– Egy régi barátom 2010-ben átjött hozzám azzal a hírrel, hogy egy év múlva a Balatonfüredi Yacht Club rendezésében katamarán világbajnokság lesz, induljunk el rajta. Csodálkozó szemekkel néztem rá, hogy rendben, de én nem tudok katamaránt kormányozni, te meg nem tudsz vitorlázni, mi lesz ebből? Ő volt Csetényi Csaba barátom, aki húsz perc alatt rádumált, hogy vegyünk egy F18-ast, és belevágtunk a felkészülési programba. Ha jó szél volt, akkor még hétköznap is lejártunk edzeni. Végül sikerült megfutnunk a kvótát, és nagy büszkeségünkre kikerültünk a VB-re – emlékszik vissza Petrányi Zoltán.
2012-ben már úgy gondolták, hogy mindent tudnak a katamaránozásról. A Black Jack első verzióját a német tulajdonossal együtt bérelték ki, és egy abszolút második helyet tudtak futni a Kékszalagon. Ebben az évben debütált a Fifty-Fifty, csak ő tudta megelőzni a Black Jack-et, úgyhogy az egyárbocosok között gyakorlatilag elsők lettek. A Black Jack később hazai kézbe került, nem tudták tovább bérelni, de találtak helyette egy épp ugyanolyat: az Orángután névre keresztelt, narancssárga testű hajót, amivel két Kékszalagot teljesítettek. A harmadiknál kettétört alattuk a hajó, nem bírták a cross beam-ek és kitört az árboc. Szerencsére a katamarános közösség nagyjából másfél óra alatt kimentette a legénységet és a hajót.
– Nem mi hibáztunk, konstrukciós probléma volt. Már előző évben láttuk a ráutaló jeleket, de a tulajdonos csak látszólagos javítást végzett el. Szélben a keresztmerevítőkön óriási erő van, a két test külön életet él, egy csavarodástól vagy a hajóorr hullámba akadásától ketté tud törni. De örülünk, hogy az Orángutánhoz egy Kékszalag negyedik helyezésünk kötődik – fogalmazott Petrányi.
Tavaly egy erős szeles, 32-es katamaránt béreltek, varrattak rá gyenge szeles vitorlákat, de ez a konstrukció alkalmatlannak bizonyult a balatoni vitorlázáshoz. Két év kudarc után 2018-ban fordulópont következett: kiderült, hogy esélyes hajót nem tudnak bérelni, ezért el kellett dönteni, hogy vásárolnak egyet vagy kiszállnak. Ősszel egy svájci Decision 35 katamarán mellett döntöttek, ami Svájcban egy nagyon népszerű tavi katamarán osztály, tizenkét darab épült belőle. Az idei Kékszalagon ebből három indult. Allround hajó, vagyis sosem a leggyorsabb, de nagy amplitúdón nézve jó teljesítményt lehet elérni vele, és minden szélre van vitorlája. A Django tavasszal érkezett meg Magyarországra, és március vége óta vízen volt vele a csapat. A konkurencia nem ismerte őket, mert ezzel a hajóval még nem versenyeztek Petrányiék.
– A polgári életben céget vezetek. Tudom jól, hogy minden az embereken múlik, ezért igyekeztem egy nagyon jó csapatot összeállítani. Nálunk mindenki másban jó, az egyedi képességek adják ki az igazi csapatmunkát. A hajó akkor működik jól, ha a kormányost megfelelő információkkal támogatják a csapattagok, enélkül hosszútávon senki sem tud sikeres lenni – állítja Petrányi.
Ebben az évben csatlakozott Petrányi csapatához a Litkey Farkas hajójáról átigazolt Lovas Zsolt, aki idén a hatodik Kékszalag-győzelmét gyűjtötte be.
– Az elmúlt tíz évben csak egy Kékszalagot hagytam ki, saját elhatározásból. Úgy gondoltam, hogy utána az ember sokkal éhesebben jön vissza ebbe a verklibe. A mostani verseny abból a szempontból volt nehéz, hogy komolyabb szerepet kaptam a csapatban. Az élmény jó volt, a csapat laza, a hozzáállás adott, megvan a lelkesedés is – foglalta össze élményeit Lovas Zsolt.
