Május közepén bocsátják vízre az eredeti formájában újraépített Kisfaludy gőzöst. A balatoni hajózás hőskorát idéző lapátkerekes Kisfaludy a füredi kikötőből indul majd a sétautakra.
A gróf Széchenyi István által 1846-ban vízre bocsátott első lapátkerekes gőzös séta-, rendezvény- és múzeumhajóként működik majd.
A kilencven fő szállítására alkalmas, közel hetven tonnás hajó két éve készül. A családi tulajdonú Balatoni Sétahajózási Kft. Európai Uniós támogatással mintegy százhúsz millió forintból építette fel a Balaton első személyszállító hajójának, a Kisfaludy gőzösnek a korhű mását.
Az új hajó tervezésekor a Balatonfüredi Városi Múzeumban található makettet vették alapul, mivel az eredeti tervek a második világháború alatt megsemmisültek. A hátsó fedett felépítmény nem szerepelt sem az eredeti, sem az 1869-es átépített változaton, azonban a vendégek igényeihez igazodva ezzel kiegészítették a hajót, amely árbocokat és vitorlázatot is kapott, igaz a gyakorlatban ezeket nem használják. Egy elektromos és egy dízel motor hajtja a hajót, amely a tervek szerint május közepén áll szolgálatba Füreden.
– A Kisfaludy különlegessége, hogy séta- és rendezvényhajó funkciója mellett a Balaton egyetlen úszó múzeumhajójaként is várja majd a turistákat. A szalontermében egy 50 négyzetméteres helyiséget rendeztünk be, amely hangulatos betekintést ad a 19. századi hajózásról, panoptikumi figurák, sőt még az eredeti állapotot idézve, egy könyvtár is lesz a múzeumban. Füredről indulnak majd az egy-két órás sétahajóutak, nem volt kérdés, hogy a történelmi emlékhajót idehozzuk, hiszen eredetileg is Füreden volt. Régi álmunk válik valóra azzal, hogy a Balatonra kerül ez a nosztalgikus hangulatú lapátkerék meghajtású hajó – nyilatkozta a balatonfured.hu kérdésére Bognár Beáta, a Balatoni Sétahajózási Kft. munkatársa.
A 26 méter hosszú, kilenc méter széles Kisfaludy már vízen van, kész a gépészet, a lapátház illetve a lapátkerekek, a látvány árbocok is helyükön vannak, jelenleg az utolsó simítások zajlanak.
Hajótörténet
A Balaton Gőzhajózási RT. 40 LE-s gőzgépét az angliai Penn gyárból hozatták. A hajó egyes részei tengelyen érkeztek Balatonfüredre, ahol összeszerelését végezték (ekkor még nem létezett hajógyár Füreden). 1846. szeptember 21-én a balatoni gőzhajózás beindítását szorgalmazó Széchenyi István 55. születésnapján bocsátották vízre Kisfaludy néven. A tó első lapátkerekes gőzhajója Keszthelyről, Keneséről és Alsóörsről szállította a vendégeket Füredre. A szabadságharc idején a délvidéki harcok utánpótlását biztosította a gőzös, hadifoglyok szállítását is végezte. 1887-ig üzemelt.
balatonfured.hu
Molnár
2024.08.29.
Hát ezt a sületlenséget kár volt átengedni. Ennek semmi köze a valósághoz, a sajtószabadsághoz sem, ez csak beszéd a semmibe.…
Bővebben
szegény Füred, mi lesz veled
2024.08.28.
Nem csak a bicikliutat kéne elterelni, hanem a 71-es utat is. Borzalmasan megnőtt a forgalom mindenhol, és ezzel kapcsolatban már…
Bővebben
az őszinteség rabja
2024.08.26.
Válasz. 1. nincs ilyen hely, mert aug. 25. után már a lélegzés sem lesz Füreden díjmentes, adót is kell majd…
Bővebben