A svájci Safram csapat nyerte az idei Kékszalagot megelőzve a csúcstartót és Litkey Farkast. A parton nagy a nyüzsgés, az egész hétvégén gasztronómiai örömünnep, ingyenes koncertek, utcabál, és Kékszalag éjszakája várja a látogatókat. Tart a gitárfesztivál is.
Ötszáznegyven hajóval, mintegy háromezer vitorlázóval rajtolt el a 47. Kékszalag ÁRKÁD Nagydíj mezőnye, amely szinte végig rendkívül gyenge szélben vitorlázott. A svájci Safram csapat Ventilo M1 típusú katamaránja Rodolphe Gautier szkiperrel nyerte a Kékszalagot, amely pénteken 2 óra 6 perckor futott be a füredi célba. A második lett a verseny időrekordját tartó, Józsa Márton irányította Fifty-Fifty nevű 50 lábas magyar katamarán, 15 perc hátránnyal. Őket követte a tizenegyszeres Kékszalag-győztes Litkey Farkas, Cellum nevű katamaránjával.
A legjobb egytestű hajó a Raffica lett Király Zsolt kormányzásával. A verseny első felében végig a Cellum és a Safram volt az élen. Délután utolérte őket egy üldöző boly, köztük a Black Jack nevű katamarán, és két egytestű hajó is, a Király Zsolt kormányozta Raffica és a Kaiser Kristóf vezette Principessa. Ekkor még legalább tíz hajó látszott esélyesnek a győzelemre. A verseny a Keszthelyi-öböl bejáratánál dőlt el, amelyet a Safram északról, Balatongyörök felől gyorsabban közelített meg, mint a délen vitorlázó Cellum. A svájci hajó itt tudott végleg az élre állni.
A győztes csapat már sok kiváló eredményt ért el. A közelmúltban megnyerték a Genfi-tavon a Genf-Rolle-Genf versenyt. Rodolphe Gautier csapata tapasztalt, összeszokott versenyzőkből áll, és katamaránjuk a Ventilo M1-es is gyors hajó.
A mezőny a verseny alatt a Balaton teljes hosszában széthúzódott. Sokan feladták a küzdelmet, de a kitartó hajók zöme is csak péntek késő délután vagy éjszaka érhet majd célba.
Fotógaléria. Katt a kis képre.
{photogallery}3209{/photogallery}
Sűrűség a parton
A Tagore sétányon egész hétvégén igazi gasztronómiai örömünnepet tartanak. Trendi ételek, válogatott, minőségi borok, kézműves sörök és pálinka – minőségi kiállítók a sétányon. A VinCE Balaton borfesztivál és ingyenes koncertek a parton. Péntek este rendhagyó programokkal és extra nyitva tartással várják a füredi múzeumok az érdeklődőket. A kék ruhában érkezők ötven százalék kedvezményt kapnak a belépőjegy árából. Kékszalag éjszakája itt.
Nyolc füredi étterem – a Kredenc Borbisztró, az Astoria-, a Vitorlás-, az Echo-, és a Borcsa Étterem, a Horváth-Ház Borgaléria, az Arany Csillag Pizzéria, és a Malackrumpli Bisztro&Bár – versenyez a Kékszalag Étterme címért, amelyet a látogatók szavazataival nyerhetnek el. Az éttermek saját Kékszalag-menüvel és borválogatással várják a vendégeket.
A Kékszalag leggyorsabb hajói versenyeznek majd közvetlenül a Tagore sétány előtt és tart még a nemzetközi gitárfesztivál is. A vitorlásverseny díjkiosztója ezúttal a Gyógy téren lesz július 4-én, szombaton este hat órakor, utána a Blaha Lujza utcában utcabál.
Az 540 hajó között 14 többtestű vitorlás indult. A magyarok mellett lengyel, német, svájci és szlovák hajók is rajthoz álltak. Ám a Kékszalag nemcsak a profi vitorlázók versenye. Önmagában rendkívüli teljesítmény a tó körbevitorlázása, amely a lassúbb hajók számára akár két vízen töltött éjszakát is jelent – néha hőségben és nagyon kis szélben, néha viharos, hideg időben kell kitartania a közel háromezer résztvevőnek.