Ugyancsak idén csatlakozott Petrányiékhoz Pénzes Botond, aki korábban az RSM-en vitorlázott, benne volt a Black Jack-teamben és nemzetközi versenyeken vett részt a svájci Safram csapatával. Erre a katamarános gerincre támaszkodhattak a csapat régebbi tagjai: Kaltenecker Károly, Farkas Bence és Csetényi Csaba. Utóbbival Petrányi Zoltán több mint húsz éve együtt Asso-zik, két éve megnyerték a Garda-tavi Európa-bajnokságot, de hazai rendezésű EB-t is nyertek már.
Petrányi Zoltán és fia, Botond sokat lógott együtt a kikötőben. Volt közöttük egy megállapodás, miszerint Botond tízéves koráig kipróbál minél több dolgot, ami csak érdekli, utána döntenie kell. Amit választ, azt legalább tizenhat éves koráig keményen, versenyszerűen be kell vállalnia. Petrányi Zoltán szerint így alakul ki az izomzat, az érhálózat, a gondolkodás, a munkához való hozzáállás. Határozottan állítja, hogy ez egy férfias történet, és szerencsével nem, csakis munkával lehet eredményt elérni.
– Semmit nem erőltetek Botondnak. Tizenöt évesen épp a lengyelországi világbajnokságra készül, de nem megyek utánuk, önállóan maga intézi a dolgait. Egyre kevésbé igényli a család állandó jelenlétét. Úgy fogalmaztam meg a feleségemnek, hogy most hagyni kell eltávolodni, mert akkor hamarabb visszajön. Szabó Roni Oszkár csapattársával rendkívül ügyesek, mindenben támogatom őket. Ez a sport a munkához való hozzáálláson és az önállóságon kívül a kézügyességüket is fejleszti, hiszen például önállóan fonják a kötelet.
Botond és Roni nagy fölénnyel nyerte a fiatal korosztály számára kiírt idei Kékpántlikát, aminek a szalagja nagyon hasonlít a Kékszalaghoz. Botond a Kékszalag előestéjén annyit kért a Django csapatától, hogy másnap hozzák el a Kékpántlika nagytestvérét. A fiú mentőmellénye a Kékszalagon végig az apán volt…
– Azt gondoljuk, hogy a Kékszalag nem a miénk. Ebben az évben ugyan mi nyertük, de szerintünk az összes olyan versenyzőnek jár, aki ezt a távot végigcsinálja. Minden tiszteletünk az övék, mert tudjuk, hogy milyen két éjszakát a vízen tölteni. Aki ezt a munkát nagy lelkesedéssel vállalja, és a Balaton tiszteletére véghez viszi, az előtt kalapot kell emelni. Szombat reggel pár üveg pezsgővel kimentünk gratulálni az utolsó versenybefutónak – tette hozzá Petrányi Zoltán.
És ha már Django elszabadult, nem is áll meg. A győzelem újabb erőt és lelkesedést ad a csapatnak, ezt az energiát továbbviszik. Petrányi Zoltán szerint fognak még lógó orral távozni, mert a mezőnyükben nagyon sok jó vitorlázó van. Az első tíz csapatban elképesztő energia mozog, ragyogó hajókon komoly sportemberek állnak. Igyekeznek felnőni a feladathoz és megvédeni a címüket.
– A Django-ban még bőven van, a kérdés az, hogy mennyi van még bennünk, ezért a jövőben a képzésbe fogunk fektetni. A Decision 35 tizenöt-tizenhat éves konstrukció, a Django 2004-es gyártmány. Régi vágyam, hogy a Genfi-tóra visszavigyük, ha már azon a szinten tudunk vele versenyezni, amin a kinti versenytársak. Ez is benne van a hároméves tervben.
füredi átlagnyug(nyög)díjas
2024.10.08.
Eszerint ha időpontra megyek Pestre, (novembertől, egészségügyi okokból, mert Veszprém egy rémálom, tegnap 2,5 órát próbáltam az Sztk-ban valamit elérni,…
Bővebben
Szerettem vonatozni
2024.10.05.
Én 4 óra 30 percig utaztam Balatonfüred Bp között. Székesfehérváron lekéstük a délipartról érkezö express vonatot és nem volt mozdony!…
Bővebben
Mert ha elindul a vonat...
2024.09.26.
Biztos nem Belgrádba ment a kérdéses járat... Akkor nem, hogy 32 percet késett volna, hanem 32 perccel előbb érkezett volna…
Bővebben