A nehéz sorsú, depresszióval küzdő, rendkívüli tehetségű Duray Tibor életmű kiállítása nyílt meg a Vaszary Galériában. A tárlaton a monumentális, Aranykor című műve is látható.
Duray Tibor több mint öt évtizedes pályáját ismerhetik meg a látogatók az Emberi, túlságosan is emberi címmel nyílt kiállításon.
Miért is bennünk a vágy az aranykor után, s mi visz rá egy festőt arra, hogy megbízás nélkül hosszú évekig egy olyan festményen dolgozzon, amit nem láthat teljes egészében, mert a kép jóval nagyobb, mint a rendelkezésére álló falfelület? Talán valami emberi, túlságosan is emberi. E Nietzschét idéző címmel a huszadik századi magyar képzőművészet újra felfedezendő alakjai közé tartozó Duray Tibor (1913-1988) műveiből nyílt kiállítás a Vaszary Galériában.
Fotógaléria a megnyitóról, katt a kis képre.
A két nagy, térben is elkülönülő, tematikus szekcióra osztott tárlat a több mint fél évszázados életműből válogat, a harmincas évek diadalmas indulásától kezdődően egészen a nyolcvanas évekig. Duray munkáit a dekorativitás, a csöndes líraiság, az érzékeny megfigyelések és tomboló expresszivitás egyszerre jellemzik. Nagy tehetségű festő, finom kezű rajzoló, szenvedélyes szobrász, sikeres éremművész volt egyszerre. Azonban a kényszer is szülte sokoldalúság mögött egy melankolikus, önmagára leginkább Don Quijoteként tekintő személyiség lapul.
A tárlaton látható Duray monumentális műve az Aranykor. A kompozíción (2x10m, olaj, vászon) az alkotó – megszakításokkal – több mint egy évtizedig (1968-82) dolgozott, megrendelés nélküli, összegző főműnek szánva a képet, s egészében végül maga is csupán az 1982-es, a budapesti Műcsarnokban megrendezett kiállítása előtt vehette szemügyre, mivel műtermének méretei csupán azt engedték meg számára, hogy részleteiben, diafilmszerűen lássa a festményt.
Duray Tibor 1913-ban született Budapesten. Már gyermekkorában sokat rajzolt, festett, azonban a család szűkös anyagi helyzete miatt a művészpálya nem jöhetett szóba. Előbb műbútorasztalos-tanoncnak állt, majd hét évig apja foglalkozását követve szabóként dolgozott. A későbbi években is gyakran kerültek nehéz anyagi helyzetbe. A háború után a család egyetlen megélhetési forrása a hajnali újságkihordás volt.
Tehetségére egy tanára figyelt fel, akinek a javaslatára 1935-ben beiratkozott a Marsovszky-féle szabadiskolába. Itt karolta fel Aba-Novák Vilmos.
Duray Tibor ekkoriban nappal szabóinas volt, este a szabadiskolába járt, éjszaka pedig festett. A következő év decemberétől öt hónapig segédkezett mesterének a párizsi világkiállításra festett, Francia-magyar történelmi kapcsolatok című pannón, mely végül elnyerte a világkiállítás nagydíját. 1937-ben kétéves római ösztöndíjat nyert. Az utazás nagy hatással volt egész művészi világára. Rómában ismerte meg későbbi feleségét és modelljét, Lévai Adrienne-t, akitől két kislánya született.
A világháború utáni művészeti életben aktív szerepet vállalt, az ötvenes években visszavonult, ám eszményeihez mindvégig kitartóan ragaszkodott.
A hátralévő években magát a műterme magányában jól érző, munkamániás ám egyben depresszióra hajlamos alkotó, aki önértékelési problémákkal küzd, pedig Picasso a Szenvedő című rajzát a képzőművészet száz legjobb grafikája közé sorolta. 1988-ban lakása közelében gázolta halálra egy autó.
A kiállítás 2018. január 7-ig látogatható.
balatonfured.hu
Belső üdvar-hoz
2024.11.15.
Köszönöm, hogy megengedi a szubjektivitást, mert szerintem igenis betonszörny. Ez is és igen, a vele szemben lévő is. Szerintem. Nem…
Bővebben
belső udvar
2024.11.12.
Szerintem nem betonszörny épül, az ezzel szemben van, de ez szubjektív. Lesz egy nyitott épület, üzletekkel, szerintem ez jó. Fűmaggal…
Bővebben
Krónikás
2024.11.11.
Teljes egészében egyetértek "belső udvarral". Egy újabb terület lesz rendezett. Ugyanakkor érthetetlen, hogy Füreden már olyan területeken is el lehet…
Bővebben