A versenyen, az 1934-es ötletadók szándékának megfelelően, már nincsenek megkötések, a klasszikus hajóknál jóval gyorsabb katamaránok és a kiülőkerettel versenyző liberák is részt vehetnek a légvonalban 155 kilométeres távon.
A csúcsot a különleges, kétárbocos Fifty-Fifty katamarán tartja, amely 7 óra 13 perc 57 másodperc alatt futott be a célba tavaly. Józsa Márton csapata döntötte meg egyébként a klasszikus Nemere II. 57 éven át érvényes 10 óra 40 perces rekordját is, még 2012-ben.
Az egytestű rekordot jelenleg a Király Zsolt irányította Raffica tartja, 9 óra 56 perc 46 másodperccel. A kormányos idén is ezzel a hajóval áll rajthoz – jelentette be a Kékszalag sajtótájékoztatóján.
A tizenegyszeres győztes Litkey Farkas ezúttal egy idén, Svájcban vásárolt katamaránnal küzd az elsőségért.
– Kezes, nagy teljesítményre képes hajóról van szó. Lehet vele nyerni, van esélyünk. Én akkor tudok igazán jól hajózni, ha taktikus verseny alakul ki, ha pusztán csak a sebesség számít, akkor kisebb az esélyem. Két hetünk van a hajóval a felkészülésre, izgalmas lesz katamaránozni – mondta Litkey Farkas.
Az abszolút elsőségért folyó, legnagyobb érdeklődéssel kísért küzdelem mellett sokféle hajóosztályban osztanak még díjakat. A verseny sajátossága ezúttal is az lesz, hogy a profi versenyzők, világbajnokok, sokszoros magyar bajnokok együtt rajtolnak a szinte teljesen amatőr csapatokkal. A hagyományos, egytestű hajók illetve a két- vagy háromtestű high-tech vitorlások együtt a vízen.
Az európai tavakon rendezett tókerülő vitorlásversenyek között a Kékszalag a legrégebbi, a balatoni versenytáv a leghosszabb és az elmúlt években itt vitorlázik a legnépesebb mezőny is. Az első Kékszalag versenyt 1934. július 27-én rendezte a balatonfüredi Hungária Yacht Club. 21 hajó állt rajthoz és csak ketten adták fel a versenyt. A győztes a Rabonbán nevű 30-as Cirkáló lett Ugron Gábor kormányzásával.
A Kékszalag távja légvonalban 155 kilométer, de a hajók a szélviszonyoktól függően ennél jóval többet is vitorlázhatnak. A verseny limitideje 48 óra, vagyis maximum két nap áll a versenyzők rendelkezésre a táv teljesítésére.
A bajnokságot kezdetben kétévente, minden páros évben rendezték meg. 1944-ben elmaradt a versenyzés a hagyomány 1947-ben folytatódott. 2001 óta pedig minden évben megrendezik a tókerülő bajnokságot.
A verseny történetének legsikeresebb hajója a Tramontana, amely nyolcszor nyerte el a Kékszalagot. A verseny történetének legsikeresebb kormányosa Litkey Farkas tizenegy győzelmével. 2001 és 2009 között megszakítás nélkül győzött minden regattán.
Rendszeresen indulnak tisztán női csapatok is a versenyen. Női kormányos először 1940-ben nyerte a Kékszalagot. Dr. Kultsár Istvánné Gordon Evelyn a Tramontana nevű hajóval 1942-ben megismételte győzelmét.
A VMSz teljes készültséggel biztosítja majd a versenyt: hét mentőhajójuk és közel ötven vízimentő 48 órán át ügyel a mezőnyre. A verseny mentésirányítási központja a Balatonfüredi Yacht Clubban lesz.
balatonfured.hu
Kiserdei
2024.11.27.
Parasztház-porta? Mi van? Itt ennyi az ízlésficamos? Miért kell minden egyes fejlesztésnél elkezdeni ezt a múltba révedő, dilettáns, avittas szemléletet…
Bővebben
Kiserdei óvoda
2024.11.27.
Kezdem a jóval: örvendetes, hogy megújul az óvoda. És akkor a rossz (és tudom, hogy rengetegen le fognak szólni, de…
Bővebben
Belső üdvar-hoz
2024.11.15.
Köszönöm, hogy megengedi a szubjektivitást, mert szerintem igenis betonszörny. Ez is és igen, a vele szemben lévő is. Szerintem. Nem…
Bővebben