Öt év kutatómunka és több tucat interjú alapján írt Kultúrfürdő című könyv az etnográfus, muzeológus szerző doktori értekezésének szerkesztett és olvasmányos változata. Új perspektívával gazdagítja a Balaton-térségről szóló ismeretanyagot, egyszerre mérlegeli, a turizmus miként hatott az őslakosságra illetve a nyaralónépességre, hogyan alakította viszonyukat. Így aztán a könyv izgalmas felfedezéseket kínál mindenkinek, akár állandó lakosként, akár alkalmi fürdővendégként kötődik a térséghez.
Az mindenképp tanulságos, hogy a könyvből kiderül: 150 évvel ezelőtt is hasonló gondok jellemezték a Balaton térségét, a helyi lakosok és a nyaralók közötti konfliktusok mit sem változtak.
– A turizmus kifejezés a Balatonnál az 1930-as években jelent meg, az őslakosok viszont már a 18. század közepétől kiadták a szobáikat a fürdővendégeknek. Ez egy kölcsönös érdekeken alapuló szolgáltatás volt, azonban korántsem konfliktusmentes. A helyeik ugyan haszonélvezői a turizmusnak, de inkább csak követői és kiszolgálói az ideérkezők igényeinek, alkalmazkodnak a hozott kultúrához. Ellentmondásos elvárásokkal szembesülnek az őslakosok, a helyi nem túl markáns népi kultúrával szemben megjelennek az urbanizált, polgári minták. A turizmus láthatóvá teszi a jelentős különbségeket, az egyik legmeghatározóbb példa erre a víz, maga a Balaton használata. A problémák ma is szinte ugyanazok – válaszolta kérdésünkre Schleicher Vera.
A könyv mintegy százötven évet vizsgál a tó turizmus célú hasznosításának kezdetétől a hagyományos kultúra perspektíváinak végleges beszűküléséig. A kezdet 1821, az első közcélokat szolgáló balatonfüredi hidegfürdő megnyitása, a vég 1960, a téeszesítés. Fókuszában azonban a két világháború közti időszak áll, amelynek egyszerre modernizációs és konzervatív törekvései, és az ennek nyomán kibontakozó balatoni kultúrharc a mai napig meghatározza a térség arculatát és lehetséges fejlődési irányait.
Trianon után a Balaton az ország szent tava lett, utolsó kincsünk. Egy nagyon erősen hazafias ideológia ült rá a Balatonra, amely oly mértékben meghatározta a szemléletet, aminek következményei ma is érezhetőek.
Miközben a Balaton jobb fürdőhelyein már a 30-as években jazzt játszanak és megfordul itt mindenki, aki a szellemi életben számít, a helyiek az őket ért erős ingerek miatt modernebbül kezdenek el öltözködni, táplálkozni, a hajukat hordani, addig viszont a hagyományos kultúra gyakorlatilag eltűnik. A fizikai és a szimbolikus balatoni terek átrendeződnek, a térséget tulajdonképpen kisajátítják az ideérkezők, a helyiek pedig csak szemlélői az eseményeknek. Az idegenforgalom az őslakosság felé a mindenkori elit modernizációs törekvéseit, értékrendjét közvetítette, amivel képtelen volt azonosulni a helyi lakosság.
– Mindenütt az autentikusság keresése a turizmus motorja. A Balatonnál ez fokozottan igaz, ráadásul az ideérkezők a víz jelenléte miatt az „én” megélésére törekedtek és törekszenek elsősorban ma is. Németh László írta, hogy a Balaton az ország rekreációs telepe és egyben idegszanatóriuma. Ebben a szemléletben nem tudott igazán érvényesülni a helyi bor és szőlőkultúra, az agrárium és a helyi hagyományos tevékenységek sem. A helyi gazdálkodási formák nem tudtak együtt fejlődni a turizmussal, mint például az Alpokban. Ma már a borászat jelen van és a gasztronómia is, de a turizmus volt a megváltó és az ma is. Identitás válság van most is, nem a helyi vállalkozók, hanem ideérkezettek működtetik a gazdaságot – vélekedett Schleicher Vera.
Az esten felmerült, vajon milyen autentikusságról beszélhetünk a Balatonnál, miközben a halászat mint az egyik tradicionális tevékenység, szinte teljesen megszűnt, balatoni halat alig kapni a tónál. Milyen autentikusság az, hogy a tó partszakasza szinte külön válik már a térségtől, és az őslakosság számához viszonyítva a kezdeti harminccal szemben hetvenszeresére nőtt a tóhoz látogatók (beköltözők, turisták) száma, akik egy új kulturális mintát hoztak magukkal, miközben azzal is számolni kell, hogy a borúlátóbb klímakutatók szerint ötven év múlva egy majdnem kiszáradt tó körül él majd az elöregedett népesség.
A teljes Balaton régió kultúrtörténetét feldolgozó kötetről a szerzővel Laposa Bence, a Balatoni Kör elnöke és Tóth Györgyi, a Lipták Gábor Városi Könyvtár igazgatója beszélgetett a Vaszary Galériában, Kovács Alex, a galéria kiállítás szervezőjének moderálásában.
A valóban hiánypótló, korabeli fotókkal ellátott kötet Balatonfüreden a Vaszary Galériában illetve a Líra könyvesboltban kapható.
Belső üdvar-hoz
2024.11.15.
Köszönöm, hogy megengedi a szubjektivitást, mert szerintem igenis betonszörny. Ez is és igen, a vele szemben lévő is. Szerintem. Nem…
Bővebben
belső udvar
2024.11.12.
Szerintem nem betonszörny épül, az ezzel szemben van, de ez szubjektív. Lesz egy nyitott épület, üzletekkel, szerintem ez jó. Fűmaggal…
Bővebben
Krónikás
2024.11.11.
Teljes egészében egyetértek "belső udvarral". Egy újabb terület lesz rendezett. Ugyanakkor érthetetlen, hogy Füreden már olyan területeken is el lehet…
Bővebben