– Orvosnak készültem. Apám azt mondta, ne egy hivatásra tegyem fel az életemet, az embernek több lábon kell állnia, így aztán arra jutottam: fodrász leszek. Elvégre mindkettő az emberekkel foglalkozik, gondoltam. Szüleim egyébként szintén fodrászok voltak, bár igaz, apám színészkedett is, amit nagyon sokáig titkolt előlem. Nem voltak jelentős szerepei, de akkor is a színpadon állt. Gyerekként sokat voltam egyedül, mindazt, ami nem történhetett meg velem, azt kipótoltam a képzeletemmel. Hevertem a fűben és néztem a hangyákat, elképzeltem milyen hangyának lenni. Éreztem arcomon a fűszálak érintését, ahogy haladtam előre a hangyaéletemben. Valószínűleg innen jött a színészkedés – mondta Haumann Péter, a zsúfolásig telt Zsidó Kiválóságok Házában tartott estjén.
A színész a gyerekkori emlékei mellett nagy beleéléssel beszélt a mesterségéről is. Többször említette a szép, plasztikus beszéd fontosságát, amit véleménye szerint manapság hajlamosak elfelejteni a színészek, akik azért, hogy elkerüljék a míves beszédet, kidobják az érthetőséget, a színház egyik alapvető értékét.
Érzékletesen beszélt a testtartás fontosságáról is, mint mondta, Arturo Ui kissé hisztérikus gengszter megformálásánál kitalált egy érdekes testhelyzetet, ugyanis, ha az ember támaszállásban áll, a közönség nyugodt, védettnek érzi magát. De ha párhuzamos a két lábfej, a felsőtest előre dől, a karok lógnak, akkor az egész alaknak van egy rossz kisugárzása.
– Erős empátia működik bennem. Ez segített, hogy színész lehessek. A színészet egy nagyon finom, törékeny szakma. Lehetne erről sokat beszélni, de színésznek születni kell, mint mondjuk hercegnek is. Rengeteg energiát beletettem a színészetbe. Jó akartam lenni. Azt akartam, hogy amit elképzeltem, eljátszottam magamban, azt maradéktalanul a színpadra tudjam vinni. Sokat adott és sokat elvett tőlem a színház. A két rossz lábam is a színészet miatt van. Egyiket baltával verték szét véletlenül egy jelentben, a másik akkor ment tönkre, amikor egy hanyag díszlet miatt félreléptem a színpadon.131-szer játszottam az Őrült nők ketrecében magas sarkú cipőben, borzalmas volt, lehet ez is közrejátszott a trombózisomban. De ezek nem számítanak, csak elmeséltem.

A sokoldalú művész, sajátos humorral megformált vígjátéki alakjai mellett drámai erejű alakításaival is emlékezetes sikereket aratott. Már első jelentős szerepe, a Platón műve alapján készült Szókratész védőbeszéde című monológ országosan ismertté tette: hitelesen személyesítette meg a halálra ítélt, agg filozófust. Elmondása szerint a darab nemcsak beszélni tanította meg a színpadon, hanem a csendek, a szünetek jelentőségét is megértette általa.
– Vannak szerepek, amelyek komoly fordulópontok voltak. Egyik ilyen a Szókratész védőbeszéde. 29 éves voltam, akkor költöztem fel frissen Pestre a 25. Színházhoz és megkaptam ezt a rendkívüli szöveget. Küzdöttem vele, küzdöttem a rendezővel is, aki megalázott a próbák során. Egyszer filozófia szakos hallgatókat hívott be a próbára, akiknek többször lenézően elmondta, hogy ez a 29 éves fiatalember lesz Szókratész, na, hallgassák meg, mit mond. Belekezdtem, de tíz perc múlva leállított, én sírva hagytam el a próbatermet. Olyan a színészet, mint az aranymosás. Nagy-nagy türelem kell hozzá, figyelem és alázat.
Az esten Haumann Péter több, jelentős színházi szerepéből is levetítettek egy-egy rövid részletet. A Shakespeare, Dosztojevszkij darabok után, amelyeket a művész néha kommentált is, végül az Indul a bakterház című kultikussá váló film végső nagy jelenetét is megnézhette a közönség, majd stílszerűen gombócot kóstolhatott az est végén.
– Én mindig is enyhe konfliktusban voltam a környezetemmel, a színházzal, miközben nagyon szerettem volna közéjük tartozni. Vágytam a játékra, és arra, hogy szeressenek a kollégáim, szeressen a színház. Az volt a legrosszabb, amikor nem kellettem a Katonába. Évekig a cipőm mellett jártam. Esténként írogattam és vörösboroztam. Négy éve felhagytam a színészettel. Nem találok érintkezési felületet a szakmával, nincs akivel közösséget vállaljak. De nincs bennem szomorúság, visszamenőleg sincs bennem hiányérzet. Ülök a Balaton-parton és nézem a vizet, élvezem Paloznak nyugalmát.
[bs-white-space desktop-ws=”34″ tablet-ws=”16″ mobile-ws=”10″][/bs-white-space]
Haumann Péter 1941. május 17-én született, Kossuth-díjas és kétszeres Jászai Mari-díjas színművész, érdemes művész, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, a Nemzet Színésze. Három gyermeke közül Petra és Máté is a színészpályát választotta.
1963-ban friss diplomásként Debrecenbe szerződött, onnan Pécsre vezetett az útja. A Dunántúli Színházak Fesztiválján látta meg Gyurkó László, aki szerződést ajánlott neki az újonnan alakuló 25. Színházban. 1973-ban került a Madách Színházhoz, ahol számos jelentős szerepet játszott, és a társulat vezető művésze lett. 1988-ban a Nemzeti Színházhoz szerződött, 1994-2016 között a Katona József Színház tagja.







füles
2025.11.28.
Mindennek megy fel az ára, ami egyrészt érthető, másrészt nem lehet követni mert a bérek meg ugyanott cammognak évek óta.…
Bővebben
antinikotinista
2025.11.07.
Jól hangzik ez a bagóstopp, de minden rendelet csak annyit ér, amennyit végrehajtanak belőle. Ki és hogyan fogja ezt ellenőrizni…
Bővebben
Legyen minél több bejárható partszakasz!
2025.11.06.
Igen, köszönjük! És az év minél hosszabb időszakában, annál jobb!
Bővebben