Apuka! – felkiáltással és szívükre tett kézzel vette át Litkey Farkas és legénysége a Kékszalag kupát, így emlékezve a sportoló nemrég elhunyt édesapjára, a szintén kiváló vitorlázó Litkey Bencére. A Lisa kormányosa tizedszer nyerte meg a versenyt, ezzel sport történelmet írt.
Második helyen eddigi legjobb eredményüket elérve a füredi hajó, a Principessa futott be, míg a Sponsor Wanted, a harmadik helyen végzett. A hajó osztályok győzteseit is külön díjazták.
12 óra 23 perccel immár tizedik címét szerezte Litkey Farkas a Kékszalagon, ezzel sport történelmet írt. „A kihívónk sokáig vezetett, nagyon gyorsak voltak. Ha nincs vihar a szigligeti öbölben, akkor nem nyerünk. Nagyon jó volt vitorlázni, amikor megjött a szél ” – mondta már a parton a Lisa kormányosa, akit ünneplő közönség várt a mólónál.
Jóval megelőzve a mezőnyt 21.23-kor érkezett a célba Litkey Farkas hajója, ezzel a 43. Kékszalagon sem dőlt meg a Nemere II cirkáló 1955-ös, 10 óra 40 perces rekordja. A Lisával ez Litkey ötödik győzelme. Második helyen, mintegy félórás késéssel, a versenyben sokáig élen járó Rauschenberger Miklós vezette Principessa futott be, a harmadik a Király Zsolt kormányozta Sponsor Wanted lett. A dobogós hajók legénysége már ünnepelt mikor Szigliget környékén a viharos szél miatt több hajó is bajba került, egy vitorlásnak eltört az árboca, embereket kellett a vízből kimenteni. Este tíz óra körül jó pár vitorlás az erős szél miatt inkább kikötött. A mentési központ a késő esti óráktól kezdve nagy erőkkel dolgozott.
A szombati eredményhirdetést követően koncert lesz a Vitorlás téren. A mólónál vasárnapig vitorlás-, és borfalu áll. Részletes program itt.
{photogallery}631{/photogallery}
– Nagyon boldogok vagyunk, eddigi legjobb eredményünket értük el, gyors volt a hajó, helyenként 22 csomóval vitorláztunk. Nagyon szép és küzdelmes verseny volt. Végig azt gondoltuk megnyerhetjük a Kékszalagot, azonban visszafelé a szigligeti öbölben Litkey Farkas hajója gyorsabb volt nálunk, ránk vert 500-600 métert, ezt aztán nem tudtuk behozni. Köszönjük a szurkolók támogatását, hiszen már a verseny elején a tihanyi csőnél kiabálva buzdítottak minket, ez nagyon jó érzés volt – válaszolta érdeklődésünkre Nagy R. Attila, a BYC elnöke, aki a végül második helyen befutó Principessán teljesítette a távot.
A verseny szervezői péntek délelőtt sajtótájékoztatót tartottak, amelyen elhangzott: nem merült fel a verseny elhalasztása, hiszen az induló versenyzőknek a Kékszalag versenyszabályzata alapján tudatában kell lennie annak, hogy egy ilyen távolsági futamot nem lehet lefújni, csak kimagaslóan extrém helyzetben, ami viszont most nem állt elő.
Horváth László, a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság vezetője hangsúlyozta: elsősorban a nyugati medencében, annak is a nyugati részében kellett az éjszakai és hajnali órákban menteniük. Nehezítette a munkájukat, hogy többen nem tudták megmondani még hozzávetőlegesen sem hajójuk koordinátáját. – A tó ismeretének hiánya valamint az alapvető hajózási ismeretek hiánya több versenyzőt bajba sodort. Esetenként heroikus küzdelmet folytattunk. Nagy eredmény, hogy végül nem történt személyi sérülés – fogalmazott Horváth László, aki elmondta 79, 2 km/órás volt a legerősebb szél, az átlagos szélsebesség 55-65 km/h volt.
A déli órákban 320 hajó érkezett célba és mintegy 10-15 vitorlás van még a vízen.
Éjszaka a Balaton teljes területén viharos szél csapott le a mezőnyre. Árbocok törtek, vitorlák szakadtak, több hajó elsüllyedt, zátonyra futott nádasban rekedt vagy horgonyon vesztegelt még a reggeli órákban is.
