Mérföldkőhöz érkezik Európa legrégebbi és leghosszabb tókerülő versenye: július 26-án indul Balatonfüredről az 50. Kékszalag Erste Nagydíj.
Látványos rajtot és versenyt ígérnek a szervezők, Balatonfüreden a parton pedig a szokásosnál is színesebb programok várják majd az érdeklődőket.
– Bár a Balatonon évente közel kétszáz vitorláseseményt szerveznek, ezek közül legismertebb és a legnagyobb mezőnyt felvonultató verseny a Kékszalag – mondta dr. Kollár Lajos, a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke a verseny sajtótájékoztatóján, amelyen bejelentették: a Roman Hagara és Hans P. Steinacher olimpiai, világ- és Európa bajnok vitorlázók vezette Red Bull Extreme Sailing Team is részt vesz a versenyen.
A vitorlások küzdelmét ezúttal fedélzeti kamerák, drónok segítségével követhetik nyomon az érdeklődők, a teljes verseny élőben követhető lesz a Kékszalag honlapján. Balatonfüreden a közönség a partra telepített LED falakon is figyelemmel kísérheti a verseny alakulását.
A Kékszalag címvédője, a tizenháromszoros bajnok Litkey Farkas a sajtótájékoztatón elmondta: másfél hónapja heti öt edzéssel készülnek a versenyre. Hozzátette, csapatukba családalapítás után visszatért több régi tag, és abban bízik, hogy hajójuk, a Festipay a legkiegyensúlyozottabb teljesítményre lesz képes a tavon.
A Kékszalag időrekordját tartó, Józsa Márton vezette kétárbocos Fifty-Fiftyre két új orrvitorlát szereltek fel. A csapat szoros küzdelmet vár, melyben a Fifty-Fifty jó szélben akár közel hatvan kilométeres sebességre is képes lehet.
Roland Gäbler olimpiai bronzérmes vitorlázó, a Black Jack kormányosa is kemény versenyre számít, de úgy érzi, gyengébb szél esetén is jól fog menni a hajója. A Kékszalag különlegességét a versenyző abban látja, hogy a hagyományos hajók mellett a legmodernebb technológiák is megjelennek. Kaiser Kristóf új hajóval, egy szárnnyal szerelt AC-45-össel vág neki a versenynek. A vitorlás kialakításánál nagy hangsúlyt fektettek az áramlásoptimalizásra.
Roman Hagara és Hans-Peter Steinacher olimpiai, világ- és Európa-bajnok vitorlázók 32, illetve 40 lábas vitorlással állnak rajthoz. A két versenyző 2010-ben már részt vett a Kékszalagon, melyen idén öt-tíz csomós szélre és ideális esetben akár győzelemre számítanak.
Az új trónkövetelővel, Roman Hagarával interjú itt.
– Bízunk benne, hogy a vitorlástársadalom ünnepén rekordszámú egység áll majd rajthoz, idén több mint 600 hajót várunk. Az esemény rangjának megfelelően nem csak a vitorlázókra gondoltunk, Balatonfüreden, a parton is számos program és érdekesség várja majd az érdeklődőket – mondta Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára, aki kiemelte: Balatonfüred és a Kékszalag összefonódását jelzi az is, hogy a jubileumi esemény pont Anna napon rajtol.
– A jubileumi verseny egy út kezdetét jelenti. A Magyar Vitorlás Szövetség az eddiginél is nagyobb hangsúlyt fektet arra, hogy minél több ember számára tegye elérhetővé a vitorlázást, így pedig hozzájáruljon a vitorlásturizmus fejlődéséhez. A verseny előtt elindul a Kékszalag Roadshow is, amely négy hétvégén át népszerűsíti a versenyt és a vitorlázást a Balaton körül – tett hozzá a főtitkár.
Az Erste szeretne mindenkinek esélyt adni arra, hogy a Kékszalag legprofibb hajóin élhesse át a versenyt. A www.erstehiggymagadban.hu oldalon bárki pályázhatott arra, hogy a Fantom, a Ganz Danubius, az Inyama, a Lisa, a Nemere II, a Prevital, a Restless, a Sirocco, a Trentasette, a Westport, vagy a Red Bull GC40-es Extreme hajóján kerülje meg a tavat.
Az 50. Kékszalag Erste Nagydíj jó alkalmat teremt a jótékonyságra is: verseny során egy jótékonysági szalag megvásárlásával az Autistic Art Alapítványt támogathatják az indulók. A nevezésnél plusz öt- illetve tízezer forint befizetésével tudják támogatni a 10 civil fenntartású, autizmussal élő fiatalokat ellátó lakóotthont segítő alapítványt.
Korát és hosszúságát tekintve európai szinten élen áll a Kékszalag, amely rendkívül népszerű is. A tavalyi versenyen 526 hajó indult el, ez a létszám már évek óta tartja magát. A legutóbbi Kékszalagot a Litkey Farkas vezette Festipay nyerte, alig több mint 10 órás idővel. Az első Kékszalagot 84 évvel ezelőtt, 1934-ben rendezték. Egészen 2001-ig kétévente rendezték meg a légvonalban 155 kilométeres tókerülő versenyt (kivéve a második világháború alatt), azóta pedig évente rajtol a Kékszalag.
füredi átlagnyug(nyög)díjas
2024.10.08.
Eszerint ha időpontra megyek Pestre, (novembertől, egészségügyi okokból, mert Veszprém egy rémálom, tegnap 2,5 órát próbáltam az Sztk-ban valamit elérni,…
Bővebben
Szerettem vonatozni
2024.10.05.
Én 4 óra 30 percig utaztam Balatonfüred Bp között. Székesfehérváron lekéstük a délipartról érkezö express vonatot és nem volt mozdony!…
Bővebben
Mert ha elindul a vonat...
2024.09.26.
Biztos nem Belgrádba ment a kérdéses járat... Akkor nem, hogy 32 percet késett volna, hanem 32 perccel előbb érkezett volna…
Bővebben