Mérföldkőhöz érkezik Európa legrégebbi és leghosszabb tókerülő versenye: július 26-án indul Balatonfüredről az 50. Kékszalag Erste Nagydíj.
Látványos rajtot és versenyt ígérnek a szervezők, Balatonfüreden a parton pedig a szokásosnál is színesebb programok várják majd az érdeklődőket.
– Bár a Balatonon évente közel kétszáz vitorláseseményt szerveznek, ezek közül legismertebb és a legnagyobb mezőnyt felvonultató verseny a Kékszalag – mondta dr. Kollár Lajos, a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke a verseny sajtótájékoztatóján, amelyen bejelentették: a Roman Hagara és Hans P. Steinacher olimpiai, világ- és Európa bajnok vitorlázók vezette Red Bull Extreme Sailing Team is részt vesz a versenyen.
A vitorlások küzdelmét ezúttal fedélzeti kamerák, drónok segítségével követhetik nyomon az érdeklődők, a teljes verseny élőben követhető lesz a Kékszalag honlapján. Balatonfüreden a közönség a partra telepített LED falakon is figyelemmel kísérheti a verseny alakulását.
A Kékszalag címvédője, a tizenháromszoros bajnok Litkey Farkas a sajtótájékoztatón elmondta: másfél hónapja heti öt edzéssel készülnek a versenyre. Hozzátette, csapatukba családalapítás után visszatért több régi tag, és abban bízik, hogy hajójuk, a Festipay a legkiegyensúlyozottabb teljesítményre lesz képes a tavon.
A Kékszalag időrekordját tartó, Józsa Márton vezette kétárbocos Fifty-Fiftyre két új orrvitorlát szereltek fel. A csapat szoros küzdelmet vár, melyben a Fifty-Fifty jó szélben akár közel hatvan kilométeres sebességre is képes lehet.
Roland Gäbler olimpiai bronzérmes vitorlázó, a Black Jack kormányosa is kemény versenyre számít, de úgy érzi, gyengébb szél esetén is jól fog menni a hajója. A Kékszalag különlegességét a versenyző abban látja, hogy a hagyományos hajók mellett a legmodernebb technológiák is megjelennek. Kaiser Kristóf új hajóval, egy szárnnyal szerelt AC-45-össel vág neki a versenynek. A vitorlás kialakításánál nagy hangsúlyt fektettek az áramlásoptimalizásra.
Roman Hagara és Hans-Peter Steinacher olimpiai, világ- és Európa-bajnok vitorlázók 32, illetve 40 lábas vitorlással állnak rajthoz. A két versenyző 2010-ben már részt vett a Kékszalagon, melyen idén öt-tíz csomós szélre és ideális esetben akár győzelemre számítanak.
Az új trónkövetelővel, Roman Hagarával interjú itt.
– Bízunk benne, hogy a vitorlástársadalom ünnepén rekordszámú egység áll majd rajthoz, idén több mint 600 hajót várunk. Az esemény rangjának megfelelően nem csak a vitorlázókra gondoltunk, Balatonfüreden, a parton is számos program és érdekesség várja majd az érdeklődőket – mondta Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára, aki kiemelte: Balatonfüred és a Kékszalag összefonódását jelzi az is, hogy a jubileumi esemény pont Anna napon rajtol.
– A jubileumi verseny egy út kezdetét jelenti. A Magyar Vitorlás Szövetség az eddiginél is nagyobb hangsúlyt fektet arra, hogy minél több ember számára tegye elérhetővé a vitorlázást, így pedig hozzájáruljon a vitorlásturizmus fejlődéséhez. A verseny előtt elindul a Kékszalag Roadshow is, amely négy hétvégén át népszerűsíti a versenyt és a vitorlázást a Balaton körül – tett hozzá a főtitkár.
Az Erste szeretne mindenkinek esélyt adni arra, hogy a Kékszalag legprofibb hajóin élhesse át a versenyt. A www.erstehiggymagadban.hu oldalon bárki pályázhatott arra, hogy a Fantom, a Ganz Danubius, az Inyama, a Lisa, a Nemere II, a Prevital, a Restless, a Sirocco, a Trentasette, a Westport, vagy a Red Bull GC40-es Extreme hajóján kerülje meg a tavat.
Az 50. Kékszalag Erste Nagydíj jó alkalmat teremt a jótékonyságra is: verseny során egy jótékonysági szalag megvásárlásával az Autistic Art Alapítványt támogathatják az indulók. A nevezésnél plusz öt- illetve tízezer forint befizetésével tudják támogatni a 10 civil fenntartású, autizmussal élő fiatalokat ellátó lakóotthont segítő alapítványt.
Korát és hosszúságát tekintve európai szinten élen áll a Kékszalag, amely rendkívül népszerű is. A tavalyi versenyen 526 hajó indult el, ez a létszám már évek óta tartja magát. A legutóbbi Kékszalagot a Litkey Farkas vezette Festipay nyerte, alig több mint 10 órás idővel. Az első Kékszalagot 84 évvel ezelőtt, 1934-ben rendezték. Egészen 2001-ig kétévente rendezték meg a légvonalban 155 kilométeres tókerülő versenyt (kivéve a második világháború alatt), azóta pedig évente rajtol a Kékszalag.
Belső üdvar-hoz
2024.11.15.
Köszönöm, hogy megengedi a szubjektivitást, mert szerintem igenis betonszörny. Ez is és igen, a vele szemben lévő is. Szerintem. Nem…
Bővebben
belső udvar
2024.11.12.
Szerintem nem betonszörny épül, az ezzel szemben van, de ez szubjektív. Lesz egy nyitott épület, üzletekkel, szerintem ez jó. Fűmaggal…
Bővebben
Krónikás
2024.11.11.
Teljes egészében egyetértek "belső udvarral". Egy újabb terület lesz rendezett. Ugyanakkor érthetetlen, hogy Füreden már olyan területeken is el lehet…
Bővebben