A versenyről és mentésről
A Kékszalagon 588 hajón, összesen több mint 3500 fős legénység vett részt. A versenyt mintegy 160 hajó adta fel, ezek nagy része saját erejéből jutott el valamelyik balatoni kikötőbe. Mintegy 150 hajó külső segítséget igényelt, úgy 350 főt mentettek ki a sérült vitorlásokból.
Letölthető nem hivatalos eredmény.
A nevezési lista alapján 588 hajó vágott neki a hagyományos Balaton-kerülő regattának. A táv légvonalban 145 kilométer, a hajók Balatonfüredről először Balatonkenesére, onnan Siófokra, majd a tihanyi szoroson át Keszthelyre vitorláznak, és a befutó ismét Balatonfüred előtt lesz. A verseny szombat reggel kilenc óráig tart, ez alatt kell a vitorlásoknak célba érni. Videó a rajtról.
Előzmények
A füredi hajót irányító Rauschenbergerék hatalmas előnnyel érkeztek be a tihanyi csőbe. Az előnyük mintegy 1,5 kilométer.
15.30: Révfülöpnél: A Principessa is felkreutzolt a Lisa vonalába, elérte a szelet és a két hajó együtt rohan. A vonalban mért különbség alig 150-200 méter, bár Litkey Farkasék magassági előnye jelentős. 6 óra 44 perce tart a verseny.
16.30 Az élen haladó két hajó között a távolság változatlanul 100 méter körül van. A szél kimondottan erős, 30-35 csomó.
17.30 Litkey Farkas átvette a vezetést. 2,5 perc előnyt szerzett a Vodafone-Budacash, azaz a Principessa előtt.
18.00 A szigligeti öbölben a Principessa megelőzte a Lisát, és Badacsonynál egyértelműen az élen vitorlázik.
19.30 A szigligeti öbölben a Lisa mintegy 2 km előnyre tett szert a Vodafone-Budacash-sel szemben, amely kénytelen volt lehúzni vitorlái jelentős részét. Litkeyék ezt az előnyt őrzik, jelenleg már Szepezd előtt haladnak. 10 óra 35 perce zajlik a verseny.
20.00 Egyre nagyobb előnyre tesz szert Litkey Farkas. Gyorsan közeledik a cél felé.
Korábbi híreinek
A 43. Kékszalag egyik talánya továbbra is az, hogy megdőlhet-e az 1955-ben felállított Kékszalag-rekord, amelyet a Nemere II. 75-ös cirkáló tart, 10 óra 40 perces idővel.
A verseny legnagyobb esélyesei ezúttal is a modern hajók, közöttük is elsőként a kilencszeres győztes, tavaly negyedik Litkey Farkas, aki azzal a Lisával vág neki a 145 km-es távnak, amellyel már négyszer nyert.
Litkey legnagyobb ellenfele a nagy újító Soponyai Géza vezette Infiniti – egyelőre a magyar világújdonság, a repülőszárnyra hasonlító Infiniti-szárny nélkül -, Király Zsolt Szponzija (volt Sponsor Wanted), valamint Rauschenberger Miklóssal a Principessa lehet. A füredi hajó tavaly hatodikként, 2008-ban negyedikként futott célba. A Liberát azonban most alaposan átalakították, mivel a szabályok szerint páratlan évben nem lehet trapézos hajót használni.
A Kékszalag mezőnye tehát szakítva a hagyományokkal, csütörtökön rajtol a Balatonfüred-Balatonkenese-Siófok-Keszthely-Balatonfüred távon. A szél függvényében a legjobbak befutására csütörtök este illetve éjjel számítanak a balatonfüredi móló előtt. Ezután szombat reggel kilenc óráig lehet még érvényesen célba érni. A Kékszalag eseménysorozatot egyébként ebben az évben is a Kékpántlika ifjúsági verseny előzi meg, amelyen a vitorlás utánpótlás fiatal reménységei küzdenek meg a leggyorsabb hajó címéért.
A versenyző hajók közül hatvanon lesz GPS nyomkövető, segítségükkel nyomon lehet majd követni a hajók mozgását.
