén a mólóról jól látható távolságban. Az érdeklődők a vízről is figyelhetik a versenyt méghozzá az 1891-ben készült Helka fedélzetéről, a parton maradók pedig a Helka testvérhajóját, a felújított Kelén belsejét nézheti meg a kikötőben.

A balatoni hajózás két különleges darabja a korelnök Helka és a Kelén. Az idén 125 éves járművek 1891-ben gőzhajóként készültek el Újpesten. Vas hajótestük és fa felépítményük hosszú évtizedekig szállította a balatoni turistákat, sőt a Helka partra vetetten is legenda lett, 14 éven keresztül Füreden, a 71-es út mellett presszóként szolgált. A két hajót 1991-ben, illetve 1996-ban építették újjá.

A Vitorlabontó Ünnepség a Vitorlásmúzeumban zárul, ahol Nyulász Péter mutatja be a Helka trilógia mesekönyvének befejező darabját. Nyulász Péter Helka – A Burok-völgy árnyai című ifjúsági kalandregénye 2011-ben az év gyerekkönyve lett. A szerző a Balaton mítoszai közé tartozó Helka történetét immár trilógiában írta meg.

balatonfured.hu

Megosztás

Ne maradjon le a város legfontosabb híreiről!

Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön első kézből Balatonfüred híreiről!

Olvass tovább

Programok

Hírek, Agora

Hírek

Belső üdvar-hoz

2024.11.15.

Köszönöm, hogy megengedi a szubjektivitást, mert szerintem igenis betonszörny. Ez is és igen, a vele szemben lévő is. Szerintem. Nem…

belső udvar

2024.11.12.

Szerintem nem betonszörny épül, az ezzel szemben van, de ez szubjektív. Lesz egy nyitott épület, üzletekkel, szerintem ez jó. Fűmaggal…

Krónikás

2024.11.11.

Teljes egészében egyetértek "belső udvarral". Egy újabb terület lesz rendezett. Ugyanakkor érthetetlen, hogy Füreden már olyan területeken is el lehet…

HOZZÁSZÓLÁSOK

Hirdetés

Je
anigifwpmozi
Wow Banner Fekvo Szoveg V2 2
Bmw
Bahart