A Kékszalag szervezői idén a Hospice Alapítvány gyermekhospice tevékenységét támogatják, és felhívták a résztvevők figyelmét, hogy a nevezéskor maguk is járuljanak hozzá ehhez a nemes célhoz.
A verseny rendezősége, együttműködésben a vízirendőrséggel, kiemelt figyelmet fordít a biztonságra valamint a hajózás biztonságát szolgáló előírások betartatására. Aki például napnyugta után nem használja a hajózási szabályzat előírásainak megfelelő navigációs fényeket, azt a versenyből kizárják. A Kékszalag mezőnye olyan nagyra nőtt, hogy ennek a rendelkezésnek a betartása már nem egyszerűen sportszerűségi, de biztonsági szempontból is elengedhetetlen.
A versenyzők sms-ben folyamatosan információkat kapnak majd az Országos Meteorológia Szolgálattól, az OMSZ a verseny ideje alatt óránként frissülő szélelőrejelzési adatokat is közöl majd a honlapján.
A versenyrendezés fontos információja, hogy idén nem lesznek pályajelek a Tihanyi-szorosban, tehát a hajók saját belátásuk szerint haladhatnak át a csövön. Értelemszerűen a kis merülésű hajók, a jollék akár a déli parti sekély vizekben is vitorlázhatnak. Ugyanakkor a nagyobb merülésű hajókkal vitorlázóknak, jó hajósként saját érdekükben ajánlatos betartani a kijelölt hajózási útvonalat.
Tények és adatok a Kékszalagról
Az európai tavakon rendezett tókerülő vitorlásversenyek között a Kékszalag a legrégebbi, a balatoni versenytáv a leghosszabb és az elmúlt években itt vitorlázik a legnépesebb mezőny is.
Az első Kékszalag versenyt 1934. július 27-én rendezte a balatonfüredi Hungária Yacht Club. 21 hajó állt rajthoz és csak ketten adták fel a versenyt. A győztes a Rabonbán nevű 30-as Cirkáló lett Ugron Gábor kormányzásával.
A Kékszalagon versenyzők létszáma folyamatosan növekszik. 2010-ben már 623 hajó állt rajthoz.
A Kékszalag távja légvonalban 145 kilométer, persze a hajók a szélviszonyoktól függően ennél jóval többet is vitorlázhatnak. A verseny limitideje 48 óra, vagyis maximum két nap áll a versenyzők rendelkezésre a táv teljesítésére.
A bajnokságot kezdetben kétévente, minden páros évben rendezték meg. 1944-ben elmaradt a versenyzés a hagyomány 1947-ben folytatódott. 2001 óta pedig minden évben megrendezik a tókerülő bajnokságot.
A verseny történetének legsikeresebb hajója a Tramontana, amely nyolcszor nyerte el a Kékszalagot. A verseny történetének legsikeresebb kormányosa Litkey Farkas kilenc győzelmével. 2001 és 2009 között megszakítás nélkül győzött minden regattán.
Női kormányos először 1940-ben nyerte a Kékszalagot. Dr. Kultsár Istvánné Gordon Evelyn a Tramontana nevű hajóval 1942-ben megismételte győzelmét. Rendszeresen indulnak női csapatok is a versenyen. Idén is lesz tisztán női egység a mezőnyben.
A balatonfured.hu oldal megtalálható a Facebookon is, klikkeljen ide, lájkoljon minket, így új híreinkről azonnal értesülhet!
balatonfured.hu
füredi átlagnyug(nyög)díjas
2024.10.08.
Eszerint ha időpontra megyek Pestre, (novembertől, egészségügyi okokból, mert Veszprém egy rémálom, tegnap 2,5 órát próbáltam az Sztk-ban valamit elérni,…
Bővebben
Szerettem vonatozni
2024.10.05.
Én 4 óra 30 percig utaztam Balatonfüred Bp között. Székesfehérváron lekéstük a délipartról érkezö express vonatot és nem volt mozdony!…
Bővebben
Mert ha elindul a vonat...
2024.09.26.
Biztos nem Belgrádba ment a kérdéses járat... Akkor nem, hogy 32 percet késett volna, hanem 32 perccel előbb érkezett volna…
Bővebben